Uudet ravitsemussuositukset: Lisää D-vitamiinia ja tunti liikuntaa päivässä

Anne Rikama
4
uudet ravintosuositukset d vitamiini

iStockphoto

Lisää D-vitamiinia, ruoaksi kalaa ja kasviksia ja lisäksi tunti liikuntaa päivässä, siinä helppo muistisääntö lasten vanhemmille uusien pohjoismaisten ravitsemussuositusten mukaan. 

Yli 2-vuotiaiden lasten ja vanhempien D-vitamiinin saantisuositusta on uusissa suosituksissa nostettu hieman. Entisen 7 mikrogramman sijasta D-vitamiinia tulisi saada nyt päivittäin 10 mikrogrammaa.

D-vitamiinia saadaan etenkin vitaminoiduista maitovalmisteista ja ravintorasvoista sekä kalasta. Pohjoisissa oloissa D-vitamiinia on napsittava lisäksi purkista. 

Uudet ravitsemussuositukset: Kokonaisuus tärkeintä

Uusissa suosituksissa kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota ruokavalioon kokonaisuutena yksittäisten ravintoaineiden sijasta. Myös ruoka-aineiden laatuun ja etenkin rasvan laatuun kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota.

Suosituksissa on tiukennettu kovien eli tyydyttyneiden rasvojen saantisuositusta. Kovan rasvan määrä pitäisi rajata alle kymmeneen prosenttiin kokonaisenergiamäärästä. Rasvan tulisi valtaosastaan olla niin sanottua pehmeää rasvaa, jota saa esimerkiksi kalasta.

Sokeriherkkuja vähemmän

Kun punaisen lihan syöntiä rajoitetaan ja lisätään ruokavalioon kalan ohella pähkinöitä, siemeniä, kasviksia, hedelmiä, palkokasveja, täysjyväviljaa ja marjoja ollaan oikealla tiellä.

Etenkin lapsiperheiden kannattaa muistaa, että lisättyä sokeria sisältävien juomien ja ruokien käyttöä tulisi välttää.

Seleenin saantisuositus aikuisille niin ikään on noussut hieman ja on raskaana oleville ja imettäville naisille nyt 55 mikrogrammaa päivässä entisen 50:n sijasta.

Tunti liikuntaa lapsille

Uutena ravitsemussuosituksissa annetaan suosituksia myös riittävän fyysisen aktiivisuuden saavuttamiseksi. Suosituksen mukaan lasten tulisi liikkua monipuolisesti vähintään 60 minuuttia päivässä. Tietokonepelien pauloista siis reippailemaan! 

Vanhemmille sama sääntö on liikuntaa kohtuullisen kuormittavuuden teholla vähintään 150 minuuttia viikossa tai rasittavalla teholla 75 minuuttia viikossa.

Edellisen kerran pohjoismaisia ravitsemussuosituksia päivitettiin 2004. Pohjoismaisiin ravitsemussuosituksiin pohjautuvat suomalaiset ravitsemussuositukset julkistetaan tammikuussa 2014.

Lähteet

Ravitsemusneuvottelukunta.fi: Ajankohtaista

Svl.en: Nordic nutrition recommendations

Kommentoi 4
liikunta, ruoka

Kommentit

1/4

Uudet ravitsemussuositukset: Lisää D-vitamiinia ja tunti liikuntaa päivässä

Aika hurja tuo D-vitamiinin ohjeistus, eikös tuossa nyt tule jo myrkytystila jos 10 µg syö päivässä?

Ja pähkinöistä ehkä kannattaisi mainita, että ne maapähkinät eivät sisällä niitä paljon puhuttuja hyviä rasvoja - joten ostakaa vaan suosiolla niitä kalliimpia pähkinöitä.

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 02:49"]

Aika hurja tuo D-vitamiinin ohjeistus, eikös tuossa nyt tule jo myrkytystila jos 10 µg syö päivässä?

Ja pähkinöistä ehkä kannattaisi mainita, että ne maapähkinät eivät sisällä niitä paljon puhuttuja hyviä rasvoja - joten ostakaa vaan suosiolla niitä kalliimpia pähkinöitä.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 1
2/4

"Lääkäri haukkuu uudet D-vitamiinisuositukset – "Suomi on diabetesmaa ja se johtuu tästä"

D-vitamiinien suositusmäärää olisi pitänyt nostaa uusissa ravitsemussuosituksissa huomattavasti korkeammalle, sanoo erikoislääkäri ja kirjailija Hannu Vierola. Vähäinen vitamiinimäärä selittää Vierolan mukaan esimerkiksi sen, miksi Suomessa tavataan niin paljon diabetestä. Myös Itä-Suomen yliopiston tutkija pitää D-vitamiinimääräsuositusta liian konservatiivisena.

Naistentautien ja synnytysten erikoislääkärin Hannu Vierolan mielestä uudet pohjoismaiset D-vitamiinisuositukset on jätetty liian alhaiselle tasolle. D-vitamiinin uudet suositusmäärät ovat 10 mikrogrammaa päivässä aiemman 7,5 mikrogramman sijaan.

- Suomi on diabetesmaa ja se johtuu pitkälti siitä, että D-vitamiinia ei saada tarpeeksi. Vitamiinin yhteyttä diabetekseen on tutkittu paitsi Suomessa, myös Yhdysvalloissa. Jos D-vitamiinia ei saa tarpeeksi, 1. tyypin diabetesriski nousee, sanoo iisalmelainen Vierola.

Hän ihmettelee uusia vitamiinisuosituksia ja olisi odottanut vähintään määrän tuplaamista.

- Kymmenen mikrogrammaa on historiallinen annos. Määrä pitäisi nostaa 40 mikrogrammaan. Annostus tulisi olla myös yksilöllistä, esimerkiksi ylipainoisilla ja monisairailla määrää tulisi nostaa.

Tällä hetkellä D-vitamiinisuositus EU:ssa on 50 µg ja Yhdysvalloissa 100 µg. Syyskuussa keskieuroppalainen 19 asiantuntijan paneeli suositteli terveille aikuisille 25–50 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Erikoislääkäri Hannu Vierola ihmetteleekin, miksi Pohjoismaat poikkeavat tästä linjasta.

- Jos Keski-Euroopassakin on yli tuplasti korkeammat suositukset, miksi meillä joilla talvi on pimeämpi, suositukset jätetään noin matalalle tasolle? Toivoisin asiaa päättävään työryhmään mukaan esimerkiksi lääkäreitä, nyt mukana on vain ihmisiä, jotka eivät edes hoida potilaita työkseen, Vierola sanoo."

http://yle.fi/uutiset/laakari_haukkuu_uudet_d-vitamiinisuositukset__suomi_on_diabetesmaa_ja_se_johtuu_tasta/6865684

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 05:50"]

"Lääkäri haukkuu uudet D-vitamiinisuositukset – "Suomi on diabetesmaa ja se johtuu tästä"

D-vitamiinien suositusmäärää olisi pitänyt nostaa uusissa ravitsemussuosituksissa huomattavasti korkeammalle, sanoo erikoislääkäri ja kirjailija Hannu Vierola. Vähäinen vitamiinimäärä selittää Vierolan mukaan esimerkiksi sen, miksi Suomessa tavataan niin paljon diabetestä. Myös Itä-Suomen yliopiston tutkija pitää D-vitamiinimääräsuositusta liian konservatiivisena.

Naistentautien ja synnytysten erikoislääkärin Hannu Vierolan mielestä uudet pohjoismaiset D-vitamiinisuositukset on jätetty liian alhaiselle tasolle. D-vitamiinin uudet suositusmäärät ovat 10 mikrogrammaa päivässä aiemman 7,5 mikrogramman sijaan.

- Suomi on diabetesmaa ja se johtuu pitkälti siitä, että D-vitamiinia ei saada tarpeeksi. Vitamiinin yhteyttä diabetekseen on tutkittu paitsi Suomessa, myös Yhdysvalloissa. Jos D-vitamiinia ei saa tarpeeksi, 1. tyypin diabetesriski nousee, sanoo iisalmelainen Vierola.

Hän ihmettelee uusia vitamiinisuosituksia ja olisi odottanut vähintään määrän tuplaamista.

- Kymmenen mikrogrammaa on historiallinen annos. Määrä pitäisi nostaa 40 mikrogrammaan. Annostus tulisi olla myös yksilöllistä, esimerkiksi ylipainoisilla ja monisairailla määrää tulisi nostaa.

Tällä hetkellä D-vitamiinisuositus EU:ssa on 50 µg ja Yhdysvalloissa 100 µg. Syyskuussa keskieuroppalainen 19 asiantuntijan paneeli suositteli terveille aikuisille 25–50 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Erikoislääkäri Hannu Vierola ihmetteleekin, miksi Pohjoismaat poikkeavat tästä linjasta.

- Jos Keski-Euroopassakin on yli tuplasti korkeammat suositukset, miksi meillä joilla talvi on pimeämpi, suositukset jätetään noin matalalle tasolle? Toivoisin asiaa päättävään työryhmään mukaan esimerkiksi lääkäreitä, nyt mukana on vain ihmisiä, jotka eivät edes hoida potilaita työkseen, Vierola sanoo."

http://yle.fi/uutiset/laakari_haukkuu_uudet_d-vitamiinisuositukset__suomi_on_diabetesmaa_ja_se_johtuu_tasta/6865684

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
1 0
3/4

Myrkytystila?? Haloo! Uudet nousseet ylärajat D-vitamiinin saannille on aikuisilla nostettu 50 mikrogrammasta 100:n ja lapsilla 25:stä 50:n.  Aika paljon saa maitoa juoda ja kalaa syödä ja ottaa ohjeen mukaisen määrän d-vitamiinia, että saataisiin aikaan yliannostus! LÄhinnä nyt jos lapsi juo koko pullon d-vitamiinia kerralla.Pikkulapsille voi kehittyä D-vitamiinin myrkytysoireita, kun pitkäaikainen saanti ylittää 2,5 - 5 kertaa ravitsemussuositukset 

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:23"]

Myrkytystila?? Haloo! Uudet nousseet ylärajat D-vitamiinin saannille on aikuisilla nostettu 50 mikrogrammasta 100:n ja lapsilla 25:stä 50:n.  Aika paljon saa maitoa juoda ja kalaa syödä ja ottaa ohjeen mukaisen määrän d-vitamiinia, että saataisiin aikaan yliannostus! LÄhinnä nyt jos lapsi juo koko pullon d-vitamiinia kerralla.Pikkulapsille voi kehittyä D-vitamiinin myrkytysoireita, kun pitkäaikainen saanti ylittää 2,5 - 5 kertaa ravitsemussuositukset 

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0
4/4

Aika hurja tuo D-vitamiinin ohjeistus, eikös tuossa nyt tule jo myrkytystila jos 10 µg syö päivässä?

Ja pähkinöistä ehkä kannattaisi mainita, että ne maapähkinät eivät sisällä niitä paljon puhuttuja hyviä rasvoja - joten ostakaa vaan suosiolla niitä kalliimpia pähkinöitä.

 Myrkytystila?? Haloo! Uudet nousseet ylärajat D-vitamiinin saannille on aikuisilla nostettu 50 mikrogrammasta 100:n ja lapsilla 25:stä 50:n.  Aika paljon saa maitoa juoda ja kalaa syödä ja ottaa ohjeen mukaisen määrän d-vitamiinia, että saataisiin aikaan yliannostus! LÄhinnä nyt jos lapsi juo koko pullon d-vitamiinia kerralla.Pikkulapsille voi kehittyä D-vitamiinin myrkytysoireita, kun pitkäaikainen saanti ylittää 2,5 - 5 kertaa ravitsemussuositukset. Itse syön 20 mikrogrammaa päiväss' vuoden ympäri + kalaa usein ja pähkiöitä paljon. 

 

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 02:49"]

Aika hurja tuo D-vitamiinin ohjeistus, eikös tuossa nyt tule jo myrkytystila jos 10 µg syö päivässä?

Ja pähkinöistä ehkä kannattaisi mainita, että ne maapähkinät eivät sisällä niitä paljon puhuttuja hyviä rasvoja - joten ostakaa vaan suosiolla niitä kalliimpia pähkinöitä.

[/quote] Myrkytystila?? Haloo! Uudet nousseet ylärajat D-vitamiinin saannille on aikuisilla nostettu 50 mikrogrammasta 100:n ja lapsilla 25:stä 50:n.  Aika paljon saa maitoa juoda ja kalaa syödä ja ottaa ohjeen mukaisen määrän d-vitamiinia, että saataisiin aikaan yliannostus! LÄhinnä nyt jos lapsi juo koko pullon d-vitamiinia kerralla.Pikkulapsille voi kehittyä D-vitamiinin myrkytysoireita, kun pitkäaikainen saanti ylittää 2,5 - 5 kertaa ravitsemussuositukset. Itse syön 20 mikrogrammaa päiväss' vuoden ympäri + kalaa usein ja pähkiöitä paljon. 

 

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
0 0
Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä

Liikkuuko lapsesi jo yksin? Opeta lapselle nämä turvataidot.

Kasvatus

Opeta lapsi tunnistamaan uhkatilanteet ja suojautumaan väärältä kohtelulta. ››

Onko kaksivuotiaan pakko nukkua päiväunet?

Kasvu 3

2,5-vuotiaan tytön päiväunille meno takkuaa, eikä uni tahdo tulla. ››

Miten kohdella lapsia tasapuolisesti?

Kasvatus 1

Kaksi eri lailla käyttäytyvää lasta. Miten heitä voi kohdella tasapuolisesti? ››

Onko pakko pyytää anteeksi? Janna vastaa.

Kasvu

Joskus aikuiset pakottavat lasta pyytämään anteeksi, vaikka hän itkisi ja kieltäytyisi. ››

Kymmenvuotiaan iltakekkulointi vie vanhempien hermot

Kasvu 4

››