Onko joku vaihtanut vanhat amalgaamipaikat muovisiin?

Vierailija

Siis ilman mitään lohkeamista tai syytä? Mitä hammaslääkärit sanovat, suosittelvatko vaihtoa nykyään? Mä olen niitä raukkoja, jotka joutuivat 70-80-luvulla sellaisen vanhan kouluhammaslääkäriharpun kynsiin, jotka porasivat VALTAVIA aukkoja hampaisiin, vaikka reikä itsessään olisi tosi pieni, ja täyttivät ne sitten tietenkin amalgaamilla. Olen joskus ehkä 8 v. sitten kysynyt jotain hammaslääkäriltä, että voisiko amalgaamipaikat vaihtaa ihan muuten vaan, mutta tämä (vanhemmanpuoleinen) hammaslääkäri oli skeptinen eikä ymmärtänyt, miksi ne pitäisi vaihtaa.

Tänään kävin hammaslääkärissä, kun yksi poskihampaankulma oli lohjennut, ja samalla nuori naislääkäri ilman muuta kaivoi ulos & korvasi koko ruman vanhan amalgaamipaikan vaalealla muovipaikalla, ja täytyy sanoa, että tekee kyllä ihmeitä hymylle. Olen niitä ihmisiä, joilla koko hammasrivistö näkyy nauraessa takahampaita myöten, ja nyt mietin että pitäisikö vaihtaa ylhäällä takahampaissa olevat kaksi viimeistä amalgaamia pois.

Kommentit (15)

Vierailija

amalgaamipaikkaani muovisiin n. 10 v. sitten. Teetin sen erikoislääkärillä, joka osasi homman ja tarvittavat varotoimet. En ole katunut, hymy kaunistui tosi paljon ja arvelen terveysriskienkin pienentyneen huomattavasti!

Vierailija

Irrotusvaiheesta ainakin väiutetään liukenevan emalgaamie enemmän kuin ihmisikänä yhteensä.Esteettiset syyt onkin sitten kokonssn eri asia.

Vierailija

Mulla oli varmaan yli 10 paikkaa suussa ja ientulehduksia jatkuvasti. Yksityisellä vaihdatin kaikki, 1-2 paikkaa kerrallaan, oli ihan helppo homma. Yhtään ientulehdusta ei ole ollut sen jälkeen, samalla katosi metallin maku suusta ja vuoden kuluessa hävisi vuosia vaivannut ihottuma. Sattumaako? Hammaslääkärillä oli tehoimuri,mulla " kuonokoppa" , josta hengitin raikasta ilmaa. Söin myös koko hoidon ajan vitamiineja ja hivenaineita, ohjeet sain jostain kirjasta. Kyllä on hymy paljon kauniimpi! Ja hyvin on paikat kestäneet. Suosittelen!

Vierailija

ihottumaa mulla on myös,ilmennyt viimevuosina.yhteyttä ei varmaan pysty todistamaan.Itselläni on se käsitys,että paikkoja vaihdettaessa elimistöön vois päästä elohopeaa ettei vaihtoa kannateta,mutta ilmeisesti se käsitys on jonkinverran muuttunut viime vuosina.Pitäis kysäistä hammaslääkäriltä.

Vierailija

eikä mun käsittääkseni ollut mikään ongelma. Nykyaikana hammaslääkäreillä on niin tehokkaat imurit, että paikanmuruset todellakin lähtevät pois suusta samantien, imuri siis imee siinä vieressä kun paikkaa irrotetaan, ja paikanmuruset menevät samantien imuriin eikä niitä mitenkään nostella pois suusta. Suuhun ei siis jää limakalvoille mitään lillumaan tai paikanmurusia nieltäväksi, kuten joskus ennenvanhaan.

Vierailija

70-luvulla kans on porattu mulle hampaat amalgaamista, isoja ovat. ei ole sen jälkeen paikattu kun pari hammasta muovipaikoilla, ihmettelen vaan miten pienenä tyttönä mulla on voinut olla muka niin karseen isoja reikiä, kun ei siihen aikaan karkkia tai limsaa saatu.. nykyään herkuttelen liki päivittäin. eli ihme törkee juttu!!

meinaan vaihdattaa sitä mukaa kun tarvetta tulee, nyt yksi paikka on lohjennut hieman. metallin makua on mullakin suussa.....

törkeen kallista vaan on ja tervarissa liki yhtä kallista kun yksityisellä

Vierailija

Viimeisen viiden vuoden aikana ne kouluaikaiset jättiamalgaamipaikat ovat alkaneet hammaslääkärin mukaan odotetusti lohkeilemaan, (tai siis itse paikka ei lohkea, vaan itse hammas, koska siinä on niin ohut reuna, eikä se kestä välttämättä kovan puremista) ja ne on sitten nyt korvattu muovipaikoilla ja nyt on alahammasrivistö täysin valkoinen. Masennuksesta ym. en tiedä, mutta oikeastikin, tekee ulkonäölle hymyillessä ihmeitä! Eivät ne amalgaamit todellakaan mitään kovin kauniita ole, ja mietin nyt tässä tosiaan että pitäisikö ihan esteettisistä syistä vaihtaa nuo kaksi viimeistäkin.

Juttelin siinä muuten hammaslääkärin kanssa, ja hän puisteli päätään näille mun jättipaikoille. Sanoi sen yhden paikan irrotettuaan, että näkee aivan selvästi, että hampaassa ei todellakaan ole ollut iso kovin reikä, mutta 70-luvun hampaanpaikkaustyyliin koko hammas on porattu aivan tohjoksi ja tervekin hammasluu on korvattu amalgaamilla. Hammaslääkärin mukaan 70-luvulla kuulemma tehtiin ihan yleisesti näin, koska oletettiin, että reikiä tulee joka tapauksessa, sen takia paikattiin varmuuden vuoksi koko hammas. Huh.

Vierailija

ja siellä oli odotushuoneessa esite amalgaamien poistamisesta. Kyselin asiasta hammaslääkäriltä, ja hän sanoi, että simppeli juttu ja antoi ymmärtää, että olisi ihan hyvä (minulla on 3 amalgaamipaikkaa - yksi pentele lohkesi kun olin raskaan :///). Jotain antioksidantteja suositeltiin syötäväksi ennen (ja ehkä jälkeen) operaation.

Vierailija

Mulla on suu täynnä amalgaamia. Kaikki paitsi etuhampaat on paikattu isoilla paikoilla. Joskus olen miettinyt, että mahtaakohän tämä vuosikymmeniä johtunut alakuloisuuteni johon ei tunnu auttavan mikään johtua paikoista. Sensuuntaista olen kuullut joskus väittämän että voisivat aiheuttaa masennusta.

Vierailija

ja kyllähän se pitäää porata iso reikä hampaaseen kun muovipaikkakin laitetaan...kun porauksessa poistetaan kaikki hammasmätä mitä siellä hampaassa on,ja samalla tasoitetaan reunat sellaiseksi että siihen saa paikan hyvin laitettua..

muistaakseni aikanaan ruotsissa keksittiin tuo amalgaamin " vaarallisuus" ja poistivat sen käytöstä..nyt ruotsissa onkin se alettu jo ottamaan takaisin käyttöön..

varmaan se muovi on yleistynyt ihan senkin takia,koska se on helpomi ja nopeampi aine käyttää

itse en poistaisi amalgaami paikkoja jos ne eivät vain aiheuttaisi oireita

Vierailija

koska meillä kuulemma oli niin harvoin treffit.

Sitten vaihtui työterveyshammaslääkäri ja hänelle puhuin vaihdosta eikä hän kannattanut ollenkaan niiden vaihtoa, kun niissä ei ollut mitään vikaa. Muovipaikka kuluu ja hajoaa nopeammin kuin amalgaami kuulemma. ja voi taivas tuota muovipaikkaa, kun se jäi ensin inan liian korkeaksi: aivan kuin olisi purrut kiveä! Eli piti korjauttaakiin vielä.

Vierailija

Joissakin tällaisissa tapauksissa Kelan pitää korvata amalgaamien vaihto, sillä kyse ei ole hammashuollosta, vaan yleisterveydenhoidosta.

Vierailija

tosin ei niitä ollut kuin kaksi.

Hammaslääkäri suositteli kun asiasta kyselin (halusin siis vaihtaa ne).

Ei kauheasti kiinnosta pitää suussa tavaraa, josta koko ajan liukenee pieni määrä elohopeaa elimistöön.

Ja tyytyväinen olen - ei ollut iso homma.

Vierailija

Noiden ala-astevuosien jälkeen mulla ei ole ollut kuin YHDEN kerran hampaassa reikä, ja sekin todella pieni, ja ala-astevuosistani on sentään yli 20 v. Mutta siis just tätä se tää mun hammaslääkärini selitti: joskus 70-luvulla oli sellainen koulukunta hammaslääkäreissä, että pienetkin reiät porattiin aivan valtavan isoiksi, ja paikka täytettiin amalgaamilla. Tällä oli joku nimikin, (ehkä joku hammaslääkäri olisi paikalla ja tietäisi,)oisko ollut joku " intention to prevention" -paikkaustyyli. Eli oletettiin, että kun laittaa melkein koko hampaan amalgaamista niin avot, kaikki on hyvin. Huomioon ei tietenkään otettu sitä, että tällaiset paikat eivät kestä, vaan omat hampaat lohkeavat ympäriltä. " Vanhakantaiset" hammaslääkärit eivät näköjään edelleenkään haluaisi vaihtaa paikkoja.

ap

Vierailija:

Lainaus:

70-luvulla kans on porattu mulle hampaat amalgaamista, isoja ovat. ei ole sen jälkeen paikattu kun pari hammasta muovipaikoilla, ihmettelen vaan miten pienenä tyttönä mulla on voinut olla muka niin karseen isoja reikiä, kun ei siihen aikaan karkkia tai limsaa saatu.. nykyään herkuttelen liki päivittäin. eli ihme törkee juttu!!

meinaan vaihdattaa sitä mukaa kun tarvetta tulee, nyt yksi paikka on lohjennut hieman. metallin makua on mullakin suussa.....

törkeen kallista vaan on ja tervarissa liki yhtä kallista kun yksityisellä

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat