työnantajalle raskaustodistus, miksi?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

tuossa siis kysymys, en ole toisen alaisena koskaan työskennellyt ja nyt ku nolen ja olen raskaana, työnantaja vaatii nyt sit raskaustodistusken, mistä sellaisen saan ja eikös sen työnanatajan se pidä maksaa. tyhmänä kysyn jos joku on viisaampi. mietin vaan että mihin se mun raskaustodistuksen tarvii?

tietenkin hommaan sen ja toimitan jos niin on tarvis

korasa

Kommentit (10)

Vierailija

Joo, jos et 10-11 kk ilmaannu töihin, niin saat potkut :-) Äitiyslomahan on pätevä syy olla pois, mutta se pitää todistaa. Joissakin hommissa työnantajan vakuutukset yms vaatii, että tiedetään, jos on raskaana. Silloin työterveyslääkäri kirjoittaa todistuksen, tietty työnantajan laskuun. Eli jos viikkoja on kasassa lähes 24, niin varmaan ne kyselee sitä neuvolan todistusta, muussa tapauksessa se pitäis saada työterveyshuollosta.

Vierailija

Saat raskaustodistuksen ilmaiseksi neuvolasta. Tarvitset sitä myös liitteenä hakiessasi kelan äitiysavutusta. Ihan varma en ole, mutta mielestäni työnantajalla on oikeus vaatia raskaustodistus jos olet esim. vakituisessa työsuhteessa?! En kyllä tiedä. Itse myös kiikutin kyseisestä lapusta kopion työnanatajalleni.

Vierailija

Ainakin omalla alallani (ja ymmärtääkseni joillan muillakin) ei äitiyslomasta riitä pelkkä ilmoitus työnantajalle (todistuksenkaan kera) vaan äitiys-ja vanhempainlomaa täytyy erikseen hakea 2kk ennen loman alkua. Ainakin itsellä tämän hakemuksen liiteeksi tuli kyseinen raskaustodistus.

Vierailija

työnantaja tarvitsee sen raskaustodistuksen, jotta saa omalla puolellaan äitiyslomajärjestelyt käyntiin - että ei voi noin vain hävitä 10-11 kuukaudeksi ja sanoa, että on äitiyslomalla, vaan tarvitaan tiettyä byrokratiaa.

Vierailija

Hoitovapaahan on ihan vastaava hyvä syy olla pois, mutta jos sitä ei ano 2 kk etukäteen, työnantajalla on oikeus irtisanoa, ellei sit ilmesty töihin. ELI paperit kuntoon ajoissa. :D Poissa saa olla siis yhden lapsen kanssa 3 v ja 1-2 kk, riippuen siitä, syntyykö lapsi 38 vai 42 viikolla.

Muutenhan sitä voisi pitää sapattivuoden: ihan vaan kadota ja sanoa olevansa hoitovapaalla... Ja lainata jotain naapurin kersaa ja käydä näyttämässä sitä töissä, jos kyselevät. Ei tietty kovin realistista, mutta jos vaikka mies on reissuhommissa, sitä vois olla joskus houkutus lähteä matkaan... Eli Nonpareille oli ihan oikeassa, byrokratia jyllää...

tuuti

Vierailija

Pistänpän minäkin lusikkani soppaan.

Sain itse neuvolasta ainoastaan yhden raskaustodistuksen, jonka liitän Kelan hakemukseen. Kopion hakemuksesta ja todistuksesta toimitan sitten työnantajalle, tässä tapauksessa palkkikseen, jotta he täytttävät tarvittavan Y17-lomakkeen. Lomakkeella ilmoitetaan miltä ajalta työnantaja maksaa palkan, lisäksi mahdollinen tulotarkistus tehdään tällä (silloin kuin haluat Kelan tekevän päätöksen tehtävän viimeisen 6 kk ansion mukaan eikä vuoden -07).

Joten, varmista vielä työnantajalta riittääkö kopio todistuksesta ja haluavatko he kopion Kelahakemuksesta tai vaihtoehtoisesti pitääkö sinun täyttää jokin työnantajan oma lomake (ei varmaankaan pienissä yrityksissä kovin yleinen tapa).

Itse täytin ta:n oman lomakkeen, jossa oli tarkat päivämäärät äitiys- ja vanhempainvapaalle ja pitääkö vapaat isä vai äiti. Vanhempainvapaalla se kun voi olla kumpi tahansa.

Toivottavasti saat Korasa setvittyä nämä ilman isompia yhteenottoja. Tsemppiä!

Vierailija

vaikka olen palkkaakin saanut. laskettuaika vain kysytty. en ole edes ajatellut, että sinnekin sellainen tarvisi toimittaa.

3 lasta mulla.

Vierailija

mitä tarkoitat tuolla että jos en palaa 10-11 kk päästä takas töihin, saan potkut??

eikö oikeus ole jäädä hoitovapaalle suoraan...

en tiedä näitä kuvioita siks tyhmänä kyselen

:D

korasa

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat