Kuinka hyvin tarvittavien lääkkeiden määrä osataan arvioida ekaan inssiin?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (9)

Vierailija

ja kaikki meni. Eli 3x600 iui puregon ampullia, 5xorgalutranmpullit (jarru), progesteron-palluroita (sama kun luget) iso läjä niin ja tietty pregnylit 2x5000iui.

Annokset oli eka 6pvää 150iui ja sit seuraavat 225iui ja olisko nyt sitten yhteensä 10 pvää pistetty.

Mulla siis pco ja aikasemmin puregonia/menogonia insseihin laitettiin vaan 75iui.

Hyvät oli tropit ja hyvin osas lekuri arvioida. Eipä se siltä ole pois jos sä niitä sieltä haet vähän enemmän. kyllä senkin pitäisi ymmärtää että rahaa on tässä palanut jo ihan tarpeeksi ja veronmaksajana on meidänkin joskus vuoro saada jotain takasin.

nimi: 15v. työelämässä ollut ja kertaakaan en ole verorahojani juur takas mistään saanut

Vierailija

Osaan nyt vähän arvioida noita määriä. Luultavasti siis pyydän ihan hillittömän määrän... eikä varmaan tule yllätyksenä lääkärille se määrä. Jotenkin vaan tuntuu niin oudolle, että uskaltaako sellaisen reseptikasan kanssa edes mennä apteekkiin, nauravat pihalle, että keneltä olen leiman ja reseptipinon varastanut...

Mutta eipä kai se apteekille kuulu. Joskus vaan olen kuullut täällä, että joltakin oli oikein tiukattu vuoden lopussa, ehditäänkö hoito tehdä sen vuoden puolella. Mulla on suunnittelukäynti vasta 15.12. ja silloin pitäis saada reseptit. Vaikka onhan siinä vielä se pari viikkoa, eli voisin hyvinkin käyttää vielä tämän vuoden puolella.

Vierailija

mutta piti siis kysymäni sitä, että kun lääkäri lupasi määrätä ekaan IVF:ään (ei inssiin...) lääkkeet jo tämän vuoden puolella, niin kuinka todennäköisesti ensimmäisellä reseptillä määrätyt lääkkeet riittävät koko hoidon läpivientiin? Eli oletteko joutuneet tehdyistä insseistä huolimatta hakemaan useaan otteeseen lääkkeitä IVF:ään vai onko lääkäri osannut arvioida määrän oikein jo suunnitteluvaiheessa?

Koettaisin siis säästää mahdollisimman paljon hakemalla lääkkeet ennen vuoden vaihdetta, jolloin saisin ne ilmaiseksi. Voiko lääkäri määrätä niitä hirmuisen määrän kerralla, sellaisen, joka näyttää käytännössä lähes järjettömältä...? Mulla kun jo pelkkiin insseihin meni gonal-f:ää 150 IU / päivä ja piikittelin 9 päivää. Eli luultavasti annokset tulevat olemaan IVF:ssä tuota vielä melkoisesti isompia.

Vierailija

... ainakin on osattu arvioida aika hyvin... tosin ekalla kerralla määrättiin tasaine lääkitys 300 UI/pv... toi oli kuulemma tuhdimpi annos, kun mun ikä ja FSH olisivat antaneet olettaa...

... toisessa hoitopaikassa aloitettiinkin sitten 450/pv ja vasteen mukaan nostettiin 525 ja lopuksi 600 UI/pv...

Pregnyleissä on kai klinikkakohtaista, että käytetäänkö 5000 vai 10000 voimakkuuksia... ei tarvi ostaa kaikkia 3 kpl pakkausta, vaan joissakin apteekeissa saa vain sen ampullimäärän (1,2 tai 3), jonka haluaa...

... Orgalutraneita on vaikein arvioida - niitä myydään käsittääkseni 5 kpl satseissa ja normaalisti kuluu 2-3-4-5 kpl/hoito...

Lugejen määräkin osataan laskea etukäteen...

... kerro lääkärille tilanteesta, niin eiköhän kirjoita ihan kohtuumäärän...

Terkkuja,

Eemeli

(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä ulkomailla joulukuun puolessavälissä alkavaan hoitoon: Menopur tai Menogon ja Orgalutran... mailaile:

eemelikaksi@hotmail.com)

Vierailija

Onko sulla lääkärinä K.A-H. vai se toinen (H.jotain)? Ihan vaan sitä, että jos on sama lääkäri, niin luotan vielä enemmän hänen arviointikykyynsä. (Luotan siis muutenkin tosi paljon, ei sillä).

Mulla on ainakin toiminut tuo gonal, joten mielelläni pitäytyisin siinä, kun on vähän suunnitelmissa jättää hoidot tähän yhteen. Ainakin tällä hetkellä mieli on sellainen, voihan se muuttua, jos eka hoito menee ihan pyllylleen.

Vierailija

Kiitos vastauksesta. Jäi vielä mietityttämään, että tehtiinkö sulle ivf:ää ennen inssejä puregonilla? Eli tiesikö lääkäri suurinpiirtein, miten munasarjat reagoivat lääkkeiseen?

Tuohan on ymmärrettävää normaalissa tilanteessa, että lääkkeet määrätään vaiheittain sen mukaan, mikä näyttää järkevältä, mutta tää on tosi ärsyttävä tilanne, kun pitää osata arvioida etukäteen. Lääkärillehän se tietysti on vielä hankalampi tilanne, mutta minä en kyllä haluaisi maksaa enää mitään, kun tänä vuonna on lääkkeisiin ja lääkärimaksuihin mennyt enemmän kuin tarpeeksi...

Vierailija

Mulle määrättiin puregonia pistelin pieniä annoksia 6 päivää, sil mulla oli kontrolli ja ultrattiin tilannetta, sen jälkeen pistelin vielä 6 päivää. Ekaks määrätty puregon riitti kolmella päivälle jotan lääkäri kirjotti lopuille kolmelle päivälle uuden satsin + tueks synarela suihkeen 4 päivälle ( ettei jarrupiikin teho vaan pääse loppuun kesken kaiken).

+ sitten tuli vielä luget, mutta niitähän ei kela korvaa.

Kannattaa varmaan pyytää lääkäriä määrään " riittävä" määrä heti alkuun..........

Vierailija

tehtiin gonal-f:llä eli lääkärillä oli hyvin tiedossa miten mun munasarjat reajoi lääkkeisiin. ivf:ssä lääkkeenä oli puregon, (syytä en tiedä miks lääke vaihtu, vastaavahan se on kuitenkin gonalin kanssa.)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat