Missä iässä tutti pois?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä on nyt 1v7kk vanha poika, joka syö edelleen tuttia tosi ahkeraan. Olen tässä miettinyt, että mikähän olisi se sopivin ikä vieroittaa. Odottaakko vielä sinne 2 vuoden ikään vai vieroittaa jo nyt? Ensi keväänä kun poika täyttää 2, olen ehkä menossa töihin. Siihen syssyyn vieroittaminen olisi aika huono juttu. Olen jo vähän huolissani pojan hampaiden vuoksi, joten on ollut mielessä ottaa vaan tutit pois. Mutta miten selittää asia noin pienelle? Ja onko asialla vielä kiire? Miten kauan tutin perään mahtaa huutaa?

Kommentit (8)

Vierailija

tutista vieroittaminen 6 kk iästä alkaen. Silloin imemisen tarve vähenee radikaalisti. Moni vauva vieroittaa itsensä siitä jo 4-5 kk iässä, se pitää vain huomata ja jättää tutti silloin pois.

Tämä tulee nyt kyllä vähän jälkiviisaasti teille isojen äideille, sorry :) Kannattaisi varmaan siis jo vieroittaa. Mitähän sillä tutilla enää tuossa iässä tekee?

Vierailija

ja tutti annetaan unille, mutta ei muuten missään tilanteessa. Nukahtaa itse nukuttamatta. Mieluummin annan mennä näin toistaiseksi, koska en jaksa olla vieressä silittelemässä, kun kuitenkin itku tulisi ilman tuttia. Saattaa aiheuttaa kuulemma avopurentaa, jos kovasti tuttia syö. Se kuitenkin korjaantuu itsekseen, kun tutin syönti loppuu.

Vierailija

ja yllätyin iloisesti, kun huutoa ei ollut kuin pari yötä. Kyllähän päiväunet sitten kärsivät muutaman viikon verran. Ennen vieroitusta seurasin täällä keskustelua aiheesta ja sain käsityksen, ettei voi tietää etukäteen, miten lapsi reagoi asiaan. Joillekin ei tullut yhtään mitään vieroitusoireita.

Ymmärtääkseni 1 v 7 kk ymmärtää jo melko paljon, vaikkei välttämättä puhuisikaan juuri. En tiedä, miten hyvin hän muistaa, jos alkaa tarinoida hänelle siitä, minne tutit annetaan, mutta kannattaa ehkä kokeilla jo. 2-vuotias ymmärtää huomattavasti enemmän ja varmaan jo tarinoita vähän ajatteleekin pidempään. Joku sanoi täällä netissä, että oli leikannut aina vähitellen tutista pois kunnes vain kanta jäi jäljelle ja lapsi oli hylännyt tutin sitten itse. Moni oli hylännyt tutit kerralla.

Mullakin oli mielessä pelko hampaiden puolesta, joku kertoi mahdollisista purentaongelmista. Neuvolassa sanottiin, että on parempi jättää tutti pois aikaisemmin kuin myöhemmin. Niinpä meillä jätettiin tutit melko lailla yhdellä kertaa. Sovin lapsen kanssa etukäteen, että nyt ne jäävät sitten, kun lapsi ei enää itse niitä tarvitse. Kovin paljon ei ymmärtänyt perustelua mutta ehkä silti sen verran, että vähän pehmensi tuttien katoamista.

Olen tosi tyytyväinen, että tutit jäivät, näin jälkeenpäin. Tsemppiä kaikille siihen hommaan, voi olla helppoakin!

Vierailija

Itse söin tuttia 5-vuotiaaksi, hammasrivi on suora eikä mitään oikomisia tms ongelmia ole ollut.

Itselläni on yksi lapsi jolle tutti on hyvin tärkeä ja olenkin ajatellut että niin kauan kunnes hän todella ymmärtää että tutti tosiaan jäi joulupukille tai annettiin toiselle vauvalle, annan hänen sitä rauhassa imeä. Toivottavasti hän ei kuitenkaan ihan yhtä vanhaksi syö kun äitinsä ;) viimeistään varmaan 2,5-3 vuotiaana koitetaan antaa se pois.

Vierailija

Meidän poika 2 v.1kk. syö tuttia vain nukkuessaan ja joskus illalla jos on väsynyt. Neuvolassa sanottiin että tutista pitäisi luopua kakspuolivuotiaana viimestään. Tutista luopuminen on varmaan helpompaa jos sen tekee vähitellen eli vaikkapa muulloin sitä ei käytetä kuin nukkumaan mennessä ja sit jätetään kokonaan pois. En tiedä mut luulisin näin. Meillä ois tarkotus jättää tutti ihan lähiaikoina pois kunhan itse valmistaudun henkisesti niihin tuttihuutoihin.

Vierailija

Meillä tyttö siis 1.4 v ja tuskinpa hän sitä tuttia syö imemisen tarpeeseen, vaan se on nimenomaan lohdutusväline ja autaa häntä rauhoittumaan ennen nukkumaan menoa. Ja jos hän saa siitä turvallisuuden tunnetta niin syököön rauhassa, tuskinpa hän sitä enää koulussa imee. Maalaisjärkeä saa käyttää tässäkin asiassa ja ihan kaikkea mitä lääkärit/hammaslääkärit sanovat, ei tarvitse ottaa niin tosissaan. Kyllähän niiltä tulee kaikenlaisia neuvoja.

Vierailija

3vuotiaaseen asti ja vieroitus meni odotettua paremmin, Tontut sen veivät sopivasti ennen joulua, ja toivat sitten lahjoja " Tilalle" aattona.muutamana iltana kysyi sitä, mutta todella helposti meni loppujen lopuksi..

terV: Äiti joka itse syönyt tuttia 5veehen asti..

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat