Miksi peruskoulussa pitäisi olla uskonnonopetusta?

Vierailija

Miksi ET / uskontotiede ei kävisi kaikille? (Näin esim. Ruotsissa)



ET:ssa käsitellään kristinuskoa melko tarkkaan, mutta puolueettomasta näkökulmasta. ET:ssa myös maailmanuskonnot, kulttuuria, etiikkaa ja moraalia.



ET olisi myös edullinen ratkaisu: koulun ei tarvitse palkata useiden eri uskontojen opettajia (ev. lut / ord. / islam ym.).



Miksei uskonnollista kasvatusta voida jättää kodeille ja uskonnollisille tahoille?

Sivut

Kommentit (947)

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:


Herkkupupu:

Lainaus:


Kirkollisveroilla kustannettakoon myös tunnustuksellinen uskonnonopetus. .




Ei muuten kustanneta enää. Uskonnonopetus kouluissa ei enää ole tunnustuksellista. Kouluissa ei harjoiteta uskontoa, vain opetetaan sitä.






On eri asia opettaa, että toiset ihmiset uskovat näin ja toiset toisella tavalla. Mutta uskonnontunneilla opetetaan juuri sitä kristinuskoa ja Raamattua täytetenä tosiasiana. Toki muistakin uskonnoista kerrotaan, mutta kristinuskoa pidetään " sinä oikeana" . Etenkin jos opettaja sattuu olemaan uskovainen, tietysti opetuksessa on vahva avankelisluterilainen leima!

Vierailija

Uskonto ja naiset



Erityisesti suuria yksijumalisia uskontoja, juutalaisuutta, kristinuskoa ja islamia, on syytetty naisten asettamisesta toisen luokan kansalaisiksi. Esimerkiksi Raamatussa nainen kerrotaan luodun miehen kylkiluusta.[17] Uskontojen on katsottu historian aikana toimineet yhteistyössä taloudellisten ja poliittisten voimien kanssa ja lisänneen naisten kärsimystä muun muassa:[18]



1. estämällä naisilta koulutuksen ja sulkemalla heidät päätöksenteon ulkopuolelle

2. suvaitsemalla naisten hyväksikäytön, riiston ja heihiin kohdistuvan väkivallan

3. suvaitsemalla raiskauksia, insestiä, naisten sukuelinten silpomista ja seksuaalisten vähemmistöjen sortoa

4. jättämällä huomiotta naisten mielipiteet erityisesti heidän seksuaalisuuteensa ja lisääntymiseen liittyvissä kysymyksissä



Esimerkiksi eräät feministiset tutkijat ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että Maria Magdaleena leimattiin kristillisen kirkon piirissä jo 200-luvulla prostituoiduksi. Suomessa Hannele Koivunen syyttää väitöskirjaansa pohjautuvassa Madonna ja huora -teoksessaan kirkkoa siitä, että Magdalan Mariasta on tehty katuvan huoran peruskuva, jonka kautta miehet säätelevät naisen seksuaalisuutta. Naisen on oltava madonna tai huora.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:


Tää on sama lähes joka uskonnossa. Mikä tekee kristinuskosta ylivertaisen?




Miksi laitat koko ajan sanoja muiden kirjoittajien suuhun? Minä uskontoni on kristinusko, mutta ei se tee muista uskonnoista yhtään huonompia.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:


" Muinaisessa Egyptissä mainitaan jumala Horuksen syntyneen neitseellisesti. Muita samalla tavalla syntyneitä ovat Krishna, Buddha, Attis, Romulus, Herkules, Persaeus, Eskulapius, Dionysos, Qetzalcoatl, Mithra, Zoroaster, Osiris, Konfutse, Fo-Hi, Platon, Pythagoras ja Ptolemaeus. Oma Kalevalammekin kertoo Väinämöisen syntyneen neitseellisesti. Primitiiviset kansat eivät yleensä ajattele lapsen syntyvän sukupuoliyhteyden seurauksena, vaan otaksuvat naisen tulevan raskaaksi »hengen» vaikutuksesta"



Horuksesta otin selvää jo Isiksen tapausta käsitellessäni. Siinä löytyi, että Horuksen isä oli Osiris, joka myös oli Isiksen veli. Tässä ei tapahtunut mitään neitseellistä syntymistä.



Platon on vanha tuttu kaveri ja hänestä ei ole koskaan ollut juttua, että hän olisi syntynyt neitseellisesti - ennen tätä tarinaa. Olen lukenut hänestä paljon filosofian tunneilla ja tällaista ei ole ollut missään lähteessä.




luento pidetty Seta-loosissa. Hänellä on ihan " omat" lähteensä, joita ei tosin löydy mistään muualta.



http: //www. kolumbus. fi/harry. hilden/esitelmia. htm

Vierailija


Luonnonvalinta ei ole yhtä kuin evoluutio!



Evoluutioteoriasa uuden informaation kehittämisen rooli on annettu mutaatioille- umpimähkäisille satunnaisille virheille, joita syntyy kun geneettistä informaatiota kopioidaan. Tällaisia virheitä tapahtuu, ne ovat perittyjä, koska seuraava sukupolvi tekee kopion viallisesta kopiosta. Virhe siirtyy eteenpäin.



Ihmisillä on tuhansia tällaisia geneettisiä virheitä, nämä virheet ovat tunnettuja perinnöllisten sairauksien aiheuttajia. Ei ole yllättävää, että muutos erittäin monimutkaisessa koodijärjestelmässä aiheuttaa sairauksia ja toimintahäiriöitä.



Evolutionistit TIETÄVÄT, että lähes kaikki mutaatiot ovat joko haitallisia tai hyödyttömiä. Kuitenkin heidän uskomusjärjestelmänsä edellyttää, että silloin tällöin on täytynyt tapahtua " eteenpäin vieviä" mutaatioita. On olemassa vain kourallinen mutaatioita, joiden tiedetään helpottavan eliön selviytymistä ympäristössä ja jotka näin määriteltyntä ovat hyödyllisiä. Kuitenkaan YKSIKÄÄN niistä ei lisää DNAn sisältämää informaatiota, jota lajin muuttuminen toiseksi edellyttäisi.



Evoluutio-oppi on aivan samanlaista uskoa kuin usko Jumalaankin, sitä ei voi mitenkään todistaa. Välimuotoja, jotka todistaisivat evoluution tapahtuneen ei ole löytynyt. Lisäksi mutaatiot eivät voi lisätä geneettistä informaatiota, jotta laji muuttuisi toiseksi, näin ollen evoluutio on mahdoton.



Evoluutio on Saatanan oppi selittää, että Jumalaa, maailmankaikkeuden luojaa eio.

Vierailija


Vai miten voi opiskella kirjaa, joka perustuu siihen, että Jumala on. Jos tätä perustusta ei ole, niin silloin kai ei ole mieltä opiskella itse kirjaakaan.



Mitä järkeä on papiksi tahtovan olla uskomatta Jumalaan.



Meinaatko, että papiksi haluava menee teologiseen vain kyseenalaistamaan uskonsa.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:


Saatana ja islam on yhdistetty toisiinsa jo 54650374 kertaa. Ja naapurissani asuu Jehovia, jotka kyllä tietävät mikä on oikein ja mikä ei. Olen sairaanhoitaja ja kiertänyt ennen lapsia paljonkin.




Ja toivottavasti olet sinäkin. Näiden yhdistämisten ja naapureittesi takia siis niputat kaikki kristityt samanlaisiksi. No, onneksi olkoon vain. Harvoin tapaa noin ahdasmielistä ihmistä.

Vierailija

tottakai on. Mikään nyky-uskonto ei ole syntynyt tyhjästä (paitsi ehkä se pinkkiin yksisarviseen uskominen ;D). Vaan kaikki pohjaa edelliseen uskontoon, vanhoihin uskomuksiin ja pohjimmiltaan ns. luonnonuskontoihin, joiden avulla selitettiin luonnonilmiöitä.



Vierailija:

Lainaus:


Esim. tarina neitseestä syntymisestä ei ole ollenkaan ainutlaatuinen, vaan löytyy monista vanhemmista kulteista. Samoin ylösnousemus ja monet muut kristinuskon perusasiat. Kannattaa tutustua vaikkapa Isiksen taruun ja miettiä onko kristinuskoon tullut ihan vaan pikkuisen lainaa muista uskomuksista.




Vierailija

Mikä oli sinun pointtisi? Miksi lainasit tuon jutun tänne? Miten kommentoit sitä, oletko samaa mieltä vai eri mieltä?



Ihan hölmöä vain copy pasteta tänne tekstiä ilman että ITSE sanoo siitä jotakin!

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:


No ei ne stereot, hienot autot, Burberryt ja tauluteeveet kyllä auta ainuttakaan uskovaa auttamaan toisia ja jakamaan evankeliumia.

Jeesus sanoi että jos sinulla on kaksi ihokasta niin anna toinen pois tarvitsevalle.



Tätä ei juuri kukaan noudata.



Yksi niistä Raamatun unohdetuista käskyistä joista kukaan ei pidä.



Sitten ne selitetään pois sanomalla että ei Jeesus sitä tarkoittanut.




Tärkeintä on, että auttaa avun tarvitsijoita.



Vierailija

Vierailija:

Lainaus:


Kukaan ei ole käsittääkseni haaveillut ateistisesta valtiosta, vaan valtiosta, jossa kirkko on erotettu valtiosta, ja samalla tunnustuksellisesta opetuksesta luovuttu.



Näin on lähes kaikissa länsimaisissa demokratioissa, ja näin tulee käymään myös Suomessa. Tämä saattaa olla sinulle järkytys, mutta tähän ei välttämättä mene kuin 10-15 vuotta.




Jos Ruotsissa on kirkkohäät, kirkolliset hautajaiset, kasteet ja ripillepääsyt kokeneet romahduksen, niin sama käy Suomessakin. Saatana on entistä enemmän lähempänä kristinuskon hävittämistä (edes nimellisen sellaisen) ja sitten saadaan solutettua islam tilalle.



Sinällään se on minulle samantekevää, jos niin käy, koska suurin osa kirkkoon kuuluvista ei usko oikeasti Jumalaan. Minun uskoani se ei horjuta koska sidon uskoni vain Raamattuun en mihinkään instansseihin enkä edes seurakuntiin ja lopun aikoinahan Saatana ja hänen käskyläisensä joka tapauksessa vainoavat ja murhaavat kristittyjä, kun heillä on niin tavattoman vaarallinen sanoma julistettavana, että Jeesus Kristus rakastaa ja tahtoo pelastaa kaikki ihmiset. Tämä on niin vaarallinen sanoma, että se saa eräänkin täällä kirjoittavan ateistin suorastaan raivon partaalle.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat