meidän perheessä on omat rahat,miehellä omat rahat ja minulla omat

Vierailija

lainanlyhennys menee puoliksi,minä ostan ruuat,mies bensat ja perusvaatteet,mites te muut jaatte laskut??

Kommentit (8)

Vierailija

Miehen tilistä menee talo- ja autolainat eikä siitä paljon muuta sitten jääkään. Minä maksan laskut ja ostan ruuat ja vaatteet. Hyvin toimii, ei valittamista. Lapsilisät tulee mun tilille josta aina mahdollisuuksien mukaan siirrän lapsien omille tileillekin joskus rahaa.

Vierailija

se maksaa jolla on rahaa, yleensä siis mies. Kumpikaan ei kuitenkaan tuhlaa eikä osta paljon itselleen. Ruokaan ja herkkuihin sitten menee " ylimääräistä" molemmilta tasapuolin

Vierailija

Kaikki rahat (molempien palkat, lapsilisät) menee yhteiselle tilille. Sieltä maksetaan kaikki yhteiset menot (lainanlyhennykset, ruoat, bensat, sähkölaskut, puhelinlaskut, netti, vakuutukset, lehdet jne.). Lapsen tarpeet menee aina meidän vanhempien tarpeiden edelle. Jos ja kun rahaa jää tavallisten joka kuukausi toistuvien menojen jälkeen yli, niin yli jäävillä rahoilla hankitaan sitten ajankohtaan nähden tarpeellisia asioita.

Näin syksyllä mietitään, tarvitaanko talvivaatteita tai kenkiä ja jos jompi kumpi tarvitsee, niin hänelle ostetaan. Tai jos mies tarvii uusia harrastusvälineitä, niin niitä osteaan. Tai jos minun pitää päästä kampaajalle, niin menen. Ja niin edelleen.

Suurista hankinnoista (yli 100 euroa maksavat) keskustellaan yhdessä, mutta pienempiä hankintoja kumpikin voi tehdä tarpeen mukaan. En siis kyseenalaista esim. sitä, että tarviiko mies uuden paida. Hän sen tietää paremmin kuin minä! Samoin mies ei kyttää, että olenko osatanut uuden huulipunan. Molemmat luottaa toisen harkintakykyyn ja siihen, että me molemmat tiedämme mihin meillä on varaa ja mihin ei.

Tällä hetkellä minä tienaan enemmän kuin mieheni. Ei tulisi kuitenkaan mieleenkään vaatia, että mun pitää saada enemmän ns. omaa rahaa. Eikä mieskään vaatinut moista, kun tienasi enemmän. Me ajattelemme asiaa niin, että kaikki mikä meillä on, on yhteistä. Mikä on sun on myös mun. Rahasta ei tällä tavalla voi edes riidellä, sillä molemmat on täysin sitoutuneet pyörittämään tätä yhteistä yritystä, eli perhettä. Molemmat haluaa perheen parasta.

Vierailija

Laskut menevät tuloihin suhteutettuna noin puoleksi. Jäljelle jäävät rahat kumpikin käyttää parhaaksi katsomallaan tavalla. Säästöön laitetaan yleensä jonkin verran ja suuremmat hankinnat suunnitellaan ja niitä varten säästetään erikseen. Hyvin toimii.

Vierailija

palkat ja lapsilisät menee samalle tilille, josta sitten maksetaan lainat, laskut, ruoat, vaatteet, ts. kaikki. Pysytään hyvin rahatilanteen tasalla kun ei tartte miettiä kahden tilin rahoja. Sitä en sano että toi teidän käytäntö olis huono.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat