Kuinka pian vatsajumppaa section jälkeen?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kuinka pian section jälkeen usakaltaa aloittaa vatsalihasjumpan? Olen kuullut, että liian aikaisin aloitetun jumpan seurauksena vatsa voi jäädä pömpölleen, jos lihakset ei vielä palautuneet venytyksestä.

Kommentit (6)

Vierailija

Eli milloin saa alkaa vatsalihaksia käyttämään normaalielämässä vaikkei varsinaisesti jumppaisikaan? Jumpasta olen kuullut myös ettei saa alkaa liika aikaisin, jostain muistan lukeneeni, että ainakin 3kk pitäisi malttaa, kun kaikki menee normaalisti, onko näin, vai peräti 6kk...? Itse tuota 3kk sääntöä meinaan noudattaa, mutta nuo ylösnousemiset kyljen kautta jne, unohtuu välillä jo nyt, kun miltei 4vk sektiosta. Pitäisikö vielä varoa ihan täysin vieläkin, kun ei tunnu pahalta kuitenkaan?

Vierailija

kanssa samoilla linjoilla, että noin kolmen kuukauden kuluttua. Yksilöllistä tietysti on.

Itselläni on sektiosta 2,5 kk ja on tuntunut jo jonkin aikaa, että voisin hyvin aloittaa jumpan. Eli varovaisesti vaan, jokainen kuntonsa/vointinsa mukaan. Tosiaan, normaalit kotityöt ja lenkkeily riittänevät lihaksille noin pariksi kuukaudeksi.

Vierailija

Jälkitarkastuksen jälkeen saa aloittaa. Minulle näin totesi myös naistentautien erikoislääkäri jolla kävin tarkastuksessa hätäsektion vuoksi 6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Samantien aloitin ja nyt vajaa 3kk synnytyksestä, alkaa vatsalihakset olla kuin ennen raskautta:) Eihän sektio nyt mikään avosydänleikkaus ole:)

Vierailija

normaalisynnytysten jälkeen, että aloitetaan keskivartalon hallintaliikkeillä eikä vatsarutistuksilla. Esim. terapiapallo tai jos vatsa kestää niin voi työntää pelkällä vatsalla vaunuja pieniä matkoja. Mutta kuulostele miltä tuntuu ja kerro tuloksista.

Vierailija

Ensinmäisen sektioni jälkeen olin senverran kipeä, että varsinaisen jumppaamisen aloitin tosi kevyesti n.2kk sektiosta. Ongelmia ei tullut kun maltoin jumpata tosi kevyesti. Toisen sektioni jälkeen taas olin heti aivan huippukunnossa, ainakin ensinmäiseen verrattuna (pääsin jo 3 päivänä kotiin) En tuntenut oloani ollenkaan kipeäksi, enkä malttanut ola tarpeeksi rauhassa. Jonkun aikaa meni ihan kivasti, mutta sitten n. 2kk sektiosta maha alkoi olla todella kipeä ja arpi alkoi aueta. (Mitään tulehdusta ei kuitenkaan ollut. ) Jouduin käymään monesti lääkärillä, oka syyteli liian aikaisesta jumppaamisesta. Olin siis vielä 4kk sektiosta tosi kipeä ja jumppaamisen sain aloittaa uudelleen vasta 6kk leikkauksesta.

Tämä nyt varmasti on aika ääripää tapaus, mutta halusin kuitenkin kommentoida, kun tuntui että muut suhtautui asiaan niin kepeästi.

Olen ensikuussa menossa taas sektioon ja todellakin aion odottaa sen 3kk. Se tuntuu lyhyeltä ajalta jos sen jälkeen on sitten täysin terve. Sektion jälkeen vatsalihakset joutuvat kuitenkin rasitukseen jo ihan tavalisissa kotitöissä..

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat