sokerirasituksessa " kiinni jääneet"

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

eli millaiselle dietille olette joutuneet? entä oletteko joutuneet itse mittailemaan sokereitanne kotona?

Kommentit (4)

Vierailija

Sokerirasituksessa vain paastoarvo hieman koholla. Muut arvot ihan normaaleja. Sain verensokerimittarin kotiin ja 3 päivänä viikosta mittailtiin 4 kertaa eri ruokailujen jälkeen sekä paastoarvoa. Diabeteshoitaja antoi ravinto-ohjeita, 5 kertaa päivässä syödään; aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Lounas ja päivällinen kootaan ns.lautasmallin mukaan. Runsaasti kasviksia joka aterialla. Mahdollisimman vähän rasvaa (etenkin eläinrasvoja) ja sokeria.

Vaikka söin ihan ohjeiden mukaan raskausviikon 20 jälkeen paastoarvot ja aamiaisen jälkeiset arvot alkoivat kohota. Jouduin insuliinihoitoon. Entistä tarkempaa on syöminen. Syödä pitää, ettei maksa ala antaa rasvavarastojaan ja nosta verensokereita taivaisiin. Ja myös sen takia, ettei verensokerit laske liian alas. Tämä on yhtä tasapainoilua, mutta mitä sitä ei tekisi vatsassa kasvavan vauvan hyväksi.

Vierailija

Dietti on oikeastaan ruokavalio-ohjaus. Täytyy muistaa syödä JÄRKEVÄSTI kahden tunnin välein. Leipää kuluu runsaasti, samoin kasviksia. Annokset pieniä mutta monipuolisia. Sain mittarin kotiin ja joudun mittaamaan sokeriarvoni kahdesti viikossa 5 kertaa päivässä sekä silloin tällöin kerran päivässä aina eri aikoihin. Aamun paastoarvot ovat nyt seurannassa ja odottelen lääkärin tuomiota siihen joudunko ottamaan ilta-insuliinia...



Vierailija

ja nyt kontrollissa sekin oli ok eli en ole mittaillut itse mitään vaan kuukausi pidettiin väliä ja tsekattiin uudelleen. Alunalkaenkin toi paastoarvo oli ihan rimaa hipoen yli. Kävin kuitenkin ravitsemussuunnittelijalla ja olen yrittänyt huolehtia siitä, että syön riittävän usein eli ei liian pitkiä välejä ja myös lisännyt ruisleipää ja kasviksia. Alkuraskaudessa söin mielettömästi salmiakkia, mulla on varsin matala verenpaine, mutta nyt närästyksen myötä se on jäänyt. Niin joo ja suklaakin maistui normaalia enemmän tässä syksyllä - lähinnä kai töissä söin sellaisissa väleissä suklaata kun olisi pitänyt ottaa aikaa ja mennä syömään esim. ruisleipä välipalaksi. Oon lisännyt myös kasviöljyjen käyttöä, sillä luulen, että sain aiemmin ison osan rasvoista kovina rasvoina. En ole käyttänyt insuliinia, siitä ei ole ollut puhettakaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat