Kieltäytyykö teini mökkilomasta? Toimi näin.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Itsehän jäin yksin kotiin viikonlopuksi jo 10 vuotiaana. Sen verran oli jo siinä vaiheessa omaa järkeä ja järkevä kaveripiiri ettei tullu tehtyä mitään typeryyksiä vaan viikonloput meni rauhallisesti. Joskus kyllä pelotti mennä yksin nukkumaan, mutta siinä talossa pelottaa nukkuminen vielä vähän nykyäänkin. Sängyn vieressä jääkiekkomaila oli turvana. -Jäbä Turusta

Vierailija

meillä ei asiasta paljon neuvoteltu. kaikki lähti vaikka haulikolla uhaten (kuvainnollisesti puhuen) meillä kyllä kuria oli, eikä vastaan paljon ollut mitään sanomista.
nykyään on kaikki vapaat kasvatukset ja muut paskat joilla tulee vaan kusipäitä lapsia. vitut se teidän rääpäle omi mitään jos te annatte sen elää kuin pellossa.

Vierailija

meillä ei asiasta paljon neuvoteltu. kaikki lähti vaikka haulikolla uhaten (kuvainnollisesti puhuen) meillä kyllä kuria oli, eikä vastaan paljon ollut mitään sanomista.
nykyään on kaikki vapaat kasvatukset ja muut paskat joilla tulee vaan kusipäitä lapsia. vitut se teidän rääpäle omi mitään jos te annatte sen elää kuin pellossa.

Vierailija

Vai että tulee kusipäisiä lapsia vapaalla kasvatuksella?
Kokemuksesta voin sanoa, että pahimmat kusipäät on ns. tiukankurin kodeista. He kun kuvittelevat, että koska heille on kuvainnollisesti haulikolla kuria pidetty, niin voivat he tehdä muille samoin...

Vierailija

Joko 15-16 vuotiaat ovat tässä muutaman vuoden aikana (olen tällä hetkellä 24v) muuttuneet täysin tai vanhemmista on tullut täysin avuttomia. Itse olin 14-vuotiaana 4 vuorokautta vahtimassa sukulaisten 4-vuotiasta vieraalla paikkakunnalla. Pieneen mieleenkään ei tullut lähteä juhlimaan tms. vaikka tilaisuuksia olisi ollut. Ja kesätöitä tein suurimman osan kesästä tuosta kesäsästä alkaen. Vanhemmilla on kyllä peiliin katsomisen paikka, jos oma teini on niin epäluotettava, ettei häntä voi jättää viikoksi tai pariksi yksin kotiin.

Vierailija

En jättäisi alle 16 vuotiasta yksin kotiin. Jokainen teini joka saa ottaa kännykkänsä ja netin tai kaverin mukaan selviää hengissä mökkilomasta perheen kanssa. Nuoren toiveita kannattaa mieluummin kuulla kuin jättää yksin kotiin. Mielenilmaukset kuuluvat ikään, ja vanhempien tulee ne kestää. Rajoja vain hakevat jälleen. Pientä epämukavuutta ne saattavat toki aiheuttaa, mutta kasvua kaikki ikä itse kullakin. Meidän teini 15 v lähtee mielellään mökille, koska siellä saa tahdä asioita mitkä kaupungissa eivät ole mahdollisia. Kalastaa, ajaa venettä, uida järvessä jne. Asennekysymys vain useimmilla teineillä.

Vierailija

Kyllä jäin useinkin teininä viikonlopuksi yksin kotiin kun mökille ei ollut halua lähteä. Koskaan ei ollut ongelmia ja käyttäydyn vielä aikuisenakin ihan asiallisesti. Asia voisi olla toinen jos olisi pakotettu kapinoimaan.

Vierailija

Vanhempani asuivat kirjaimellisesti mökillä kesän, mutta sain kuitenkin jäädä kotiin jo 14-vuotiaana. Koska kaikkia kaverini olisivat lähempänä kaupungissa. Isoveljeni asui kotona ja hän oli käytänössä lapsenlikka, mutta eipä minua tarvinut vahtia.. Kerran isoveli otti minut mukaan kun lähtivät tyttöystävän ja muutaman kaverin kanssa pitkä iltaa viettämään turkuun, minulla ei koskaan ole ollut niin hauskaa :D kun sain skootterin, olin kotona vähemmän, mutta äiti soitti aina 10 aikaan illalla lankapuhelimeen, ja siihen piti vastata. Yleensä menin 10 illallla kotiin, ja puhelun jälkeen takaisin kaupungille! Myös kesätyöt plivat yksi syy miksi sain jäädä kotiin.

Vierailija

Ymmärrän nuoria, jos he eivät viihdy mökeillä kuin päivän/pari. On ötököitä, ei vipinää, ei juurikaan tekemistä. Vaan oleilua, löhöilyä,juominkeja jne. pois kavereiden tai kaupungin elämästä toreilta, terasseilta jne.

Vierailija

Otsikko oli "Kieltäytyykö teini mökkilomasta ?" Yhtään neuvoa ei tullut miten teinin saa mökille, jos ei häntä halua jättää yksin kotiin.

Vierailija

Täytyykö se nuori sinne sitten väkisin edes raahata? Jos ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Ja jos arveluttaa, että onko paikat rempallaan, kun palaa kotiin, niin silloin on vikaa kasvatuksessa.

Vierailija

Itse olen kymmenvuotiaasta asti ollut välillä pitempiä ja välillä lyhempiä aikoja yksin kotona, opin laittamaan itselleni hyvin aikaisessa vaiheessa ruokaa itse ja siivoamaan jälkeni. Kun sitten teini-iässä alkoi alkoholi kiinnostaa, sanoivat vanhemmat, että he eivät sitä minulle osta, mutta eivät myöskään puutu asiaan jos ei lähde karkaamaan käsistä. Kotona ei myöskään saanut juhlia järjestää ja sen sanoi jopa minun järkeni, etten halua jäädä yksin siivoamaan taikka selittämään vanhemmille, miksi joku on rikki. Vaikka nyt moni ajatteleekin, että olen elämässäni epäonnistunut hyypiö, olen todellisuudessa 18v. hyvillä arvosanoilla amiksessa tosen vuoden päättänyt opiskelija, joka juo enintään kerran kuukaudessa enemmän kuin pari annostaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat