Saako vauvaa nukuttaa ulkona omalla pihalla? Minkäikäisen kanssa saa matkustaa ja mihin?

Vierailija

Kertokaa nyt mulle hyvät äidit pari asiaa, joista tuntuu nyt olevan paljon eri "tietoa" täällä.

- saako ja uskaltaako vauvaa nukuttaa omalla takapihalla katoksen alla? Piha ei ole kuitenkaan täysin aidattu.

- Minkäikäisen vauvan tai lapsen kanssa voi matkustaa minnekin? Laivaristeilylle? Kaupunkilomalle Länsi- tai Keski-Eurooppaan? Kaupunkilomalle Itä-Eurooppaan? Etelän lomakohteeseen?

Yhtäkkiä tätä palstaa seurattua tunnen olevani ihan tietämätön ja uusavuton, vaikkei eka lapsi olekaan kyseessä.

Kommentit (12)

Vierailija

No Suomessa yleensä nukutetaan omalla pihalla, muissa maissa eri tavat.

Matkustaa voi ihan minkä ikäisenä vaan, passi pitää olla pienellä oma. Jos ei nyt ihan pakko ole, niin mä venaisin 3-4 kuukautta, jotta vähän tuntee lasta ja pahimmat iltaitkut ovat ohi.

Vierailija

Ulkona nukuttanut kyllä, vaikkei ole aina ollut edes itkuhälytintäkään ja ei koko ajan nähnyt kunnolla ikkunasta pihalle ja pidin etupihalla. Ei tullut silloin mieleen että joku ryöstäisi.

Aiemmat lapset olleet esim. McDonald'sissa muutaman päivän ikäisenä. Kauppakeskuksessa viikon ikäisenä. Laivalla n. 5 kk ikäisenä. Etelässä 1 v 4 kk.

ap

Vierailija

toisen kerroksen parvekkeella itkuhälyttimen kanssa. Asutaan rivitalossa, rauhallisessa, hiljaisessa paikassa. Muuten kyllä nukuttaisin ihan pihassakin mutta kun täällä on aika paljon ulkokissoja niin pelkään niiden hyppäävän vaunuihin. Vaunujen päällä pidän hyttyssuojaa aina, koska pikkulinnut käy muuten nokkimassa itkuhälytintä (niin käynyt muutaman kerran), pelkään että nokkivat lastakin tai kakkivat vaunuihin tms.

Me ollaan oltu ihan yhtä liikkuvaisia tän esikoisen kanssa kuin ennen häntäkin, on ollut mukana vaikka missä reissussa ja aina on menny tosi hyvin. 4kk junamatka (n. 5h), 8kk laivalla Ruotsiin, 11kk etelässä.

Vierailija

Pihalla jos näet itse vauvan ikkunasta. Voit pitää tuuletusikkunaa auki että kuulet itkun tai sitten käyttää itkuhälytintä jos semmonen on. Yli 10 asteen pakkaseen en vie vauvaa nukkumaan. Minun mielestä kovin alle 1-vuotiasta ei kannata lähteä raahaamaan ulkomaille jos ei ole pakko. Vauva itse ei siitä matkustelusta mitään ymmärrä kuitenkaan. Mutta olen suunnitellut lähteväni 4 kk ikäisen vauvani kanssa Helsinkiin siskolle kylään. ajattelin mennä junalla Oulusta Helsinkiin. Junamatka kuitenkin vielä vähän hirvittää. Ehkä otan vaunut junaan että vauva voisi nukkua niissä, mutta entäs imettäminen sitten jos menee päivä junalla. Ja entäs kanssamatkustajat jos vauva alkaa parkua ja huutaa.

Vierailija

mentiin Helsingistä Tampereelle, kun poika oli 3 viikon ikäinen. Yllätys oli junan hoitopöytä. Pelkkä liukas sileä levy!

Onneksi mentiin mieheni kanssa, joten hän piti kiinni vauvasta ja minä vaihdoin vaipan. Yksinäni olisin varmaan tehnyt vaihdon lattialla tai istuimen luona, mutta kun kakkamäärät on aina sellaisia, että vaippa ei tahdo pitää... Eli tuo hyttiajatus kuulosti hyvältä.

Vierailija

en Helsingin "keskihyvässä" lähiössä uskalla jättää lasta paritalon takapihalle itkuhälyttimen varaan, kun pihapiiri on sellainen, että joku hullu voi vaunut napata periaattessa. Vanhempani asuvat pienessä kaupungissa rauhallisella omakotialueella, ja siellä takapihalla nukutan vauvaa, vaunut ei juuri näy kuin tutuille naapureille.. Anopin lasitetulla partsilla tykkään myös nukuttaa vauvaa, sinne ei hullut pääse, eikä oravat tms. Vanhempieni takapihalla nukuttaessa käytössä on myös tukeva rotta/orava/kissaverkko vaunujen päällä, koska kissat periaattessa hakeutuvat lämpimiin paikkoihin, ja vauvalta on henki pois, jos kissa nukahtaa naamalle.

Vierailija

aloin nukuttaa pihalla, kun muutimme, vauvan ollessa 3kk, kerrostalosta (ei parveketta) rivitaloon. Vaunut ei näy edes naapureille, jollei tule pihaan katsomaan (portti puuttuu, muuten aidattu).

Neidin kanssa matkustettiin autolla ekan kerran yli 100km n. 3vkon ikäsenä ja lentokoneella 2,5kk (Helsinki-Kittilä). Ulkomailla ei olla käyty vielä ollenkaan. :)

Vierailija

Lainaus:

Mutta olen suunnitellut lähteväni 4 kk ikäisen vauvani kanssa Helsinkiin siskolle kylään. ajattelin mennä junalla Oulusta Helsinkiin. Junamatka kuitenkin vielä vähän hirvittää. Ehkä otan vaunut junaan että vauva voisi nukkua niissä, mutta entäs imettäminen sitten jos menee päivä junalla. Ja entäs kanssamatkustajat jos vauva alkaa parkua ja huutaa.

niin saatte olla suht rauhassa. Hyttiin mahtuu myös vaunut. Osta perhelippu, niin saat kaksi paikkaa varattua, mahdollisuus saada hyttiin muita matkustajia pienenee ;)

Vierailija

...nukutan mummolassa pihalla (maalla) itkuhälyttimen kanssa. Itse asutaan rauhallisessa lähiössä pienkerrostalossa ekassa kerroksessa, mutta parveke hieman maanpinnan yläpuolella. Kesällä olen kotonakin pihalla parvekkeen vieressä nukuttanut (siis jos ollaan ensin käyty lenkillä, hankala siirtää vaunut parvekkeelle lapsen nukkuessa), kun olen pitänyt parvekkeen ovea auki ja myös itkuhälyttimen päällä. Se riskihän siinä lähinnä on, että joku hullu tulee ja vie vauvan, mikä on todella harvinaista kylläkin, mutta siksi en ole talvella kotona pihaan jättänyt, kun en viitsi pitää parvekkeen ovea auki. Rivi- tai omakotitalossa jättäisin kyllä pelkän hälyttimen kanssakin.

Me matkustettiin kesälomalla Suomessa vuokramökille vauvan ollessa n. 5 kk ja ulkomaille helppoon lomakohteeseen vauvan ollessa n. 9 kk. Kaikki sujui hyvin, kun suunniteltiin huolella ja mentiin lapsen ehdoilla. Meidän vauva ei ollut matkustelusta moksiskaan, kun sai olla isin ja äidin kanssa kolmestaan; sen sijaan esimerkiksi joulun aikaan rytmit meni sekaisin, ei osannut nukkua jne., kun oli koko ajan niin paljon väkeä ympärillä. Mutta niin lapsissa kuin vanhemmissakin on tämän suhteen eroja.

Nämä nyt on niitä asioita, joihin ei ole olemassa oikeita eikä vääriä vastauksia ollenkaan : )

Vierailija

silläkö, ettei se siitä mitään muista? entä vanhemmat? meillä esikoinen 7kk ekalla lomamatkallaan italiassa, hyvin meni reissu. seuraavana kesänä odotin,ei reissattu, mutta itävallan matkalla oli taas 7kk ikäinen vesseli ja 2v esikoinen. voihan olla että eivät reissuista vanhempana enää muista, mutta ainakin koko perhe on nauttinut matkoista. esikoinen leikkii edelleen murmelia ja sanoo alkavansa isona vuorikiipeilijäksi=) olimme siis viime kesänä itävallassa, ja ainakin tähän asti matkaa on muisteltu lämmöllä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat