Taapero kutsuu äitiään etunimellä :-(

Vierailija

Minä haluan olla " Äiti" enkä mikään " Sanna" !!! Miksi meidän 1-vuotiaamme kutsuu minua Sannaksi? Ei edes osaa osoittaa, missä äiti on, jos joku kysyy, mutta Sannan kyllä tietää. Ihan hassua.

Isi on kyllä " Daddy" , ja sitä sanaa hoetaankin sitten ihan tauotta (yhtään en oo kade...), mutta mistä tuo Sanna johtuu? Johtuisiko lapsipuolistani, jotka kutsuvat minua nimellä? Eivät kuitenkaan ole meillä mitenkään usein, joten olen aika kummissani.

Muilla kokemusta tällaisesta?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

kuullut sisarusteni kutsuvan minua " Sannaksi" . Nyt sitten hoki koko aamun mitä kaikkea " Sanna" tekeekään. Toivottavasti ei jatkossa kutsu " Sannaksi" vaan äidiksi niin kuin tähänkin asti. Ikää 1v 7kk.

Vierailija

kutsuvan isäänsä etunimellä, joka alkaa A-kirjaimella. Jostain syystä sitten alkoi minua sanoa ensin akaksi ja sitten suoraan etunimellä. Voit kuvitella, kuinka esim. puistossa tai kaupassa kulmakarvat kohosivat, kun poika raikuvalla äänellä huusi " AKKA" !!!! Sitten kun alkoi kutsua etunimellä, olin ehkä vain helpottunut....;)

Korjasin alkuun aina " äiti" ja itse puhun aina, että " äiti laittaa jne..." Minuakin häiritsi aluksi, mutta sitten ajattelin, että oikeassahan hän on. Se nyt on vain nimeni ja hän on kuullut mieheni käyttävän sitä. Nyt viimeisen kuukauden ajan on myös sanonut äiti. Poika nyt 2 v 2 kk.

Vierailija

Relaa. Puhutko itse, että " äiti antaa sulle maitoa.." - tyyliin. Vai " minä/mä annan" ? Mä käytän molempia sekaisin. Lapsen kasvaessa jätän äiti-muotoa vähemmälle.

Vierailija

ja varsinkin toisilta lapsilta. Luultavasti on oppinut nimesi juuri niiltä lapsipuoliltasi. Meillä ainakin lapsi oppi sekunnissa jonkun toisen lapsen sanoman sanan. Tai jos sanon esim. miehelle jonkun jutun niin saattaa poimia sieltä sanan ja oppia sen heti. Tavalliset " hokemat" (kirjoista, kotoa yms.) ei jää mieleen ollenkaan niin hyvin.

Vierailija

Lapset oppii matkimalla ihan kaiken 7 ikävuoteen asti, eli toistaa sen mitä kuulee. Meillä on aina lapset kutsuneet meitä etunimillä, enhän minäkään kutsu heitä lapsi sanalla, ja on paljon helpompaa huutaa pihalla Sanna tuu ikkunaan, kun äiti, tietää heti että aha, meidän lapsi huutaa.

Vierailija

Meillä poika sanoin jonkin aikaa isäänsä nimellä, sillä kuuli tuota nimeä paljon. Minä siis käytin miehestä hänen nimeään usein, esm. jos puhuin miehelle niin sanoin: " Tuletko tänne, Markku! Markku, miten se homma meni?, Markku, otatko kahvia jne." Mies taas sanoi samat asiat vain " Tuletko tänne, miten se homma meni, otatko kahvia" . Ja kun vielä käytin lapselle puhuessani äiti-tekee kieltä (äiti laittaa, äiti antaa jne) niin minua lapsi ei juuri kuullutkaan sanottavan muuksi kuin äidiksi. Miestä sen sijaan kuuli sanottavan etunimellä ja hän ei myöskään käyttänyt isi-tekee kieltä juuri lainkaan.

Miestäni harmitti tämä etunimellä sanominen, joten otimme asiasta projektin. Minä vähensin miehen nimen käyttämistä ja mies aloitti isi-tekee kielen. Sen jälkeen tuo nimellä sanominen väheni aika nopeaa. Nykyäänkin kyllä lapsi kuuntelee tosi tarkkaan, viimeksi viikonloppuna sanoin hänelle vahingossa " Markku on kaupassa" ja heti koko illan hän puhui " Markusta" isän sijaan... Ikää 2v.

Vierailija

vähän kuulostaa oudolta...

ja jos jonkun isi-timppa on pimppa, niin meidän taapero haluaakin lisää pimpsaa kovaan ääneen sekä kotona että ulkona eli siis limpsaa!!

Vierailija

ei meidän 2v. tiedä kun isin ja äitin. Aina kun puhumme lapsielle jotain olemme aina isi ja äiti. Koskaan en ole sanonut heille ttä olen Maire ja mieheni Jari. JOskus huudan miestäni Jari nimellä niin lapsi ei reagoi mitenkään!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat