Näin askartelet lapsen kanssa ilman stressiä

askartelu lapsen kanssa

Lapsen kanssa voi askarrella menettämättä hermojaan. Miten? Lue 13 vinkkiä!

Päivitä perusvarasto. Askartelulaatikkoon kuuluvat ainakin liima, vesi- ja sormivärit, lapsen käteen sopivat sakset, värikynät ja paperinippu. Lisäksi kenties pumpulia, piippurasseja, kartonkia, lankakerä, vessapaperirullia, huopaa, munakennoja ja puuhelmiä. Kalliit erikoispaperit ja glitterit kannattaa säästää erityisaskarteluihin.

Yllätä ekstralla. Esimerkiksi leikattava lelukatalogi, liikkuvat irtosilmät, kuivat makaronit ja ulkoa löydetyt tammenterhot inspiroivat.

Aseta esille. Pidä askartelutarvikelaatikko näkyvillä, jotta lapsi hoksaa itsekin ehdottaa askartelemista. Älä kuitenkaan anna levitellä tarvikkeita muiden leikkien rekvisiitaksi ilman erityisen hyvää syytä.

Hylkää mallit. Älä aseta askartelutarvikkeita ja mallikappaletta lapsen eteen ja kerro, että nyt askarrellaan tällainen pöllö. Kysy sen sijaan: minkälaisen pöllön haluaisit tehdä näistä tarvikkeista? Tai ainoastaan: mitähän näistä voisi askarrella? Silloin säästytään myös pettymykseltä, kun oma aikaansaannos ei taivukaan aikuisen tekemän mallin tasolle.

Vinkkaa rohkeasti. Edellisestä neuvosta huolimatta. Osa lapsista kyllästyy askarteluun, jos ei keksi, mitä tekisi. Aikuisen ohjeiden avulla lapsi oppii uusia asioita: peikon suu ei ole vatsassa, vaan naamassa.

Älä väheksy. Itseäsikään. Jos lapsi pyytää piirtämään robotin ja vastaat, ettet osaa, hän luulee, että piirtämisessä on kysymys taidosta. Jos et ihan oikeasti osaa, pyydä lasta piirtämään ensin malli.

Unohda utelu. Valmiin työn ääressä ei kannata kysyä, onko siinä kissa. Rohkaise lasta kertomaan itse, mikä otus on kyseessä – vai oliko se sittenkin lentokone.

Laajenna leikki. Askartelu ei ole vain pöydän ääressä suoritettava toimenpide. Anna legoukkeleiden hypätä vessapaperirullaveneeseen; kohta he luultavasti tarvitsevat myös kartonkihatut ja muovailuvahatalon.

Karta kuhnailua. Kaikkein pienimmät uurastajat turhautuvat, jos maalin kuivumista joudutaan odottamaan huomiseen ennen kuin voidaan siirtyä seuraavaan vaiheeseen. Lopputulosta pitää päästä ihailemaan heti!

Hehkuta hillitysti. Jokaista aikaansaannosta ei tarvitse ylistää vuolaasti, useinhan niitä syntyy kerralla kaksikymmentä. Silloin kiitokset menettävät merkityksensä. Lapsi tietää itsekin, milloin on nähnyt vaivaa ja ansaitsee kehuja.

Hyvästele kunnianhimo. Työ on onnistunut, kun se on lapsen näköinen. Pahinta, mitä aikuinen voi tehdä lapsen työlle, on sen korjaileminen jälkeenpäin. Kehu yritystä. Valmista lopputulosta sopii ihastella, mutta vähintään yhtä tärkeää on kertoa lapselle, kuinka hienoja ideoita hänellä on ja kuinka taitavasti hän jaksoi maalata paperin reunoihin saakka.

Esittele ylpeänä. Jokainen lapsi ansaitsee kodissaan ikioman gallerian valmiille askarteluilleen. Kylään saapuneet vieraat häikäistyvät jääkaapin oveen tai eteisen seinään kootusta näyttelystä, kun heidät muistetaan asiaankuuluvin menoin johdattaa ihailemaan sitä. Ja pieni taiteilija pullistuu ylpeydestä.

Luovu lopputuloksesta. Aina ei tarvitse syntyä yhtään mitään (paitsi silppua). Onpahan askarreltu.

Kommentoi 
Kasvatus, askartelu, harrastukset, leikki-ikä, vapaa-aika

Kommentit

Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä

Miksi lapsi kirjoittaa kirjaimia väärinpäin?

Koululainen

Kirjainsuuntien sekaannukset ovat tavallisia, kun lapsi opettelee kirjoittamaan. ››

Vanhemmat kertovat iltapäivätoiminnasta

Koululainen 1

Millaisia kokemuksia perheillä on iltapäivähoidosta? Lue kyselyn vastaukset. ››

Lapset ja kännykät liikenteessä – oletko jo puuttunut tähän vaaralliseen ilmiöön?

Koululainen

Kännykän käyttö liikenteessä on vaarallista aikuiselle, mutta erittäin vaarallista lapselle. ››

Tutkimus: Paljon liikkuvat alaluokkalaiset pojat pärjäävät hyvin koulussa

Koululainen 1

Myös tietokoneen käyttö oli pojilla yhteydessä parempiin matemaattisiin taitoihin. ››

"Kiusaamisen ehkäisy on jokapäiväistä reilua toimintaa"

Koululainen

Korian koulu palkittiin kiusaamisen vastaisesta työstä. ››