Korvaako teknologia opettajan?

5
karuselli teknologia koulussa 121732

Tulevaisuuden oppimisympäristöissä yhdistyvät erilaiset tilat ja palvelut, kontaktiopetus ja digitaaliset välineet sekä verkko- ja mobiilipohjaiset työskentely- ja oppimisalustat.

 – Tulevaisuuden luokkahuoneesta ei tule huvipuistoa teknologisista apuvälineistä huolimatta, kertoo kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka.

– Teknologia ei ole koulussa viihde- vaan opetuskäytössä, oppimisen ja opetuksen apuna.

Lonka johtaa World Design Capital Helsinki 2012 -hanketta ELE (Engaging Learning Environment), jossa rakennetaan innostavia oppimisympäristöjä opettajaksi opiskeleville. Rakenteilla on myös tulevaisuuden luokkahuone.

Oppikirjat eivät katoa

– Teknologia on apuväline pedagogisiin käytäntöihin, tarkoituksena ei ole tehdä oppilaista nörttejä, Lonka sanoo.

– Luokan, ryhmän, on oltava toimiva, opettaja tai tuutori on yhä tärkeä. Ja jotta päästäisiin innostavaan oppimiseen, on myös tilan oltava innostava. Koulussakin voi olla kivaa.

Moni pelkää oppikirjojen puolesta. Ne eivät kuitenkaan ole häviämässä mihinkään vaan ovat osa sulautuvaa oppimista.

– Illalla kotona luetusta voidaan keskustella iPadien ja smart boardien avulla – innostavasti ja innostuneena. Oppilaat koukutetaan oppimaan. Ujokin uskaltaa esittää kysymyksiä tabletilla, jolloin ajatukset ovat keskiössä, ei se, kuka sanoo.

Longan mukaan tällainen oppiminen on erittäin voimaannuttavaa ja edistää oppilaan motivaatiota ja hyvinvointia.

Lähde: Helsingin yliopisto

Kommentoi 5
koulu, kouluikä, perhe ja yhteiskunta

Kommentit

/5

Toivottavasti!

Teknologia on ainakin tasapuolinen. Se ei suosi rikkaiden pentuja kuten pikkukyläkouluni kusipäänaisopettaja aikoinaan -- Saatoin joutua istumaan jälki-istuntoa muittenkin tekemistä rikkeistä!

[quote author="Vierailija: Zeus" time="14.09.2012 klo 03:16"]

Teknologia on ainakin tasapuolinen. Se ei suosi rikkaiden pentuja kuten pikkukyläkouluni kusipäänaisopettaja aikoinaan -- Saatoin joutua istumaan jälki-istuntoa muittenkin tekemistä rikkeistä!

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0
/5

Voi olla

Teknologia on hylin pitkälit myös rahasta kiinni. Kalliit laitteet ja niiden ylläpitokin maksaa. Onko kansa sokeaa, kun ei huomasta sitä, että vaikkapa pankkiasioiden hoitoon tarvitaan vähintään 400 euroa maksava vekotin, jota pitää hoitaa ja päivittää ja virustorjua. Tämä on ihmisten huijaamista ja palvelujen alasajoa, joka on eriarvoistumista edistävää eikä suinkaan sitä poistavaa!

[quote author="Vierailija: Afrodite" time="14.09.2012 klo 09:58"]

Teknologia on hylin pitkälit myös rahasta kiinni. Kalliit laitteet ja niiden ylläpitokin maksaa. Onko kansa sokeaa, kun ei huomasta sitä, että vaikkapa pankkiasioiden hoitoon tarvitaan vähintään 400 euroa maksava vekotin, jota pitää hoitaa ja päivittää ja virustorjua. Tämä on ihmisten huijaamista ja palvelujen alasajoa, joka on eriarvoistumista edistävää eikä suinkaan sitä poistavaa!

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0
/5

Opettajaa ei korvaa mikään

Teknologia tukee opetusta ja tiedonhankintaa. Merkittävin keksintö oli painokone. Kokeet ovat kuitenkin vain koneita ja ihminen esimerkkinä ja ohjaavana motivaatorina pysyy aina korvaamattomana.

[quote author="Vierailija: Emootio" time="14.09.2012 klo 10:24"]

Teknologia tukee opetusta ja tiedonhankintaa. Merkittävin keksintö oli painokone. Kokeet ovat kuitenkin vain koneita ja ihminen esimerkkinä ja ohjaavana motivaatorina pysyy aina korvaamattomana.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0
/5

arvot ja oppiminen

Teknologia on tulevaisuudessa välttämätön.On hyvä että lapset oppivat tietotekniikkaa varhain? Mutta opettajaa se ei korvaa. Ja opettajan täytyisi olle enemmin läsnä, ei pelkästään joku koneen jatke? Miksei esim. opettaja joka taannoin oli otsikoissa käyttänyt panikoivaan oppilaaseen tervettä järkeä. Olisi vienyt mukulan välitunnin ajaksi asuntoonsa,kodinomaiseen ympäristöön rauhoittumaan ja siellä keskustellut tilanteesta rauhassa?

[quote author="Vierailija: vieras" time="14.09.2012 klo 13:26"]

Teknologia on tulevaisuudessa välttämätön.On hyvä että lapset oppivat tietotekniikkaa varhain? Mutta opettajaa se ei korvaa. Ja opettajan täytyisi olle enemmin läsnä, ei pelkästään joku koneen jatke? Miksei esim. opettaja joka taannoin oli otsikoissa käyttänyt panikoivaan oppilaaseen tervettä järkeä. Olisi vienyt mukulan välitunnin ajaksi asuntoonsa,kodinomaiseen ympäristöön rauhoittumaan ja siellä keskustellut tilanteesta rauhassa?

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0
/5

HALOOOO

Jos on hyvä opettaja niin kukaan ei voi sitä korvata. Lapselle on tärkeää että luokassa on joku joka välittää jostain muustakin kuin että oppilas on tehnyt läksyt..

[quote author="Vierailija: Jonski" time="01.10.2012 klo 19:17"]

Jos on hyvä opettaja niin kukaan ei voi sitä korvata. Lapselle on tärkeää että luokassa on joku joka välittää jostain muustakin kuin että oppilas on tehnyt läksyt..

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0
Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä

Näin säilytät legot kätevästi

Koti 3

Leikit ja siivous sujuvat lapsilta, kun legoille on fiksut paikat. ››

Tällainen on ihminen

Koti

Lelulaatikko testaa kirjan – ja luurangon. ››

Paras tapa säilyttää ruoantähteet

Koti

Unohda muoviset säilytyskipot, lasissa on stailia. ››

Lauta täyteen, kuka eka?

Koti

Hyvä peli viihdyttää aikuista ja lasta. ››

Peli-iloa samalla puolella

Koti

Samalla puolella pelaten on helppo harjoitella häviämistä. ››