Jonoon julkiselle, samaan aikaan hoidoissa yksityisellä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Nyt olisi alkututkimusten jälkeen tarkoitus saada lääkäriltä lähete lapsettomuushoitoihin. Onko kenelläkään kokemusta, miten homma toimii, jos saa lähetteen julkiselle puolell (varmaan NKL) ja sitten siinä jonotusaikana kävisikin yksityisellä lisätutkimuksissa tai kenties inssissä (jos sitä kokeillaan). Näihin " kevyisiin" hoitoihin meillä olisi varaa yksityiselläkin, mutta jos IVF:ään tai ICSI:in pitää lähteä niin sit on vaihtoehtona julkisen puolen hoidot.

Voiko siis kahteen paikkaan ilmoittautua yhtä aikaa? Miten julkinen suhtautuu asiaan? Tässä säästäisi aikaa, sillä ei tarvitsisi sitten mahdollisten epäonnistuneitten inssien jälkeen vasta alkaa jonottaa julkiselle.

Kommentit (15)

Vierailija

Tää on varmaan vähän omantunnon asia... Mulla kun ei rahallisesti oikeen ollu muuta vaihtoehtoa kuin julkinen puoli niin tuntuu vähän pahalta kun jotkut jonottaa kahteen hoitopaikkaan yhtä aikaa. Oiskohan ne jonot vähän lyhemmät julkisella puolella jos näitä kahdella penkillä olevia ei olisi niin paljon. Enkä sano tätä millään pahalla koska meillä jokaisella on kuitenki toiveena se oma nyytti ja ilmeisesti uusi hoitotakuu on kuitenkin ruvennut hieman " helpottamaan" jonoja. Ainakin sairaalat on pakotettu ostamaan palveluita yksityisiltä. Jaksamisia kaikille tasapuolisesti ja plussasäteilyjä!

Vierailija

Minä ilmoittauduin NKL:n ivf-jonoon syyskuussa 2005 ja suunnittelukäynti on helmikuussa 2006. Kaikki tutkimukset ja inssit on tehty yksityisellä, mutta ivf:n ei ole yksityisellä varaa. Mieluusti olisin muuten jäänyt yksityiselle. Pelottaakin, että mitenköhän noiden aikojen kanssa käy, kun niin moni on valitellut täällä, ettei ole päässyt hoitoihin haluttuaan.

Vierailija

Hei,

minä olen koeputki-jonossa Naikkarilla. Jonoon minut laitettiin marraskuun alussa ja aika on maaliskuun lopussa. Kysin lääkäriltä viimeisen inssin yhteydessä, milloin hoidot konkreettisesti heillä voisivat alaa? Sekä kuinka suhtautuvat, jos menemme yksityiselle välissä?

Lääkäri kertoi, ettei hoidot suinkaa välttämättä ala maaliskuussa mutta silloin he osaavat sanoa, milloin alkaisivat. Vaikka lapsettomuushoidot kuuluvat hoitotakuun piiriin, laskevat Naikkarilla hoidon aloitukseksi sen kun on saanut lääkemääräyksen. Milloin sitten pääsee ilmoittautumaan hoitoon, on käsittääkseni toinen juttu.

Yksityiselle hakeutumisen suhteen lääkäri totesi meillä luonnollisesti olevan vapaat kädet. Painotti sitä, että tarvitsevat kaikki tiedot yksityisesti tehdyistä hoidoista hoidojen suunnittelussa. Kysyin myös sitä, vaikuttaako yksityisellä tehdyt hoidot julkisten hoitojen määrään ja lääkärin mukaan vaikuttavat. Perusteli asiaa sillä, että kolmannen rankemman hoidon jälkeen todennäköisyys onnistua joka tapauksessa laskee.

Summa summarum. Varasin ensikäyntiajan VL tammikuun alkuun. Uskon, että ehdimme yhden hoidon tehdä hyvin ennen aikaa Naikkarille. Minulle eivät VL mitään huomauttaneet siitä, että olemme jonossa julkiselle.

Milka

Vierailija

Porissa ainakin oli melko nuiva suhtautuminen julkisella puolella yksityisellä käymiseen. Kysyivät multa, että kummassa sä nyt aiot alkaa käymään...vastasin, että julkisella koska se on niin paljon halvempaa.

Julkisella kestää kaikki hemmetin kauan ja joustavuutta ei löydy. Itseäni harmittaa, että tuhlasimme aikaa siellä (perustutkimukset ja 4 inseminaatiota tehtiin, lähetteen sain tammikuussa 2004, viimeinen tulokseton inssi elokuussa 2005)...nyt olemme olleet IVF-jonossa julkisella syyskuusta asti (hoito mahd. keväällä 2006) ja samaan aikaan IVf-hoidossa yksityisellä (punktio huomenna!).

Mun neuvo on, että älä mainitse julkisella sitä, että olet samaan aikaan yksityisellä. Voit jonotusaikana käydä yksityisellä, ei ne sitä tiedä. Eikä julkiselta pois heitetä, kun selviää, että esim. inssejä on tehty yksityisellä, auttaahan se heitäkin menemään eteenpäin.

Jääräpäisyyttä pitää olla, että jaksaa julkisella käydä. Pidä ainakin puolesi ja ota asioista itsekin selvää (mä olin turhan sinisilmäinen ja tyydyin alussa siihen mitä mulle kerrottiin). Tsemppiä ja voimia tälle tielle!!!

Vierailija

Me ollaan yksityisellä hoidossa ja olen juuri ilmoittamassa meitä julkisen jonoon. Tosin ajatuksena on, että teemme yksityisellä niin paljon hoitoja kun kerkeemme ennen julkiselle puolelle pääsyä. Sinne kun tahtoo nuo jonot olla pitkät. Saa nähdä kuinka julkinen suhtautuu suunnitelmiimme. Vkolla 48 olisi eka ivf yksityisellä.

Vierailija

emme alunperinkään olisi menneet julkiselle, vaan heti suoraaan yksityiselle. Tähän meillä kuitenkaan ei ole varaa. Julkisen hitaus ja asennoituminen potilaisiin ovat olleet minulle kova paikka, ja mielenterveys alkaa olla koetuksella, kun mitään ei tapahdu. Jatkuva odottaminen, epätietoisuus ja hukkaan menneet kuukaudet (kun lääkäriaikoja ei siinä kuussa ole) ovat masentaneet entisestään. Sen takia olemme suunnitelleet käydä jonotusaikana yksityisellä tekemässä sen yhden hoidon, johon meillä juuri olisi varaa. Ja jos sillä hoidolla sattuisi tärppäämään, poistuisimme tietenkin heti julkisen jonosta. Olen säästänyt sitkeästi ja tehnyt töitä kuin hullu, että saisimme rahat kokoon.

Minustakin on masentavaa, että tavalliset/vähävaraiset joutuvat jonottamaan ja elämään epätietoisuudessa vain koska heillä ei ole varaa mennä suoraan yksityiselle, jossa hoitoputki käynnistyisi heti.

Vierailija

mä olen jyväskylässä lapsettomuuspolin asiakas.

viime kierrossa kävin ekaan follikkeliultraan asti julkisella, mutta inssi meni syyslomaviikolle, ja poli oli sitten kiinni. soitin yksityiselle klinikalle, ja pääsin vielä sen kierron inssiin yksityiselle.

no, plussaa ei tullut, ja nyt olen ihan tavallisesti käynyt lapsettomuuspolilla folliultrassa, ja inssin ajankohtaa vielä tuumitaan. sanoin käyneeni yksityisellä ultrassa ja inssissä syyslomaviikolla, ja lääkäri merkkasi tiedon suluissa papereihini, koska oikeastaan laskevat vain julkisella tehtyjen hoitojen määrää.

ei ne sieltä yksityiseltä saa tietoja mihinkään sairaalaan lähetellä ilman sun lupaa, jos et halua, että julkisella tietävät yksityisen puolen hoidoista, älä sitten kerro niistä.

olisin kyllä taatusti kokonaan yksityisen klinikan asiakas, jos rahavarat antaisivat myöden.. sen verran tikkuista toi julkisen touhu on, ja aina eri lääkäri, joka on erimieltä joka asiasta edellisen lääkärin kanssa...

Vierailija

julkiselle (NKL) ivf-hoitoon, joka olisi huhti/toukokuussa 2006. Tällä välin ajattelin kuitenkin mennä yksityiselle tekemään ainakin yhden ivf:n, koska pääni ei yksinkertaisesti kestä tätä iänikuista jonottamista. Ehtisimme tehdä ainakin yhden, jopa kaksikin ivf:ää yksityisellä.

Olenkin miettinyt, että pitääkö julkisella sitten kertoa niistä aikaisemmista ivf:istä? Saako ne siellä tietää ne jotenkin? Vaikuttaako se meidän jonotukseen? Laitetaanko meidät jonosta ulos, kun kerta " oli varaa" yksityiselle? (lue: ollaan säästetty selkä ruvella ne rahat).

Miten toimia tällaisessa tilanteessa?

Ja on ne yksityisetkin joskus nuivia jos jonotetaan kahdessa paikassa. Nimittäin VL:n hoitaja ainakin ilmoitti puhelimessa, ettei olla tervetulleita heille, jos jo jonotetaan julkiselle...:-(

Vierailija

Kiitos vastauksistanne! Soitin tänään sinne YTHS:n gynelle, hän jostain syystä oli ajatellut, että Väestöliitto tai Felicitas olisivat ne paikat, johon mennä. Sanoin, että olimme ajatelleet Fertinovaa, mutta hän jotenkin " tyrmäsi" sen vaihtoehdon. En alkanut puhelimessa häneltä kysellä, että mikäs siihen on syynä. Noh, asia ei kai hänelle kuulu sen enempää.

Ongelmaksi vain koitui se, ettei hän luvannut meitä julkisellekaan jonoon laittaa. Sanoi, että jossain vaiheessa sekin on mahdollista. Outo tapaus... Täytynee mennä siis terveyskeskukseen " anomaan" sitä lähetettä julkiselle puolelle.

Mutta nyt siis mietimme, kumpaan mennä, Fertinovaan vai Väestöliittoon. Hinnat niissä näyttää olevan suunnilleen samat. Jonoista en sitten tiedä.

Vierailija

Heips! Lähete meistä meni NKL:lle 11/04. Pääsimme ekalle käynnille 1/05 ja hoitojen aloitus olisi ollut jo 2/05. Mieheni kuitenkin sairastui, joten eka inssi päästiin tekemään vasta 5/05. Meille tehtiin kaikki alkututkimukset terveyskeskuksen kautta sekä aluesairaalan naistentautien polilla. Alkututkimuksiin kaikkine jonotteluineen meni aikaa n. 6 kk. Me ollaan ainakin oltu tosi tyytyväisiä NKL:n hoitoihin ja jonoihin. Ei ole tarvinnut pitkään jonotella ja hoitoon on päässyt aina kun tarvinnut.

Vierailija

samoin 3 inssiä. Silloin emme olleet vielä julkisen jonoissa.

Nyt kun olemme jonossa, niin kyllähän NKL:llä on lähettävän yksityislääkärin lausunto siellä, jossa esim. inssit on kuvailtu ja selostettu. Inssit eivät vaikuta hoitoihin muuten kuin sen verran, ettei niitä enää väkisin kokeilla. Ivf:t taas voisivat vaikuttaa. Ei siis pitäisi olla mitään estettä käydä jonotusaikana yksityisellä insseissä. Pyydä niistä sitten vain paperit mukaan, jotta julkisella nähdään, että miten ne on tehty. Jos niistä ei tule siis tulosta.

Tuo Elionorin (meniköhän nimimerkki oikein?) jonotusaika kuulostaa siltä, että kyseessä on NKL:llä oleva ostopalvelupotilas. Me olemme hesalaisia ja lähete ivf-hoitoihin meni 6/05, ensikäynti aika on kuitenkin vasta 12/05 - juuri ja juuri siis hoitotakuun rajoissa. Olen kyllä lukenut paljon, että jos kyseessä on toispaikkakuntalainen, niin hoidot jäjestyvät nopeammin.

Vierailija

meillä on täsmälleen sama tilanne kuin teillä. Eli maaliskuun -06 lopulla ivf-hoidon suunnitteluaika NKL:lle. Ja tammikuun alussa ensikäyntiaika yksityiselle. Joten ehkä yksi hoito ehditään tehdä (ivf) ennen kuin NKL:lle päästään, ja jos saadaan alkioita pakkaseen yksityisellä, ne pitää ensin tietenkin käyttää. Mutta onko tosiaan pakko yksityisen hoidoista kertoa, mietin tuota, enkä välttämättä haluaisi sitä suureen ääneen julkisella toitottaa. Mutta jos se vaikuttaa seuraavan hoidon lääkkeisiin tms., niin onhan silloin edellisten hoitojen tiedot tärkeitä.

Ja korostan vielä, että jos varaa olisi, niin tekisimme tietenkin kaikki hoidot yksityisellä.

Olisi kiva kuulla miten hoitonne sujuvat tässä julkinen/yksityinen -dilemmassa.

Vierailija

Mukavaa, että on samassa veneessä olijoita! Olemme menossa hoitoon Fertinovalle, olin siellä jo aikaisemmin ssg:ssä, joten paikka on ennestään hieman tuttu ja vaikutti miellyttävältä. Joo tosiaan VL:n hoitaja ilmoitti minulle puhelimessa (kun tiedustelin jonotilannetta ivf:ään heillä) että heillä on " herrasmiessopimus" siitä, ettei olla kahdessa jonossa yhtäaikaa...Sanoin kiitos ja näkemiin. Ja hoitaja sanoi sen jotenkin nuivasti, että mulle tuli fiilis, etten heillä halua hoitojani tehdä (ja maksaa itseäni siitä kipeäksi). En tiedä onko tuo siis klinikan yleinen linja, vai kyseisen hoitajan. Yleisesti VL:stä on kuitenkin kuullut pelkkää positiivista palautetta. Itse olen sitä mieltä, ettei tässä kenenkään jonotuksista tarvitse kysellä vaan antaa hoitoja niitä tarvitseville. Oma mielenterveyteni ei vaan enää kestäisi ensi kevääseen odottelua, ja epävarmuutta siitä, ehditäänkö ivf:ää ylipäätään tehdä ennen sitä kauhu-kesätaukoa. Ajatus siitä, että seuraava konkreettinen hoito olisi vasta ensi syksynä, saa minut kauhun partaalle...Niin ja meillä lapsettomuutta takana 1,5v, miehen puolella suurin vika eli huomattavasti alentunut simppojen tuotanto. Itsellä sitten kiertohäiriöitä yms.

Mutta odotellaan tammikuuta ja toivotaan, että eka ivf jäisi viimeiseksi! :)

Vierailija

Toki etenkin jonotuksen aikana voi käydä muualla hoidoissa ja lisätutkimuksissa. Suosittelen myös, ettet liiemmin kerro julkisella puolella yksityisen hoidoista jos ei ole pakko. Jossain voivat vähentää omia hoitojaan ainakin ivf:ssä jos kerrot, että niitä on tehty jo yksityisellä.

Jos taas aiotte kokeilla inssit yksityisellä ja mahdolliset ivf:t julkisella, ei siinä luulisi olevan mitään ongelmaa. Silloinhan julkisella ei luultavasti enää uudelleen kokeilla inssejä vaan voisitte siirtyä suoraan ivf:ään.

Onnea hoitoon!

Vierailija

Hei!

Meillä tosiaan on kyllä samanlainen tilanne, ainakin aikataulujen suhteen. Kyllä itsekin sitä mietin, että mitä julkisella sitten kerron. Riippuuhan se kovasti siitä, miten homma menee. Jos mennään suht peruskaavan mukaan eikä mitään erityistä selviä, en välttämättä minäkään ole hoidosta ensimmäisenä toitottamassa.

Mihin klinikalle te olette menossa? Toivottavasti meitä ei nyt sitten VL:ssä käännytetä ensikäynnin jälkeen pois, jos teille kerran otettu tuollaista kantaa. Luulisi nyt että ovat meille valmiita hoitoa antamaan kun sitä rahalla ostetaan. Halpaa lystiähän se ei todellakaan ole. Mutta minustakin tuntui siltä, että odottaminen pitkälle kevääseen vaan yksinkertaisesti on liikaa. Kauanhan tässä on odoteltu jo vaikka mitä tutkimuksia ja hoitoja.

Millainen tausta teillä Mondlicht muuten on?

Meillä on reilu 2v lapsettomuutta takana. Tutkittu on laparoskopiasta lähtien ja 4 inssiä tehty (2 clomeilla ja 2 piikeillä). Viimeinen inssi tehtiin vasta viime viikolla, joten siitä periaateessa vielä tulos epäselvä.

Toivotaan, että selvitään molemmat hyvin tässä julkisen-yksityinen dilemmassamme!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat