Raskausmyrkytyken oireista

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Riittääkö kohonnut RR vai pitääkö olla vielä muita vaivoja?

Kommentit (4)

Vierailija

Mun tilanne 05/05: RR kohosi rv34+4 myös kotimittauksissa. Mulla oli koko ajan ollut neuvolassa paineet koholla, johtui jännityksestä ja sain ohjeeksi mitata paineita kotona. Virtsassa oli valkuaista neuvolakäynnillä ja kun mainitsin kotilukemat paineista, laittoi terkkari lähetteen sairaalaan verikokeisiin. Niissä ei ollut huolestuttavaa, mutta siitä lähtien olin äitipolin seurannassa.

Mulla oli seur. kontrolli äitipolilla rv36+4, jolloin sain verenpainelääkityksen. Verikokeissa kaikki oli yhä ok, vaikka paineet oli pilvissä ja valkuaista pissassa. Mulla EI OLLUT MITÄÄN OIREITA. Eikä turvotuksia. Rv37 vauva oli vaisu ja rv37+1 niin vaisu, että huolestuin ja menin sairaalalle. Sitten tapahtuikin asioita nopeasti. Paineet oli kovat, 195/111 ja valkuaista pissassa. Lääkäri teki ultran ja lopulta sydänläyrän romahdusten ja poikkeavuuden vuoksi kiireellisen sektiopäätöksen. Olin sairaalalla klo 15, poika syntyi klo 17.56. Kukaan ei hänen synnyttyään tajunnut, mikä oli ollut vialla, koska hän oli virkeä ja kaikki hyvin.

Mun olo oli huono, johtuen paineista ja kaikesta. Vasta pari pv myöh. selvisi verikokeista, että mulla oli ollut lievä pre-eklampsia. Vauva oli reagoinut siihen ja minä hänen vaisuuteensa ajoissa. Eikä mulla yhä edelleenkään ollut mitään oireita, ei edes päänsärkyä eikä turvotuksia. Mulle kerrottiin jälkikäteen, että koska tämä on salakavala " tauti" , on seurattava monia asioita. Luultavasti jos olisin päästänyt asiat pidemmälle ja huonommalle tolalle, mulla olisi ollut oireita, mutta nyt reagoin niin nopeasti, ettei mitään oireita ollut eikä mitään ikävää päässyt tapahtumaan.

RR voi olla koholla, voi olla valkuaista j aturvotustakin, mutta verikokeet kertovat tilanteen, paljastavat pre-eklampsian. Mun käskettiin alkaa puhua pre-eklampsiasta, ei raskausmyrkytyksestä, joka on vanha sana ja erittäin epäkuvaava... Sehän on koko tila, jossa jostakin selittämättömästä syystä koko elimistö lakkaa toimimasta kunnolla ja voi huonosti, ei myrkytys. Näin mulle selitettiin. Siksi puhun koko ajan pre-eklampsiasta. Mutta palatakseni aiheeseen, jos paineesi ovat koholla, ei se yksin kerro mitään, vaan tarvitaan paljon muutakin. Ja muista, että tauti on salakavala ja on syytä epäilyn syntyessä ottaa tilanne vakavasti itsekin ja reagoida herkästi. Koin sen itse kantapään kautta. Mä en ottanut ihan vakavasti tilannetta kun epäily syntyi ja jouduin eka kerran kontrolliin. Pidin ihan pöpeinä kaikkia hoitohenkilökunnan ihmisiä, kun ei mulla ollut mitään ihmeellisiä tuntemuksiakaan... Olisi pitänyt levätä, kuten sanottiin, mutta ei, mä vaan tein remonttia miehen apuna...

Seuraile ihmeessä tuntemuksiasi, mutta älä ole huolissasi pelkistä paineistasi. Charlotte ja poika 5kk ja rv7+6

Vierailija

Siksi olen tarkkailussa, mutta kuitenkin kotona!

[b]Oireet[/b]:

- Kohonnut verenpaine (mulla oli 131/101)

- Valkuaista pissassa (sitä oli hieman)

- Turvotusta (tullut reilusti, et painokin jopa nousi 1,5kg/vko)

- Näkyi tähtiä silmissä

- Huimausta

Ja käski seurata kotona, jos nämä oireet tulee vielä eli

- Päänsärkyä (ei normaalin tapaista)

- Ylämahakipua

Eli silloin sitten pikaisesti sairaalaan ja synnytys käynnistetään!!!

Koska silloin minulla on vaara tilanne. Ja ainut " hoito" siihen on synnytys.

Kaisa 39+3

Vierailija

Juteltiinhan noista kerran neuvolassa ja muttei millään meinaa mennä kaaliin, mitkä kaikki antaa epäilyn. Kai sitä on pää vaan niin pehmentynyt tässä raskauden aikana :D

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Alueet

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat