OKT-omistajat! Millaiset kiinnitykset kannattaa otttaa tai pitää okt:ssa?

Vierailija

Mitä merkitystä niillä käytännössä on? Hoitaako asunnonvälittäjä nämä asiat vai mitä minun pitäisi tietää valmiiksi itse?

Kiitos paljon!

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Eli kannattaisiko minun ottaa n. 120000 euron lainaan vaikka 6 kiinnitystä eli n. 20000 euron arvoisia? Eli pankista arvioidaan, onko talolla arvoa? Saanko minä tietää tämän arvion? Jos nimittäin pankin välityksestä talo ostetaan, eikö niiden arvioon talon hinnasta voi noin suurin piirtein luottaa? kai ne sanos pankista, että eivät anna lainaa, jos talo olisi vaikka 10 euron arvoinen, mutta myyjä myisi 100000 eurolla? Eli että ne ei antas meille lainaa?

Oonko mä nyt jäljillä???

Vierailija

" -- säästät vain siinä tapauksessa, että vanhoja kiinnityksiä on riittävästi sinun lainallesi. "

Mikä on riittävästi? Mista minä tiedän sen?

Vierailija

Parasta olisi, jos kiinnityskirjoja olisi useita, esim. 20t¿ arvoisia. Näin voi vähän kerrallaan niidä vapautella lainaa maksettaessa. Muistaakseni kiinnityskirjat rekisteröidään kiinteistöön ja lainhuudossa mainitaan ne. Jos on vain yksi iso kiinnitys, et voi ainakaan pankkia vaihtaa välillä, toinen ei anna, ellet ole maksanut koko kiinnitystä centilleen.

Vierailija

Kiinnityksiä haetaan kiinteistöön siinä tapauksessa, että okt toimii lainan vakuutena. Eli jos tarvitset lainaa, silloin tarvitset myös kiinnityksiä. Kiinnityksiä voi hakea Käräjäoikeudesta itse tai useimmiten pankki hakee kiinnitykset puolestasi. Käytännössä kiinnityksiä (ts.panttikirjoja) pitää olla vähintään lainan nimellisarvon verran).

Jos olet ostamassa vanhaa omakotitaloa, johon on haettu kiinnityksiä, panttikirjat luovutetaan sinulle kaupanteon yhteydessä. Myös näitä panttikirjoja voit käyttää oman lainasi vakuutena.

Kiinteistövälittäjälle ei kuulu kiinnitysasia muutoin kuin siten, että hänen pitää kertoa kiinnityksistä ja toimittaa sinulle rasitustodistus, josta kiinnitykset ilmenevät.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

a) pankki sanelee, paljonko saan kiinnityksiä? (antakaa käytännön esimerkki)

2) jos haluan lisälainaa, saan sitä, kun olen maksanut jonkin kiinnityksen? eli voin käyttää tätä maksettua kiinnitystä eli osasummaa talosta lainan vakuutena?

3) mitä muuta hyötyä on kiinnityksistä?

4) onko niistä jotain haittaa?

ap

1) Pankki kertoo, paljonko sinun lainallesi pitää olla kiinnityksiä. Kuten jo aikaisemmin sanoin, niitä pitää olla vähintään lainasi nimellisarvon verran.

2) Kiinnityksiä ei makseta koskaan pois, vaan ne pysyvät kiinteistössä " ikuisesti" . Maksat pois lainaa, jonka vakuutena kiinnitykset ovat. Kun olet maksanut lainaasi pois ja vakuutta on siis yli, voit periaatteessa ottaa lisää lainaa niitä vanhoja kiinnityksiä vastaan.

3) Eipä niitä kiinnityksiä muuten käytetä kuin lainan vakuutena. Voit toki pantata niitä muidenkin lainojen vakuudeksi.

4) Ei ole haittaa.

Vierailija

Jos asia ei siis kuulu kiinteistön välittäjälle?

Onko hyvä homma jos talossa on jo valmiiksi tietynlaiset kiinnitykset? Talo on vanha eli ne on jo valmiiksi? Eikö vain? Pitäisikö minun tietää jotain vai hyväksynkö kiinnitykset tuollaisena?

Vierailija

Pankki säilyttää näitä kiinitystoitusia.

siksi siinä kannattaa olla maltillinen ettei talon myynnin yhteydessä joudu kuseen jos on kiinnittänyt talonsa monikertaisesti väliitämättä sen oikeasta arvosta.Silloin joudut maksumieheksi pankille.

Tietysti talon arvo hyvin hoidettuna ja remontoituna kasvaa ja kiinnityksiä voi olla yli talon arvon jonkun verran.

meillä on 160000 tuhannen euron talo ja tontti kiinnityksiä on haettu jo ennestään 230 tuhannen arvosta.se on vielä ok,mutta kuulemma enempää ei kannata ottaa kiinityksiä.

Vierailija

Kiinnityksillä on se merkitys, että saat kiinteistöäsi vastaan ( siis ilman takaajia ) kiinnityksien verran lainaa tarvittaessa. Näin lyhyesti ja ytimekkäästi selitettynä... ;) Eli jos tulee joskus joku akuutti tarve isommalle rahalle, voit ottaa tietyn määrän lainaa taloa vastaan.

Vierailija:

Lainaus:

Mitä merkitystä niillä käytännössä on? Hoitaako asunnonvälittäjä nämä asiat vai mitä minun pitäisi tietää valmiiksi itse?

Kiitos paljon!

Vierailija

runsaasti yli oman talon ja tontin arvon ei kannata kiinnittää ,vaikka niitä juttuja ei valvota.Jos ja kun myynti tapahtuu myyjä on velvollinen vastaamaan ottamistaan kiinityksistä.elisaattaa ottaa ohraleipä jos talon arvo ei vastaakan ollenkaan kiinnityten määrää. Omistaja on sitten niistä pankille maksuvelvollinen.

Kohtuullinen määrä on hyväksi koska niitä vastaan voi sitten ottaa esim remppa lainaa tms.ei kuitenkaan heti asunnon oston yhteydessä vaan jonkun vuoden kuluessa.

Vierailija

Paljonko talo maksaa ja missä kunnossa ja missä alueella se on ...?kaikki ne vaikuttaa siihen miten niitä kiinityksiä kannattaa ottaa. Tietysti jo sekin minkä verran niitä entuudestaan on.Ihan huvin vuoksi niitä ei kannata ottaa oston yhteydessä.Jos niitä on jonkun verran otettu jo entisen omistajan aikana se helpottaa sinun tilannettasi.esim voit ottaa niitä vastaa sitä remppalainaa tai autolainaa tms.toimivat vakuutena lainalle.

Itse en ottaisi niitä oston yhteydesä lisää jos ei ole pakko.Pankilta ja kinteistövölittäjältä voi kysellä niitä asioita huoletta. Meillä oli sellainen tilenne että kiinnityksiä oli sen 160tuhannen euron (talon arvo) yli jo jonkun verran ja jouduimme ottamaann 30tuhannen euron kiinnityksen koska maksoimme kahdessa erässä myyjälle talon. se kiinnitys siis otettiin talon myyjän turvaksi. Jos emme maksaisikaan talon hintaa kuten sovimme kahdessa erässä niin myyjä ja pankkki jolla panttikirja oli saisi omansa takaisin. nyt kun maksoimme talon hinnan sovittuna päivänä myyjälle saamme panttikirjan (30tuhatta)takaisn omaan pankkiimme.

Eli kiinnitys ja se kenellä panttikirja on antaa vakuuden ja turvan että kyseinen henkilö saa omansa takaisin jos tulee tiukka paikka ja lainan maksja ei kyken suoriutumaan veloistaan.Jos lainan ottaja (talo laina)ei maksa pankille eriä sovitulla lailla niin talo voidaan pakkohuutokaupata.silloin ne rasitukset sitten merkkaa aika paljon. Jos on ottanut ihan hillittömästi niitä yli talon arvon pankki perii kuitenkin ne panttikirjoihin merkityt summat..siis jos ne on käytössä.

meniköhän tämä oikein.....

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

" -- säästät vain siinä tapauksessa, että vanhoja kiinnityksiä on riittävästi sinun lainallesi. "

Mikä on riittävästi? Mista minä tiedän sen?

Pankki kertoo sinulle tämän samoin kuin arvioi tietysti talon arvon vakuusmielessä.

Panttikirjat ovat euromääräisiä, mutta niitä voi siis olla kappaleissa useampia.

Vierailija

a) pankki sanelee, paljonko saan kiinnityksiä? (antakaa käytännön esimerkki)

2) jos haluan lisälainaa, saan sitä, kun olen maksanut jonkin kiinnityksen? eli voin käyttää tätä maksettua kiinnitystä eli osasummaa talosta lainan vakuutena?

3) mitä muuta hyötyä on kiinnityksistä?

4) onko niistä jotain haittaa?

ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Alueet

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat