¤¤¤¤¤¤Helmien marraskuu¤¤¤¤¤¤

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Yritettäiskö tällasta kuukausipinoo, jos saatais mekin vähän juttua? Taitaa olla monilla helmimammoilla aikamoista vipinää kotona, meillä ainakin on, kun tyttö konttaa ja nousee seisomaan milloin mitäkin vasten.

Miehen kanssa asiat vähän niin ja näin, kun hän haluisi mun palaavan töihin mahd. pian, ite taas aattelin että ois ihanaa olla kotona ens syksyyn. En yli kaheksaan kuukauteen oo saanu nukuttua koko yötä, vaikkei tytöllä oo hampaita vielä lainkaan, silti on joka yö hulinoita... Painaa väsy välillä aika kovasti. Mies luuhaa harrastuksissaan monta kertaa viikossa, silti haaveilee pikkukakkosesta, oisko niin että sen takia haluis mun jo palaavan töihin... että kerkeisin oleen hetken töissä ennen vauvaa. Mutta mutta mutta....

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Meillä Ellen ryömii ja istuu hyvin. Itse ei osaa mennä istuun vaan minä laitan. Nyt näyttäis siltä että istualtaan yrittää mennä konttausasentoon..ei ole vielä onnistunut, vaan on muksahtanut muutaman kerra nenälleen.. :(

Ellenillä on 2 hammasta alhaalla ja ylös juuri puhkeamassa 2 lisää. Ellen syö 4 ateriaa päivässä, aamu- ja iltapuurot+ 2 liha-ateriaa ja jälkkäriksi hedelmäsoseita. 8kk:n karkeaa ruokaa joutuu vielä haarukalla soseuttaan..Sormiruokaakin on saanut jonkin verran..kurkkupaloja, kovaa leipää, maissinaksuja.. Mitä kaikkia sitä voikaan antaa sormiruoaksi, ideoita?

Ellen jokeltaa kaksitavuisia sanoja.. mammammammaa, pappappappaa, tättättää ja on sanonut monta kertaa selvästi..äittii!! ihanaa!

Minä itse olen ajatellut etsiä töitä, kun kerran pikkusisko lupas tulla hoitaan lapsia jos pääsen töihin. Muuten en ehkä olis hakenut.. en tiedä.. Tuntuu että täytyy itsekin päästä välillä " aikuistenmaailmaan" . Olenhan jo 2,5vuotta ollut kotona. Niin ja päästäis mekin talonrakennusurakka aloittaan, ku mulla ois parempi tulonlähde..

Näin meillä...

mellun ja Ellen 8kk2vkoa kohta

Vierailija

En oo varmaan viimeseen puoleen vuoteen tänne kirjotellu. Mut kiva lukea teijän kuulumisia =) Edelleen tänne helmiin kirjotan vaikka poitsu syntyikin tammikuussa.

Meillä kanssa täällä kova hulina, rikkonaisia öitä arghhhh, mä niin ootan et saan kokonaisen yön nukuttua, pikku-ukko ei nukahda kuin tissille. No kai sekin aika joskus koittaa.

Meillä mikään paikka ei saa enää rauhassa olla, kaikki kielletty varmasti löydetään. Tänään esikko jätti eteisen oven auki, eteisestä menee raput yläkertaan ja voitte kuvitella et siellähän Patu ryysäs rappuja ylös. Hienosti se kyllä meni mutta mutta...

Täällä kontataan kovaa ja melkeen juostaan tukia pitkin. Olisi vaan pysynyt " vauvana" pidempään.

Juu, mutta nyt nautin rauhasta, kaikki meijän miekkoset nukkumassa. Rauhallista joulun odotusta kaikille.

maruska ja Patu perheineen =)

Vierailija

Meillä Patulla hampaita pukkaa suuhun kauheella rytinällä, nyt niitä on seitsämän =) Mut silti kaikki ruoka pitää olla kovin hienoa

Vierailija

Hei!

En ole palstaillutkaan aikoihin, mutta löysinpäs viimeisimmän helmimammojen pinon.

Meillä poika on täyttänyt 9 kk. Hän on n. 8 kk noussut pystyyn ja viime viikolla oppi jopa laskeutumaan alas:) Konttaaminen sujuu myös. Meillä on portaat ja jos portti unohtuu auki, niin poikaa saa hakea sydän kurkussa ties kuinka monennelta portaalta. Portti on pysynytkin viime aikoina tiukasti kiinni.

Vierastusta ei ole ollut havaittavissa. Poika höröttää kovasti muille ihmisille ja käsittää hymyn tarkoittavan kutsua syliin. Noh, on mummia vierastettu, jos on juuri sängystä noustu eikä se aina niin auvoista se vastaanotto ole.

Sisko (2,4 kk) pitää komentoa yllä ja määrittää pikkuveljen tekemiset oikein tarkkaan. Sisko tietää myös kertoa mitkä vaatteet on veikan ja mitkä omia, mikä takaa sen, että lapset ovat järjellisesti puettuja (isänsä nimittäin valitsee yleensä vaatteet).

Meillä on hieman eri tilanne työasioiden suhteen. Minulla ei myöskään ollut työpaikkaa johon palata ja sitten näin keväällä avoinna olevan paikan, joka oli kuin tehty minulle. Aloitin sitten elokuussa jo työt. Mieheni jäi vanhempainvapaalle.

Sain eilen tiedon, että saamme pph:n joulukuun alusta ja että tämä pph on hyvä ja juuri sellainen mitä olen toivonut. 1001 kiveä vierähti sydämeltä. Luulen, että kaikki menee hyvin. Toisaalta nyt on kaikki mennyt liiankin hyvin, joten pikkupessimisti minussa odottaa romahdusta. Olen keventämässä työtaakkaa niin, että joulu-tammikuussa saan tehdä hieman lyhyempiä päiviä ja ehkä kotona etänä. Se on tässä työssä onni.

No mutta, sitten töihin...

Pusu

Vierailija

Meillä ryömii 8,5 kk ikäinen poitsu ympäri asuntoa. Rauhallinen tyyppi on, ei varmaan vielä ylös tai kävelemään nousemassa pitkään aikaan ;) Istumaan tai kontilleenkaan ei vielä oikeastaa yritä, mitä nyt välillä ryömiessä peppu nousee. Ehkä ihan hyväkin, ei vielä ole niin kovasti vahdittavaa! :)

8 kk ruuat aloiteltiin tuossa pari viikkoa sitten ja vielä olen haarukalla mössännyt niitä pienemmäksi, kun meinasi niin yököttää. Musta tuntuu että Piltit on rakeisempia tai ainakin ne kököt on " kovempia" kuin esim. Bonassa tai Hipp:issä? Omia mössöjäkin syödään silloin tällöin, nykyään vaan olen laiskempi niitä tekemään.

Yöt pääasiassa nukutaan 20.30-8.00, kerran syödään 5-7 välillä. Viime yö oli vähän poikkeus kun heräsi klo 23 itkemään, sai sitten tissiä ja nukkui 7.45 saakka :) Vielä kun pääsisi tuosta " lohtu" tissistä eroon, jos joskus yöllä heräilee niin ei suostu takaisin sänkyynsä jos ei saa tisua. Ei siis nukahda tissille, ja rauhoittuu kyllä samantien syliin nostaessa, mutta jos yrittää sänkyyn laskea ilman että ollaan tissitelty, alkaa huuto. Noh, ehkei tuo nyt niin iso ongelma ole kun noita tapahtuu ehkä kerran viikossa. Se vaan, kun olen ajatellut imetystä lopetella sinne vuoden ikään. Päivisin ei tissi niin kiinnostakaan enää, sellaiset 5-6 krt vuorokaudessa imetän, joista parilla kerralla ei juuri syö.

Vierastusta ei kovin paljoa ole, vähän vaan pitää saada ensin tutkailla oudompia. Viimeksi neuvolantätin ronskit otteet saivat itkasemaan (täti hyökkää helistimen kanssa riehumaan naaman eteen kun pojalla vähän alahuuli alkoi väpättää, no eihän siitä muuta seurannut kuin entistä säikähtäneempi lapsi! :D) Meidän poika kun ei tod kuulu niihin joita pitäisi räväkästi " viihdyttää" , päinvastoin, mitä rauhallisemmat otteet ja ääni, sitä nopeammin rauhoittuu. Noh, harvoinpa tuo edes itkee.

Koittakaahan jaksaa marraskuun pimeyttä, kohta se joulukin sieltä tulee!

Vaadin

Vierailija

Tai talvihan nyt jo pitäisi oikeastaan olla... Meillä vauhtia riittää, siitä pitää muksut huolen. Ei siis juurikaan jää ylimääräistä aikaa surffailla netissä tai ylipäätään tehdä yhtään mitään rauhassa. Emppu on nykyään kuin " punkki" , roikkuu äidin housunlahkeissa aina kun vain voi. Tätä takertumista on jatkunut nyt pari viikkoa ja voin kertoa, että helpomminkin voi kävellä kuin n. 10kg puntti jalassa roikkumassa... Onneksi taitaa olla tuo vaihe helpottamassa.

Emppu konttaa pikavauhtia ympäri kotia, Esikon kanssa leikkivät usein hippaa (Esikko juoksee karkuun ja Emppu yrittää ottaa konttaamalla kiinni) eli on niistä välillä seuraakin toisilleen. Päivän paras hetki kuitenkin lienee se, kun mies vie lapset pihalle... =)

Emppu on ottanut ensimmäiset askeleensa juuri täytettyään 9kk. Kontaten kuitenkin pääsee nopeammin, joten kävelee lähinnä vain sylistä syliin sellaisen 1-2m matkan. Kuitenkin kävelee todella tukevasti, pysähtyykin välillä jopa kesken matkan. Tässäkin suhteessa on ehtiväisempi kuin Esikko, joka lähti kävelemään 1v1kk iässä. Empun lempipuuhaa on tavaroiden vetäminen alas lattialle ja sanomalehdet ovat erityisen houkuttelevia... Vaatteita on kiva kuljetella ympäri kotia ja kukkamultakin pitää pari kertaa päivässä käydä tarkistamassa (maku ja kosteus...). Pitää siis olla aina silmät selässä ja koko ajan korvat tarkkana eikä pari lisäkättä olisi pahitteeksi...

Emppu tisuttelee vielä öisin ja heräilee muutaman kerran. Syö kaikkea mitä tarjotaan eikä ole mitään allergioita ilmennyt. Helppo ja iloinen tapaus muutenkin, ainoastaan vähäuninen... =)

Kotona on kiva olla, mutta työpaikkoja olen kyllä jo alkanut katsella. Meilläkin taloudellinen tilanne kyllä sallii kotona olemiseni mutta haave omasta kodista tuskin toteutuu yhdellä palkalla. Esikko täyttää kohta 3v ja alkaa jo selvästi kaivata ikäistään seuraa (mm. tykkää käydä kerhossa), joten ainakin hän varmaan viihtyisi hoidossa. Aion kuitenkin olla kotona ainakin siihen asti, kunnes Emppu täyttää vuoden.

Voimia kaikille pikku helmien mammoille!

t. Nonna2, Esikko 2v10kk ja Emppu 9kk

Vierailija

Vipinää kotona tosiaan on ja useimmiten ei ehdi kuin aloittaa kirjoittamisen kun tyttö vaatii huomiota. Kiva on kuitenkin käydä lukemassa muiden Helmien ajatuksia ja kuulumisia.

Meillä noustiin eilen seisomaan ja sitä nyt harjoitellaan ahkerasti. Äidin sydäntä kyllä kylmää kun meno on vielä sen verran hulvatonta.

Tyttö on edelleen ihanan aurinkoinen ja helppo lapsi, mutta selkeästi on enemmän tullut omaa tahtoa. Taitaa laittaa vielä vanhempansa tiukille.

Tyttö vierastaa vieläkin aivan mielettömästi ja neuvola käynnit raastaa koko perhettä. Ei ole kiva huudattaa toista. Onko muita kohtalotovereita?

Minäkin olen pyöritellyt ajatusta miten palata työelämään, mutta tällähetkellä olen ainakin ensi syksyyn kotona. Siinä mielessä ihana tilanne että mies kannustaa olemaan kotona niin kauan kuin haluan. Meillä vain niin päin että minä kannan huolen taloudellisesta selviämisestä. Lisää lapsiakin haluamme, mutta haluaisin nauttia tästä esikoisesta vielä jonkin aikaa näin.

Minnis ja tytsy

Vierailija

Olipa mukava lukea täälläkin helmivauvojen kuulumisia!

Meidän pieni vipeltäjä, nyt 8,5kk nousi kuukausi sitten seisomaan ja melkein heti sen jälkeen oppi ottamaan muutaman askeleen tuen kanssa.

Hirmuinen on vauhti, kun isosisko painaa vauvan rollaattorilla pitkin kämppää ja toinen pitää selkänojasta kiinni ja kipittää perässä! Siis aivan tolkuttoman koomista! Ihme kyllä ei oo vielä siinä puuhassa paljoo kaatuillu.

Pari pientä askelta otti ilman tukea neuvolassa, mútta sitä ei oo toistanu kotona. Onneks.. hienosti alkaa kyllä tuo seisominen onnistua mistään kiinni pitämättä, paitsi sitten hän kaatuu, kun huomaa ettei kukaan pidä kiinni!

Meillä syödään vielä pääosin rintamaitoa, mutta nyt ollaan lisäilty kiinteiden määriä, kun tätä kolmosta haaveillaan niin pitäs varmaan alkaa pikkuhiljaa lopetella imetystä. Sääli, on niin kiva kun tätä on saanu jatkaa näinkin kauan, esikoinen lopetti 7kk iässä.

Alaetuhampaat on tullu ajat sitten, ekasta ylhäällä tuli tänään pikku nurkka näkyviin! Voi olla, että pian senkin takia on jo pakko lopetella imetystä!

Puhetta tulee jatkuvasti lisää. Äittä on jo vanha juttu ja selvästi huomaa, että hän tietää mitä se tarkottaa. Nyt on in jodlailu!

Typykkä on erittäin iloinen ja tyytyväinen ja rakastaa uimista yli kaiken!

Siinäpä ne tärkeimmät!

Vierailija

Olen ollut niin laiska kirjoittelemaan, että suorastaan hävettää. Täällä kyllä pyörin lähes päivittäin, mutta saamaton mikä saamaton.

Meilläkin helmivauva on alkanut konttaamaan ja samaan syssyyn myös nousemaan pystyyn. Konttaus ja pystyyn nouseminen alkoi paria päivää vaille 8 kk iässä ja sitä myöten äidin elämä muuttui taas astetta mielenkiintoisemmaksi kun vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää. Onneksi esikoinen 2v 4kk on hyvä paimentamaan pikkusiskoa ja lievittämään muksahdusten tuottamaa mielipahaa. :0)

Meidän helmivauva vierastaa myös, mutta ei yhtään niin paljon kuin esikoinen saman ikäisenä. Tytölle riittää, että saa hetken tarkkailla vierasta äidin sylistä ja sitten ollaan jo tuttuja, mutta jos joku tulee liian nopeasti lähelle niin itkuhan siitä tulee. Eroahdistuskin alkaa ihan selvästi tulla mukaan kuvioihin kun äiti ei saisi hävitä näköpiiristä hetkeksikään ja jatkuvasti roikutaan puntissa.

Ruoka maistuu hyvin kunhan se on samaa tai ainakin saman näköistä kuin muillakin. Yöt ovat edelleen risaisia ja talviaika sotki meidän aamut.

Nyt kuuluu pinniksestä ääntelyä. Pitää mennä ennenkuin vauva juttelee esikoisen hereille.

Vierailija

Kun kerran nyt on aikaa kirjoitella... " Pikkuneiti" on mummulassa hoidossa, mummu kun niin kinus saada kultansa hoitoon... =) Saampahan ite hieman levähtää ja siivoilla rauhassa...

Meillä siis neidillä ikää nyt 8,5kk ja kävellään täyttäpäätä!!!

Voin sanoo et tosi hienoo kun on oppinu kävelee, mut kyl välillä tuntuu et ois saanu olla viel konttaus vaihees vähän pidempään...

Ku meno on meinaan ihan järjetöntä... Kävelee huoneesta toiseen availee kaikki kaapit ja laatikot, levittää sisällöt pitkin huonetta... (ARKH!)

Onneks ilmastointi teippi on ihan kätsy apu ainakin sellaisten laatikoitten ja kaappien kohdalla jonne ei todellakaan saa mennä...

Meillä nukutaan nykyään putkeen lähes koko yö, menee nukkumaan 20-21 herää aamu yöllä 5:den aikaan (johtuu varmaan siitä kun mies nousee ylös silloin, et saattaa unet hieman häiriintyä) annan velliä ja jatkaa nukkumista 8-9 asti... Eli kokonaisuudessaan nukutaan 11-12h yöunet... =)

Päivä unet on sit taas hieman toinen juttu... Mut yleensä nukutaan yhdet 2-4h:n päikkärit putkeen joskus saattaa nukkua kahdet parin tunnin mittaiset unet...

Ruokaa syödään ihan järjettömiä määriä (ainakin mun mielestä).

Aamupala: Hedelmäsose purkki 125g tai puuroa noin 100g

Lounas: Liha-Kasvissose purkki n.200g

Välipala: Hedelmäsose purkki 125g

Päivällinen: Liha-Kasvissose purkki n.200g

Iltapala: Puuroa 200g + Velliä 100-150ml

Aamuyön Velli 250-300ml

Ja päivän aikana maitoa, aterioitten välillä menee 200ml

Mites muuten teillä muilla menee tuo karkeampi ruoka alas???

Meillä joudutaan haarukalla hieman pienentämään, ainakin kaupan valmis aterioita...

Kuinkas paljon hampaita teiltä löytyy???

Meillä on jo 6kpl 4 ylhäällä ja alhaalla 2 ja lisää tulossa!!!

Hyvät talven ja joulun odotukset kaikille

-Girl- ja Neiti (joka on mummolassa)

Vierailija

Meillä on kotosalla semmonen pikkutihu, ettei meinaa enää mitään muuta ehtiä tekeen kuin paimentaan tuota pikkumiestä!! Ikää on nyt 8,5 kk ja poika nousee itse istuun ja istuu aivan tukevasti, konttaa ja nousee pystyyn! Kovasti yrittää tukia pitkin kävellä eteenpäin, mutta ei oo vielä onnistunu!

Mitat 8kk- neuvolassa: 9120 gr, 72 cm ja py 46 cm.

K syö kaikkee mitä tarjotaan; aamuin illoin puuroa, kaks lämmintä liharuokaa ja jälkkäriks hedelmäsoseita tai viiliä.

Maitoo menee pullosta 6 desiä päivässä. Imetyksen lopetin kolmisen viikkoa sitten, kun imetyskertoja oli enää 1-2 aamuyöstä. Kun imetys loppui, alkoi poika nukkua täysiä yöunia: 21-8/9. Joten siinä suhteessa helppo tapaus :)

Kotosalla oon aatellu olla nyt ainakin ens syksyyn. Työpaikkaa ei oo tiedossa, mutta opiskelen iltasin uutta ammattia, ja toivon että sitä kautta löytyis joku työpaikka!

Lisää lapsia ei oo näillä näkymin muutamaan vuoteen tulossa, haluaisin mennä töihin ja tienata hiukan rahaa, jotta voitais toteuttaa pitkäaikanen haave omasta talosta!!

Eken ja poika 1902

Vierailija

Meillä poika on nyt 9 kk. Motorinen kehitys vähän hitaampaa, mitä suurimmalla osalla teistä, mutta eteenpäin menee koko ajan kuitenkin enkä ole ollut huolissani. Poika kääntyilee, pyörii napansa ympäri ja tositarpeessa pääsee käsillä vetämällä eteenpäin (kun isoveli 3½ v. toissapäivänä tyhjensi säästöpossua lattialla vähän matkan päässä). Istuminen onnistuu lähes tuetta; silloin tällöin kupsahtaa selälleen ja siksi on tyynyä takana pidetty.

Hampaita on tällä hetkellä 3 alhaalla ja 4 ylhäällä. Ei tule vissiin riittävän usein tutkittua suuta, kun viime viikolla 4 ylähammasta löytyi kerralla uutena!

Rintamaito on selvästi vähentynyt (ainakin kuppikoko on rupsahtanut entiseen AA-luokkaan :( ). Poika syö tissiä aamuyöllä pari kertaa ja päivällä 1-2 kertaa. Kiinteät on sujuneet hyvin. Olenkin pähkäillyt tuota maitotuotteiden riittävyyttä (kuinka paljon pitäisi muuta maitojuttua syöttää vuorokaudessa 3-4 rintamaitosyönnin lisäksi) ja kirjoitinkin aiheesta oman " kyselynsä" toissapäivänä...

Yöt ovat muuttuneet viikon sisällä levottomammiksi. Poika levähtelee kuitenkin pinnasängyssä n. klo 21-6 (sitten tissitellään), mutta pari kertaa joutuu itse jaloittelemaan yön aikana.

Meillä ei juuri vierasteta ja oikein hyväntuulisen ja aurinkoinen poika on. Tässähän tosiaan meinaa tulla vielä vauvakuume, vaikka järjellä ajateltuna kannattaisi pysytellä tässä lapsiluvussa (iän ja terveyden puolesta).

Töihin olen palaamassa maaliskuun alussa. Osittaisella hoitovapaalla kuitenkin jatkan, eli perjantait olen kotona. Poikia alkaa hoitamaan joko mummu tai sitten menevät päiväkotiin.

Mukavaa joulun odotusta!

Vierailija

Onpa aika rientänyt nopeasti kun on jo marraskuu ja Venla tulee kohta 9kk ikäiseksi!!

Päivät menee tosi nopeasti Venlan kaa puuhatessa..konttaa,nousee tukea vasten seisomaan ja siinä kävelee ja nyt on viikon ajan seisonut muutamia sekunteja ilman tukea!!Mikään tavara ei saa olla rauhassa mikäli hän siihen vaan yltää ja joka paikkaan pitää äitiä seurata!!

Meillä tuo vierastusvaihe oli silloin puolen vuoden iässä ja nyt se on mennyt sitten ohi..kaikille vaan hymyilee ja naureksii :D

Meillä ollaan ensimmäistä kertaa sairaana..tuli silmätulehdus!Oltiin kaverin pojan synttäreillä ja siellä olikin sitten yhdellä lapsella silmätulehdus ja totta kai se sitten meidän vähän jo kipeeseen (nuha) tyttöön iski..pitänee lähteä vielä tänään päivystykseen!!

Joudun nyt lopettamaan tämän kirjoittelun aika lyhyeen kun Venla heräsi..

pikkanen ja Venla 8kk3vk

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat