Pottailusta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko jonkun lapsi aloittanut jo 1,5 vuotiaana pottailun? Miten toimii menot, onko potta mukana? Meidän neiti tykkää käydä potalla, mutta silti myös vaipat aktiivisesti käytössä. Mietin, että viitsinkö jo aloittaa säännöllisen pottatreenin.

Kommentit (14)

Vierailija

Meidän 1,5-vuotiaamme on käynyt potalla enemmän ja vähemmän säännöllisesti nyt n. 3 kuukauden ajan. Ei sinne yleensä mitään tule kotona, hoidossa aina joskus. Kotona neiti kyllä osaa yhdistää pissaamisen ja potan, mutta sillä tavalla, että kun pissa on tullut vaippaan tai lattialle, niin sitten hän haluaa potalle. Usein taas käy niin, että käytämme häntä potalla, hän istuksii siinä jonkin aikaa, nousee ylös ja pissii parin minuutin päästä lattialle. Vaipat ovat siis vielä ihan täysin käytössä. Emme ole ottaneet tuota potalle oppimista mitenkään suureksi tavoitteeksi, kun neiti on kuitenkin vielä niin pieni. Mutta toivomme, että hän oppisi kuitenkin pikkuhiljaa yhdistämään potan ja pissahädän ja vielä niin päin, että potalle mentäisiin ennen kuin pissi tulee. :D

Vierailija

Poika oppi päiväkuivaksi 1v9kk ikäisenä. Aloitti pottailut n. 1v ja istuskeli vaihtelevalla menestyksellä potalla (meillä oli sellainen autopotta, joka varmaankin auttoi " istumishalukkuuteen" , usein istui potalla ja leikki pikkuautoilla olkkarin matalalla pöydällä). Yökuivaksi poika oppi 2v7kk, aloimme iltaisin ennen meidän nukkumaan menoa pissattamaan ja poika kävi pissalla ja yö meni kuivana.

Tyttö oppi päiväkuivaksi 1v 5 kk, tosin otti paljon isoveljestä mallia ja istui potalla aina kun velikin. Yökuivaksi tyttö oppi nyt syksyllä 1v ja 9kk ikäisenä. Ei halunnut, että illalla laitetaan vaippa päälle, aluksi laitoin aina kun nukahti. Sitten pissatettiin ja nyt herää itse kun on hätä. Lapset nukkuvat omassa yhteisessä huoneessa ja eteiseen jätämme valon päälle, näkee potan sängyn vieressä ja käy siinä.

Poika on nyt 3v1kk ja tyttö 1v10kk, molemmat näyttävät kun on hätä ja pissatus onnistuu ulkona ja kylässä.

Vierailija

Meillä poika 1v8kk alkoi käydä potalla varmaan siinä 1,5v iässä. Sitä ennen oli jo vähän harjoiteltu, muttei oikein suostunut istumaan potalla. Kävi päiväkodissa potalla jo ennen kuin suostui kotona istumaan mutta yhtenä päivänä sitten yhtäkkiä loppui huuto ja kotipottakin alkoi kelvata.

Meillä potalla käynti on kuitenkin vasta harjoittelua, koska poika on kuitenkin niin pieni, ettei tämän ikäinen välttämättä vielä ole fyysisesti valmis pidättämään. Vaippa ei suinkaan kuivana pysy, mutta joka kerta kun pissat tai kakat pottaan tulee, sitä kovasti kiitellään. Välillä pojalla on innostusta kertoa itsekin hädästä, välillä ei kerro ollenkaan, vaikka vaippa olisi ihan täynnä kakkaa. Yleensä pyritään tiettyinä todennäköisinä aikoina (Esim. ennen päikkäreitä ja jälkeen) käymään potalla.

Mummulaan yms tuttuihin paikkoihin, joissa useammin vieraillaan ollaan hankittu potta. Kaupassa on vielä toistaiseksi päästänyt vaan vaippaan, koska siellä ei kuitenkaan huomaa edes sanoa vaikka hätä olisi. (Ja pissoistahan en muutenkaan osaa kertoa). Pytyllä käymistä ollaan pari kertaa harjoiteltu, mutta se on lähinnä hassu juttu, ei ole päästänyt pissoja pyttyyn.

Vierailija

Luin aiemmin jostain tuosta vessahätäviestinnästä ja nyt oli kiva lukea Tituliinin kokemuksia asiasta. Olen samaa mieltä tuosta vaippateollisuuden vaikutuksesta. Onhan jotenkin hassua, kun meidänkin tyttö asettaa pyyhkeen lattialle, käy sen päälle makaamaan ja laittaa vaippaa jalkojen väliin. Näillä taidoilla luulisi potalla käymisenkin onnistuvan ja onnistuuhan se ainakin osittain.

Päikkäreiden jälkeinen vessareissu tulee aina liian myöhään, kun tyttö ei heti ilmoita heränneensä. Sitten ne pissat on tietenkin vaipassa kun menen paikalle. Ruoan jälkeen onnistuu paremmin.

Vierailija

aloitti potan sijaan pöntöllä juuri puolitoistavuotiaana, potalle ei suostunut ollenkaan. Ja pönttöjähän nyt on joka paikassa. Tosin käytin vielä usein ulos lähtiessä tytöllä vaippaa, nimittttäin kävi välillä hankalaksi kesken kauppareissun,kun vessaan olisi pitänyt päästä heti.

En kyllä pottaa kuljettelisi mukana=) Vaippa varuiksi laukkuun.

Vierailija

Kakat tuli pelkästään pottaan/pöntöön siinä noin vuoden iässä, lapsi siis osasi sanoa kakan niin että ehdittiin vessaan. Pissaa alkoi sanoa itse siinä reilun 1,5v. iässä, mutta silloin ei siis aina sanonut kun oli hätä, mutta joskus. Kokonaan päivävaippa jäi 1v8kk iässä kun hoidossa sanottiin, että vaipat on aina kuivia ja lapsi pyytää itse potalle. Kotona olin pitänyt tuotakin ennen lasta vaipatta, mutta ulos laitoin ja kauppaan, päikkäreille +automatkoille. Mutta tosiaan 1v8kk iässä lapsi alkoi sanoa aina pissan itse ja vieläpä niin, että ehdittiin hyvin potalle. Niin ja päiväunilta jätettiin myös tuolloin vaippa pois.

Tuonkin jälkeen on toki silloin tällöin käynyt vahinkoja, mutta aika harvassa ne on. Nyt ikää 2v.

Vierailija

Tiesittekö, että kiinalaisten äitien mielestä on lapsen rääkkäystä laittaa lapselle vaippa ;)

Samoiten jos afrikkalaiselle äidille esittelee länsimaisia vaippoja, ihmettelee se mihin ihmeeseen moisia tarvitaan. Afrikkalaisen äidin mielestä on todella kummallista jos äiti EI tiedä milloin vauvalla on hätä.

Kylmää ilmastoakaan ei vaippojen käytön perusteena voi käyttää, koskapa myöskään eskimovauvoilla ei ole vaippoja :)

Itse olin kovasti kiinnostunut vaipattomuudesta, mutta en sitten jaksanut/osannut, kun ei sellaista kunnollista ja konkreettista vertaistukea löytynyt. Pottailu kyllä aloiteltiin jo 10kk iässä ja alusta asti hyvällä menestyksellä.

Bea

Vierailija

Me aloitettiin pottailu kunlapsi oli 1 v 4 kk, alussa lelujen voimalla ja nopeasti poika hiffasi mistä on kysymys. Sen jälkeen ei ole kakkoja vaippaan tullutkaan! Sukulaisiin jne otetaan potta mukaan, kaupoilla kun käydään käytetään lastenhoitohuoneiden pottia taikka sitten vain pyttyä.

Kyllä sännöllinen pottatreenailu edesauttaa kuivaksioppimista mielestäni; esim, meidän pojalla ei koskaan ole tullut mitään kakkakapinavaihetta vaan haluaa mielummin kakkia pottaan tai pyttyyn kuin vaippaan. Pissatkin tulee nykyän melkein järjestäin pottaan, ei vaippaan.

Vierailija

Meillä neiti 1v 2vko tekee pääsääntöisesti kakkansa pottaan. Taisi olla reilu 11kk kun alettiin " harjoitella" . Aina ruuan jälkeen laitetaan istumaan potalle ja aina tulee ainakin pissa. Kakat 1-3 kertaa päivössä.

Neiti istuu ihan mielellään potalla kun itse istuu vieressä ja saa leikkiä tai lukea kirjoja.

Vaippa on silti vielä täysin käytössä, mutta kakat tulee vaippaan vaan jos ollaan kauppareissulla. En ole istuttanut kauppakeskuksissa potalla kun välistä siinä touhussa vierähtää helposti varttikin... =)

Täysin leikin varjolla touhua siis toteutetaan ja kauhia kiittely ja kehuminen aina kun pottaan jotain tulee. Neiti tuntuu olevan itsekin ylpeä aikaansaannoksestaan kun niin kovasti kerran kehutaan... Neuvolasta sanottiin ettei olis ollu mitään kiirettä vielä pitkään aikaan, mutta hienoa jos onnistuu.

Neiti ei osaa itse kertoa kakkahädästä (tai siis mä en ymmärrä), mutta meillä toiminu hyvin tää aina aamu ja iltapuuron jälkeen kakkaaminen ja välillä päivälläkin.

Joskus onnistuu varmasti hädän ilmaseminenkin, mut nyt ollaan jo erittäin tyytyväisiä tähän tilanteeseen.

Vierailija

kirjoitin pitkät pätkät mutta teksti katosi..

Meillä aloitettiin siis pottailu 6kk:n iässä, laiton joskus potalle, en mitenkään säännöllisesti.

1v 1kk oli tytöllä ikää kun oli täysin yö- ja päiväkuiva. Oppi ensin yökuivaksi kun alkoi heräillä yöllä kerran ennen kuin pissa tuli. Laitoin potalle ja siitä se lähti. Ikää tuolloin 1v ja sen jälkeen ei yöllä ole vahinkoja sattunut.

päiväkuivaksi oppi n. vkossa. Lähdin suoraan uloskin ilman vaippoja sitten, otin varavaatteet mukaan ja rattaisiin froteet että jos vahinko sattuisi. Joskus tulee vieläkin kun ollaan kylässä eikä malta/muista hädästään kertoa. paras onkin aina vieraassa paikassa pissattaa heti, niin sitten malttaa kertoa seuraavalla hädällä kyllä jo.

vahingot on yhden käden laskettavissa kyllä ja ´takana jo yli 6kk:tta vaipattomuutta.

Ennen kuin puhetta tuli, sannoin tytölle aina että menee vessan oven taakse kun on hätä tai vetää äitiä hihasta. tämä toimi hyvin. Kun puhe alkoi tulla, sanoi tyttö " potta hätä tuli" (jonka sanoo tänä päivänäkin) ja avitin potalle.Vieläkin tyttö täytyy avittaa potalle yöllä ja päivällä, tulee siis yöllä mun sängyn viereen ja sanoo että on hätä, ja vien potalle. Pidän tätä helpompana kuin vaippojen vaihtoa yöllä ja päivällä. on pieni vaiva auttaa toinen potalle. Hänellä ongelmana on housut joita ei itse vielä saa pois, ja kimpaantuu äkkiä kun ei heti onnistu, joten odottelemme koska tuo itse alkaa housuja riisua ja mennä potalle. Nyt autan mielelläni vielä. Joskus ei yöllä herää edes potalle vaan vasta aamulla.

Hän kävi alusta asti hyvin myös pytyllä ja kyykky pissalla, joten puistossakäynti ei ollut ongelma. Varavaatteet vain mukaan niin hyvin sujui. Usein myös pissatin ennen puistoon menoa tietenkin.

Mä olen siis päässyt aika helpolla, sillä onhan vaipat törkeän kalliita ja nyt kun toinen vauva tuli niin on vain yhdet vaipat vaihdettavana.

Suosittelen lämpimästi, mutta ei kannata stressiä ottaa vaan mennä lapsentahtisesti, niin ainakin minä tein. Varsinainen suunnitelma oli aloittaa pottailu " kunnolla" vasta kesällä mutta sitten tyttö tosiaan oppi jo huhtikuussa kuivaksi.

T:Neiti21+Prinsessa 1kk4pvää ja Nea 1v7kk+

Vierailija

Minäkin olen sitä mieltä, että pottailun voi aloittaa aika pienenä, jos vaan lapsesta se on ok. Minä vaan tuppaan unohtamaan välillä koko touhun ja sitten jo löytyy pissat tai kakat vaipasta. Yhtenä päivänä tyttö tuli mun luokse huutaen:" Heiiii!" ja näytii vaippaa:" Kakka!" . Ilme oli huvittavainta, että etkö nyt tajua, että mulla on kakka housussa. ;)

Täytyy nyt tsempata tuossa säännöllisyydessä, jospa sitten tuottaisi tulosta. Hienoa, että toisilla kuivaksi oppiminen on onnistunut niinkin varhaisella iällä. Onhan se mukavaa, kun ei tarvitse pitää aina hiostavia vaippoja. Potan mukaan ottamista olen ajatellut sen vuoksi, kun kerran näin lapsen istuvan potalla Jeepin " takakontissa" . Puistoissa tulee oltua aika paljon, eikä vessat ole niitä siisteimpiä...

Vierailija

Meillä harrastettu vaistovanhemmuutta ja vessahätäviestintää ihan pienestä pitäen. Tai no, nelikuisesta typykkämme on käynyt hyvällä menestyksellä aluksi pöntöllä syliasennossa ja myöhemmin sitten itsekseen potalla. Kaikki on mennyt hyvin mukavasti ja olemme nauttineet touhusta. : )

Olemme totuttaneet tyttöä alusta lähtien puskapissalla ja -kakalla käymiseen. Esimerkiksi pitkillä automatkoilla olemme käyttäneet aina pientareella pissalla tai kakalla, myös talvisin. Tottumuksesta lienee kyse, kun homma sujuu nopsasti ja mukavasti myös talvella. Autossa kulkee mukana roskapusseja, vessapaperia ja useimmiten kosteuspyyhkeitäkin. Ekoilla kerroilla oltiin itsekin vähän ihmeissämme, miten helposti homma sujui ja kuinka hienosti tyttö automatkoilla hätäänsä kitisemällä ilmaisi, mutta nyt siihen on jo niin tottunut, ettei asiaa oikein tule edes ajatelleeksi.

Joskus meillä on ollut reissussa oma potta mukana. Eihän se paljoa tilaa vie tai ruokaa pyydä. Useimmiten tarpeet tehdään kuitenkin lähimpään vessaan (kaupoilla) tai sitten puskan juureen ulkoillessa.

Minulla olisi sellainen näppituntuma tähän hommaan, että pissaamista kannattaa yrittää aina:

a) heti herättyä, todella vauhdikkaasti, sillä nukkuessaan lapset eivät pissaa,

b) jollakin sopivalla rutiinilla esimerkiksi aina ruuan jälkeen ja

c) kun lapsi on kärttyinen, levoton tmv. ilman selkeää näkyvää syytä.

Pottailussa tärkeintä on tuo hyvä fiilis. Meilläkin on kovassa käytössä ollut alusta saakka kirjat, joita aluksi yhdessä ja nykyisin tyttö yksinkin " lukee" muun pottapuuhan lomassa.

Samoin kannustaisin näyttämään itse lapselle reilusti mallia, miten homma toimii. Mitä useamman ihmisen lapsi näkee pönttöön pissivän tai kakkivan, sitä selkeämmäksi touhu hänen mielessään luultavasti käy, vaikka vähän ällöähän ja vierasta tämä meidän kulttuurissamme on.

Hyvänä apuna saattaa myös olla se, että rohkeasti jättää vaippa kotioloissa pois. Tällöin sekä sinä itse että lapsesi saa tuntumaa asiaan. Sinä opit tunnistamaan lapsessasi näkyviä merkkejä ja lapsesi oppii havaitsemaan ainakin ulosteensa, jos ei itse tapahtumaa vielä pystykään ajattelemaan. Tämäkin voi näin kirjoitettuna kuulostaa hölmöltä, mutta uskoakseni tässä piilee kuivaksioppimisen ydin.

Niin ja mitään ihmettä ei kannata odottaa. Itse kuivaksioppimiseen voi mennä ikuisuus. Meilläkin on oltu liki vaipattomia jo vuosi, mutta yhä vaan varmuusvaipppoja pidetään silloin tällöin. Mitään paineita ei siis kannatta ottaa, vaan ajatella, että yksikin käyttämättä jäänyt vaippa tai iloinen hetki pöntöllä tai potalla on jo paljon.

Luota vaistoihisi. Iloitse pienistä edistysaskeleista ja yritä suhtautua asiaan rennon jämptisti.

Hmm... Ja kirjoittele myöhemmin, miten olette edistyneet!

Mukavaa pottailua toivottaa Tituliini, tammimamma 04

PS Ja vielä on hyvä muistuttaa esiin se fakta, että yli yksivuotiaita vaipallisia ei ennen taidettu nähdä missään. Vaippojen puutteessa ja lapsimäärien ollessa suuret, lapsia alettiin pissattaa ja kakattaa hyvin pienenä. Tuskinpa ihmisen kehitys on vuosikymmenten saatossa näin taantunut, vaan enemmänkin kyse taitaa olla siitä, että vaippateollisuus on vahvasti tutkimuksissa ja muissa ajanut omaa asiaansa ja siten iskostanut vaipat isoksi osaksi taaperoidenkin elämää.

Vierailija

Tuli vielä mieleen sellainen juttu, että meillä yhdessä vaiheessa onnistui hyvin se, että kävimme heti ekana aamulla pissillä potalla. Päiväunien jälkeen se ei onnistunut, jos edes yritin ottaa vaippaa pois tytöltä heti heräämisen jälkeen, alkoi hirveä raivoaminen ja huuto. Nykyisin sama koskee myös aamuja, eli heti heräämisen jälkeen ei saa riisua. Koska en tahdo että lapsi kokisi pottailun kurjana asiana, se on nyt sitten jäänyt noiden unien jälkeen kokonaan. Ja täytyy myöntää, että nyt ei käydä enää edes ruoan jälkeen säännöllisesti potalle, pitäisi taas ottaa ohjelmaan. Nykyisin neiti viihtyy taas vähän paremmin potalla, taas tuli tuohon minun viereeni potalle istumaan ja " lukemaan" kirjojansa. :)

Vierailija

Että meillä lapsi tajusi jostain kumman syystä pottailun HETI. Ihan ekalla kerralla jo tuli tulosta ja taitaa olla niin, että vain kerran on ollut potta tyhjä istunnon jälkeen. Eli siis ihan jo silloin vuoden ikäisenä tiristi edes pari tippaa ja oli siitä innoissaan. Ja tarpeensa on siis tehnyt pottaan/pönttöön aina iloisin mielin, pakottaa ei ole tarvinnut ikinä!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat