Kahvin juonti raskausaikana

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tyhmä kysymys mutte en tuntunut löytävän vastausta muualta ja neuvolaankin on vielä aikaa: Yleensähän raskausaikana ei kahvi oikein maistu, mutta itselläni ainakin toistaiseksi ei ole mitään ongelmia kahvin juomisessa, sitä kuluu ihan yhtä hyvin kuin ennenkin (noin 3 isoa kuppia päivässä). Muistelen jostain kuitenkin joskus lukeeneni että kahvia ei saisi juoda paljon raskausaikana. Tietääkö kukaan tästä enemmän, mitkä on suositukset? Kahvihan voidaan laskea jonkinlaiseksi myrkyksi- ainakin se suklaavanukkaan kanssa koostumukseltaan samanlainen kahvi jota meillä täällä töissä keitetään :)

Terv. Yksi aamukahvilainen :)

Kommentit (9)

Vierailija

jonka mukaan kofeiinia korkeintaan 300mg/vrk eli esim. tuota kahvia n. 3 kuppia. Ei ole tuon enempää tehnyt mielikään...

Esikoista odottaessa neuvolassa ei puhuttu kofeiineista mitään, join sen mitä mieli teki :-)

Vierailija

Kahden keskenmenon jälkeen satuin lukemaan amerikkalais-ruotsalaisesta tutkimuksesta, jossa oli tutkittu kahvin juomisen vaikutusta varhaisiin keskenmenoihin. Tämän tutkimuksen tekijät eivät suosittele yli yhtä kuppia päivässä varsinkaan alkuraskauden aikana. Kahvin juomisen huomattiin lisäävän nimenomaan varhaisen keskenmenon riskiä.

Tutkimuksessa huomattiin, että ratkaisevaa oli kofeiinin, ei kahvin määrä. Laihaa kahvia voi siis juoda enemmän kuin vahvaa. Meillä Suomessa kahvi on perinteisesti vahvaa (verrattuna esim. amerikkalaiseen kahviin). Jos halusi pysyä tuon tutkimuksen kofeiinirajoissa, ei saa juoda edes yhtä espressoa päivässä, sillä espressossa (ja siis lattessa, cappucinossa yms) on runsaasti kofeiinia.

Kävin lukemassa artikkelin tieteelliseltä saitilta, mutta tässä hieman kansantajuisemmin:

http://www.abc.net.au/science/news/stories/s69046.htm

http://www.cbsnews.com/stories/2002/01/31/health/main326816.shtml

Itse en juonut lainkaan kahvia eka 16 viikon aikana, mutta sittemmin olen alkanut juomaan kupin päivässä. Se auttaa nimittäin järkyttävään raskausummetukseen...

Vierailija

sanotaan, että kaikkia kofeiinipitoisia juomia (kokis, kahvit, kaakaokin sisältää jonkin verran ja tavallinen tee) kannattaisi käyttää kohtuudella raskausaikana. luulisin, ettei kahvipatukoita ja karkkejakaan kannattaisi syödä ylenmäärin. kannattaa lukea tuoteselosteet ainakin.

Vierailija

1,5dl kahvia saa päivässä juoda, eli juuri se kolme pientä kupillista tai puolitoista mukillista.

Tämäkään kahvin suurkuluttaja ei ole pystynyt alkuraskauden aikana juomaan yhtään kahvia, nyt olen kuitenkin huomannut, että päänsäryt lähtee yhdistelmällä panadol+kahvikupillinen. Että noin niin kuin lääkkeeksi olen sitten nauttinut... ;)

Joku mainitsikin että auttaa myös ummetukseen, pitäisiköhän siis alkaa juomaan ihan säännöllisesti niin helpottuisi sekin vaiva, hmm...

Tutanna 17+2

Vierailija

Se on eri asia, että mikä se kuppi on ;-) En tiedä vastausta ja ei ole ollut syytä ottaa selvää, kun esikoisen odotuksen alkuajoista lähtien olen juonut teetä. Ainoa asia, mikä ei maistunut oli tuolloin kahvi (siis ei koko raskausaikana uponnut) ja senkään jälkeen en ole sitten kahvia juonut. En viitsinyt enää aloittaa, kun siitä eroon pääsin! Joskus voin jonkun cappucinon tms. vetäistä ja cokista kyllä saatan juoda. Siis nytkin raskaana ollessa (ja joskus kyllä sitä cokista taatusti enemmän kuin 3 kuppia, mutta enpä sitä päivittäin juo...).

Kysyt sitten neuvolassa, mitä nlatäti suosittaa, sitä ennen tuskin syytä panikoida, jos kerta kahvi maistuu... Ja musta 3 mukia ei kuulosta pahalta määrältä vielä. Mutta se on minun mielipiteeni.

Vierailija

Suositus on että maksimissaan 1-3 kuppia, puhuttaneen varmaan normaalikupeista =) Mulla oli alussa niin pahat pahoinvoinnit että kahvi ei mennyt alas mutta helpottui vkolla 9 ja sen jälkeen olen juonut aamukahvin ja päiväkahvin. Nykyisinhän on kaikenlaisia kahvinmakuisia suklaapatukoita ja pastilleja ja niitä kannattaa kokeilla kans niin saa " kahvin makua" suuhun =)

Onnellista odotusta sinulle!

Annu

Vierailija

Juuri tästä asiasta puhuttiin naapurin rouvan kanssa, joka on kova juomaan kahvia :). Juon itse sen pari-kolme kupillista ja muistelin että se taitaa olla suosituskin -naapurin rouva siihen, että älä sinä huoli, hän joi raskausaikana monta kupillista päivässä ja on synnyttänyt kaksi tervettä ja fiksua poikaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat