Indeksikorotus elatusmaksuihin

Vierailija

Eikös nyt tullut 5% korotus elatusmaksuihin 1.1. alkaen? Lasketaanko summa ihan itse vai miten toimitaan? Ilmoitanko minä maksajalle asiasta; ellei hän itse korota maksua?

Kommentit (9)

Vierailija

Sääntö menee siis niin, että ensimmäinen indeksikorotus jää väliin, sen jälkeen kaikki tulevat mukaan. Elinkustannusindeksin mukaan nousee ja aina sen 5%, kun se lokakuinen arvo on ylittänyt viidellä prosentilla sen edellisen indeksinkorotuksen. Tämä korotus koskee siis ennen vuotta 2007 tehtyjä sopimuksia ja on kaikille sen 5%. Asian huomaamisen velvollisuus on elatusmaksua maksavalla ja elatusmaksu on välittömästi ulosottokelpoinen. Täten periaatteessa jos nyt ei ole tullut sitä korotettua summaa sen voi laittaa heti ulosottoon. Mielestäni kuitenkin jos lähi tietää, että ko. korotus on tullut, niin on reilua asiasta kauniisti huomauttaa. Jos huomautus ei auta, niin sitten toki ulosottoon.

Aina sanotaan myös, että korotukset pitäisi lastenvalvojalla kirjata siihen elatussopimukseen, mutta itse en ole vielä ymmärtänyt, että mikä sen idea on, sillä muutenhan lastenvalvojalla on ihan järjetön homma esim. tämän vuoden alussa, jos kaikkien eroperheiden papereihin ruvetaan paikan päällä kirjoittamaan sitä 5% korotusta. Kertokaa joku, jos tiedätte, että miksi se pitäisi ja kenen turva se on? Eikö ne oikein pankin kautta maksetut elatusmaksut riitä todisteeksi, että asiat ovat menneet oikein?

Muut korotukset elatusmaksuihin tehdään niissä tilanteissa, jos elatusvelvollisen nettotulot ovat muuttuneet yli 20% tai elatusvelvolliselle on syntynyt useita uusia huollettavia tai on esim. pitkäaikainen työttömyys. Näissä tilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä lastenvalvojaan.

Vierailija

... ja varaa aika kotikuntasi lastenvalvojalta. Hän hoitaa kyllä asian oikein ja lain mukaan. Näin olen tehnyt itsekin hieman jälkijunassa, jos olisin tajunnut aikaisemmin olisi moni itku jäänyt itkemättä. Olet oikeutettu saamaan korotukset myös jälkikäteen.

Vierailija

Meillä ollut viimeiset kolme vuotta sama summa 130€/kk. Mies oli työtön kun tuo summa sovittiin, nyt on töissä eikä summaa ole muutettu missään vaiheessa. Koskas se edellinen indeksikorotus oli?

Olenko törkeä jos pyydän nostamaan vaikka 150 euroon kuussa, eli siis nousisi 20€.

Voinko itse pyytää mieheltä tuota elatuksen nostoa vai pitääkö puhua lastenvalvojalle tms ensin?

Vierailija

ja silloin myöskin 5%

Voit pyytää maksamaan tuon korotuksen verran jälkikäteen ja ellei maksa, vie ulosottoon. Saat ne "puuttuvat" rahat sitä kautta..

Vierailija

pyydä lastenvalvojaa pyytämään tulotiedot mieheltä. Lastenvalvoja laskee laskennallisen summan ja se vahvistetaan teidän kesken. Ellei mies suostu tähän, asia menee käräjille. Pitäisihän tuo summa nousta töihinmenon jälkeen...

Vierailija

1.1.09 alkaen tullut indeksikorotus koskee ennen vuotta 2007 vahvistettuja elatussopimuksia, ellei sopimuksessa nimen omaan erikseen mainita myös ensimmäisen korotuksen koskevan sopimusta. Voit ilmoittaa itse korotuksesta maksajalle.

Vierailija

Lainaus:

Meillä ollut viimeiset kolme vuotta sama summa 130€/kk. Mies oli työtön kun tuo summa sovittiin, nyt on töissä eikä summaa ole muutettu missään vaiheessa. Koskas se edellinen indeksikorotus oli?

Olenko törkeä jos pyydän nostamaan vaikka 150 euroon kuussa, eli siis nousisi 20€.

Voinko itse pyytää mieheltä tuota elatuksen nostoa vai pitääkö puhua lastenvalvojalle tms ensin?

Ei sulla ole oikeutta itse lähteä sopimusta nostamaan kuin sen indeksikorotuksen verran. Tai jos isä siihen suostuu, niin mikäs siinä sitten. Mutta ei siinä lainvoimaa ole ennen kuin on molempien nimet alla. Kannattaa käydä lastenvalvojalla sopimassa uudesta sopimuksesta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Alueet

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat