Te, joiden vauvat on pää ylöspäin vielä viime metreillä!!!!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mulla on nyt raskausviikot 34+2 ja vauva on todettu todella isokokoiseksi... Vauva on jalkatarjonnassa, eli siis pää ylöspäin!

Mulla on koko ylävatsa todella kipeä, ihan siis jopa iltaisin kosketusarka. Aamulla se on aina ihan jees. Soitin sitten eilen neuvolaan ja siellä epäiltiin että se on vauvan pää mikä tekee sen tunteen. Itsekkin sitä jo vähän etukäteen olin miettinyt. Ja tää on todella inhottava tunne.. sekin, kun ei meinaa enää taipua sitäkään vähää kun ennen.

Nyt siis kysyisin, että miltä se teistä muista on tuntunut, kun vauva on isokokoisena/ viimemetreillä ollut pää ylöspäin?

narnia 34+2

Kommentit (12)

Vierailija

Hei,

vierailen tuolta vauva-puolelta ja kysymyksesi lonkkalastavauvan pukemisesta sattui silmään. Lonkkalastavauvalle voi käyttää ihan tavallisia vaatteita, isompia kokoja vain. Meidän 49 cm pojalle sopi lastan kanssa hyvin 60 cm vaatteet, kaikki pienemmät koot sai unohtaa. Bodyt ja potkarit toimi hyvin. Meillä lasta vaihdettiin hoidon aikana valjaisiin ja silloin sopivat vähän pienemmätkin vaatekoot. Valjaissa valmiiksi olevien " sukkien" takia housut ja terättömät potkarit toimivat tuolloin potkareita paremmin.

-Tintti

Vierailija

tänään rv38+4 luultavasti jalkatarjonnassa. Huomenna pitäs mennä ravinnotta aamulla äitipolille. Ensin kuulemma tarkastavat verenpaineen(tällä hetkellä verenpaine lääkitys), pissan, käyrät ja tarjonnan. Jos on taas jalkatarjonnassa, yrittävät ulkokäännöstä, jos pää ei ole istukan alla. Jos saavat pääalaspäin tai on perätilassa yrittävät luultavasti käynnistystä. Jos on edelleen jalkatarjonnassa uhkaavat leikkauksella.

Vierailija

Täällä kanssa yksi istuskelijan kantaja =)

Mulla meneillään rv 38+2, eli kai voidaan puhua viimemetreistä.

Meillä vauva oleillut perätilassa tai poikkitilassa niin kauan kuin asia ollaan voitu todentaa. Vaihtelee edelleen tarjontaa, viimeksi eilen oli poikittain. Potkut tuntuu aivan alavatsalla, joten ilmeisesti olisi tulossa maailmaan jalat edellä. Synnytystapa-arviossa vauva oli jalat ylhäällä ja pylly edellä tulossa, jolloin alatiesynnytys on mahdollinen, lantiossakin kun tilaa on (tarkastettiin röntgenillä). Toivottavasti kääntyy rt tai tuikkaa pyllyn ekana, haluaisin ehdottomasti synnyttää alakautta, vaikka perätilassa ja esikoinen kyseessä. Mun tilanteessa perätilasynnytyksessä on yhtä vähän riskejä kuin jos vauva olisi rt.

Mulla kanssa yritettiin kääntää ja kääntyikin, mutta kääntyi heti takaisin perätilaan. Näillä siis mennään. Tiistaina vielä tarkastetaan tarjonta ja päätetään lopullinen synnytystapa.

Pää on tosiaan sellainen kova mollukka tossa ylämahassa. Väillä pään kohta on kipeä ja kosketusarka, pahimmillaan kipu oli minulla viikoilla 34-36. Taisi olla silloin jotenkin eri asennossa päänsä kanssa. Välillä vauva vääntää itsensä sellaiseen asentoon, että taipuminen on tosiaan hieman hankalaa. Alapäätänsäkään ei meinaa saada omin avuin välillä pyyhittyä =) Suurimmaksi osaksi oloni on kuitenkin loistava. Kai se tönkkö ja tukala olo kuuluu loppuraskauteen, oli vauva sitten missä asennossa tahansa. Itse teen päivittäin reippaita lenkkejä koirien kanssa ja elän muutenkin " normaalisti" , raskaus ei siis ole invalidisoinut minua. Niin ja happikin kulkee hyvin, taidan olla onnekas tapaus!

Toivottavasti vauvasi kääntyy ja olosi helpottuu!

Noema ja Onni 38+2

Vierailija

mulla ei siis sinänsä ole mitään väliä, mitenpäin vauva on, tai kääntyykö enää ollenkaa pää alaspäin, koska mulla on suunniteltu sektio edessä.

Halusin vaan tietää voiko nää mun kovat ylämahakivut tosiaan johtua tosta vauvan asennosta. Mutta ilmeisesti voi.. koko ylävatsan nahka on niin kireänä että eipä ihme jos kiristää... ja toi pää tosiaan painaa mua. Siinä mielessä olis loistavaa,jos vauva päättäis kääntyä, koska luulen että se helpottais oloa..

Vierailija

vauva on ollut lähes tulkoon koko raskaudenajan pt:ssä, paitsi tuossa viikoilla about 28-32 oli rt:ssä, käyiin rv 30lla myös ultrassa ja oli ns. oikeinpöin. Kääntynyt oli taas josain vaiheessa pt:hen silleen että jalat edellä ois tullut jos synnytykseen oltas menty..no nyt just tulin neuvolasta, ja nytpähän muksu olikin ihan oma-aloitteisesti kääntynyt rt:hen(tätä kyllä jo epäilin ihan siksikin että liikkeet tuntuu ihan erlaisilta)en todellakaan ole huomannut koskatämä tapahtui la iltana oli vielä pt:ssä ja su aloin epäillä että rt:ssä on. Edelleen ylämahapainotteisesti tuolla oleskelee, että painaa keuhkoja oikein kivasti, hengitys ajoittain vaikeaa, mutta tavaroiden lattialta nostelua ja kumartelua ei ole haitannut. Että ihmeesti ne vaan sieltä kuitenkin kääntyvät :))

pidetään peukkuja että teidänkin vauva vielä rt:hen kääntyy!!!

t.Tiitis rv 36+2

Vierailija

Meillä masuvauva on ollut perätilassa jostain viikolta 26 lähtien. Silloin kävin liikeseurannassa kun liikkeet hävisivät kokonaan ja silloin todettiin, että tulokas oli ilmeisesti kääntynyt pt:aan ja liikkeet vähentyneet sen vuoksi. Nyt on rv 31+ ja yhäkin masussa vain istuskellaan. Toivon kovasti, että pikkuinen kääntyisi ympäri, lähinnä tuon lonkkaluksaation vuoksi. :( Ja toki siksi, että silloin ainakin saisin todennäköisesti synnyttää alakautta, pt:ssahan se ei ole varmaa. Koska kyseessä on jo toinen lapsi, ensisijaisesti toivoisin alatiesynnytystä joka tapauksessa, koska se helpottaisi kotona olemista vauvan ja esikoisen kanssa (saisi esim. nostella esikkoakin). Viime neuvolassa terkkari tuumasi, että joku syyhän sillä lapsella yleensä on sille perätilalle, esim. lyhyt napanuora tms., joten siksi toki alatiesynnytys mietityttää kovasti.

Vierailija

Mulle sanottiin viimeiseen asti neuvolassa, että pää edellä on tulossa, mutta muutama viikko ennen laskettua aikaa sain lähetteen ultraan, kun fundusmitta oli pompannut ja epäiltiin isoa vauvaa. Vauva oli kuitenkin ihan normaalikokoinen, mutta perätilassa. Laskettuun aikaan oli tässä vaiheessa aikaa 2 viikkoa. Asia tuli melkoisena järkytyksenä, kun olin henkisesti varautunut normaaliin synnytykseen. Lopulta poika syntyi sektiolla päivä lasketun ajan jälkeen. Napanuora oli kolme kerta kaulan ympäri eli ilmeisesti siellä oli pyöritty tai ainakin yritetty pyöriä johonkin suuntaan. Luultavasti tuloksena olisi siis ollut hätäsektio, ellei asiat olisi menneet niin, että päädyttiin suunniteltuun sektioon.

- s

Vierailija

Mulla ei ole kokemusta loppumetreistä, mutta tämä masussa oleva vauveli viihtyy usein pyllyllään ja viimeksi ultrassa tarjoili myös varpaitaan kohdunsuulle... Silloin kun huomaan vauvan olevan näin päin niin mulla on todella tukala ja huono olo. En saa kunnolla hengitettyä ja ylävatsalla muutenkin paha olo. Neuvolan terkka sanoi, että vauvan pää on kovempi kuin pylly, joten se painaa eri tavalla.

Laitan vielä lisäkysymyksen niille, jotka ovat jo loppumetreillä ja vauva perätilassa, että onko vauva viihtynyt koko raskausajan " väärinpäin" ? Mietityttää vaan, että ennustaako tämä tulevaa kun vauva paljon istuskelee pyllyllään tai on poikkitilassa?

Talvikki rvk 30

Vierailija

Kyselen vielä sulta jos satut huomaamaan, että miten vauvalle puetaan päälle kun on se lasta? Pystyykö kayttämään normaaleja vaatteita?

Vierailija

Heippa, meillä on nyt parin viikon ikäinen tyttö, joka syntyi perätilasta. Neiti viihtyi perätilassa muistaakseni rv:lta 22 asti. Onneksi sattui olemaan täydellinen perätila, eli jalat sivuilla ja peppu tulossa ensimmäisenä ulos ja sain valita alatiesynnytyksen. Synnytys oli mielestäni todella helppo jos vertaa esikoisen syntymään, joka syntyi normaalista raivotarjonnasta, nimittäin kun peppu syntyi ensimmäisenä eikä kiristänyt samalla tavoin kuin pää syntyessään. Vauvaa koitettiin kahteen otteeseen kääntää äitipolilla ulkoapäin, mutta oli sen verran sitkeä sissi ettei suostunut kääntymään.

Meillä kävi myös niin, että kun vauva oli ollut niin kauan perätilassa raskauden aikana, hänelle oli tullut molempiin lonkkiin lonkkaluksaatiot, toiseen lievempi ja toiseen pahempi. On kuulema yleistä perätilavauvoilla ja etenkin tytöillä, kun asento on kohdussa niin huono ettei reisiluun päät pääse asettumaan oikein sinne lonkkamaljaan. Lastenkirurgi ja ortopedi tutkivat lonkat ja nyt neidillä on lonkkalasta vähintään 2kk paikoillaan, mutta näin saadaan tytsyn jalat kuntoon.

Vierailija

Mutta kiittelen vastaajia:)

Juuri sain kans sairaalasta epikriisin, josa lukee, että sikiö jalkatarjonnassa. Eilen olin neuvolassa ja terkka ei ollut varma miten päin vauva oli-tod.näk. ainakin osittain poikittain. Vähän tässä alkaa jo jännäämään, että kuinka mahtaa käydä. Hyvinhän toki vauvalla on aikaa vielä kääntyillä, mutta kun tuntuu siis viihtyvän väärin päin. Mä pelkään, että edessä leikkaus, koska aiemmat vauvat olleet niin isoja, että alatie synnytys ei ilmeisesti tule sen takia kysymykseen. Nooh, onhan tässä tosiaan monta viikkoa vielä aikaa:)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat