Siunaa JEESUS ruokamme amen - mitä ihmettä tämä tarkoittaa?

Vierailija

vieläkö tuommoista opetetaan ala-asteella ennen ruokailua?

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Kerron kuitenkin, että koulussamme on n. 500 oppilasta, joista n. 30% on maahanmuuttajia. Oppilaat puhuvat 19:ta eri kieltä.

Kyllä toiminta järjestetään ihan suomalaisia lakeja ja opetussuunnitelman perusteita noudattaen maahanmuuttajat huomioiden. Tunnustuksellista uskontoa ei koulutyössä edellytetä usjonnon tunteja lukuunottamatta. Tosin nykyisinhän kuka hyvänsä saa opettaa evankelisluterilaista uskontoa, myös ateisti.



Tapaan oppilaitteni vanhemmat säännöllisin väliajoin, eikä keskusteluissa uskonnollisuus ole noussut missään vaiheessa ongelmaksi. Luokassani on 29 oppilasta, joista ev. lut. seurakuntaan kuuluu vain 9.



Seurakunta järjestää kerran kuussa uskonnollissävytteisen päivänavauksen, jonne kirkkoon kuuluvat ja muut halukkaat saavat mennä. Joulujuhlan alku on uskonnollinen, jonka jälkeen muut liittyvät juhlaan tavallisesti kieliryhmittäin tulemalla kynttiläkädessä toivottamaan omalla kielellään hyvää joulua/joululomaa.



Kouluissa ei ole tapana, että vanhemmat valitsevat lapsensa opettajan, kuten ei myöskään se, että opettajalla oilisi oikeus kieltäytyä ottamasta jotain oppilasta ryhmäänsä. Keskustelua ja vuorovailutusta kodin ja koulun välillä sinunkin asenteestasi päätellen vielä tarvitaan....

Hyvää yötä!

Vierailija

siis manataanko siellä henkiä jne vai miten?

itse kyllä kunnioitan " pyhyyttä" ja tykkään " siunata" ruokani hiljentymällä, mutta mihin siinä tarvitaan jeesusta?

ylipäänsä haluaisin ymmärtää rukoilemisesta enemmän. en ole koskaan sisäistänyt tuota jeesus-juttua, selittäkää minulle viisaat, miksi jeesusta (kuollutta) pyydetään suojelemaan ja siunailemaan? kysyn pelkästä mielenkiinnosta ja siitä, kun en tajua miksi. jos tajuaisin, voisin ehkä itsekin rukoilla moista.

Vierailija

Rukoillaan aamulla, ennen ruokaa ja ruuan jälkeen. Vasta nyt kuulin, että ei kaikissa kouluissa niin tehdäkään. Mä luulin, että uskonnon tuputtaminen kuuluu pakollisena kouluun.

Vierailija

Ja onpa outoa, jos uskossa oleva perhe ei löydä aikaa harjoittaa uskontoaan! Meidän ystäväperheessämme, jotka siis ovat uskovia, luetaan iltarukous, lapset käyvät seurakunnan kerhoissa, perhe käy seuroissa ja Jumalanpalveluksissa, luetaan uskonnollisia lehtiä ja kirjoja, kuunnellaan hengellistä musiikkia. Ja kyllähän seurakunnalla on valtavasti toimintaa myös lapsille! Esim. perhe- ja päiväkerhot, erilaiset harrastekerhot, kuorot, leirit, retket, pyhäkoulu, perhekirkko. Kumma jos uskovan perheen lapset jäävät vaille kristillistä kasvatusta ja sanomaa.

Vierailija

kyllä ne asiat voi jokainen perhe hoitaa vapaa-ajallakin.

Ja kuinka aamunavaus, joka tulee keskusradiosta, pidetään niin että uskonnottomat ja eriuskoiset eivät sitä joudu kuuntelemaan? Laittamalla lapset pihalle pakkaseen vartiksi?

Vierailija

Mielestäni uskonvapaus ei tarkoita sitä että uskontoa saa ja pitää tyrkyttää joka paikassa ja jatkuvasti! Jokaisella tulisi olla vapaa oma tahto tutkiskella uskon asioita ja päättää aivan itse onko se osa omaa elämää vai ei. Koulun tulisi olla puolueton uskonnon suhteen, sillä sitä käy kuitenkin moniin uskontoihin kuuluvia sekä ateisteja. Jopa armeijassa kirkkoon kuulumattomat saavat vapautuksen uskonnollisista oppitunneista, eikä sen aikana saa määrätä muuta palvelusta(rangaistukseksi)! Koulun tehtävä on opettaa oppilaille erilaisia asioita, myös uskontoa, mutta mielestäni enemmänkin historialllisessa mielessä, kertoa eri uskontojen synnystä ja leviämisestä, mitä ne pitävät " sisällään" ja miten ne eroavat toisistaan, sen jälkeen oppilaalla olisi valmiudet päättää onko uskonto hänen juttunsa vai eikö, ja mikä uskonto!

Vierailija

Usko on jokaisen henkilökohtainen asia ja jokainen tekee omat ratkaisunsa sen suhteen. Pakottamalla ei kenestäkään kristittyä voi tehdä. Kyllä seurakunnalla on ihan riittävästi erilaisia toimintoja niitä tarvitseville perheille. Jos isä ja äiti eivät ole itse asiasta kiinnostuneita, niin turha tällaista toimintaa on koulun harteille sälyttää.

Vierailija

Olen 27-vuotias, ja vielä ollessani peruskoulussa, oli tapana että aamunavaukset eivät olleet uskonnollisia. Ja jos joskus olivat, me ET-oppilaat saimme poistua luokasta siksi aikaa jos halusimme. Aika jännä jos uskonnonvapaus on sittemmin ottanut takapakkia...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat