Irtisanominen äitiyslomalla

Vierailija

Sain tänään kuulla, että eräs iso, tunnettu kotimainen, reiluja arvojaan luukuttava yritys lopettaa vakanssini ja irtisanoo minut yt-neuvottelujen päätteeksi. Olen äitiysvapaalla ja ilmoittanut esimiehelle jo ennen irtisanomisuhkaa jääväni hoitovapaalle. Yritys lähetti tänään tiedotteen, jossa puhutaan yhteensä 24 irtisanomisesta, ja luku vastaa pomoni lähettämää ppt-esitystä, jonka ns. headcountissa olen mukana. En ole tehnyt päivääkään töitä ko. yrityksessä, siirryin sinne liikkeenluovutuksen yhteydessä ollessani hoitovapaalla. Yksikköni organisaatio on myllätty uudelleen toistamiseen, mutta jostain syystä näissä muutoksissa ei perhevapaalaisia ole huomiotu, kunnes nyt sain tietää, että minulla on nimetty vakanssi. Esimieheni toki ilmoitti, että irtisanominen ei realisoidu ennen hoitovapaalta paluuta, mutta tiedotteessa tosiaan puhutaan minustakin (ei nimeltä) irtisanottuna, ei irtisanomisuhan alaisena. Yksikkö myös ostaa tällä hetkellä alihankintana palveluja, jotka kykenisin tuottamaan, sillä ko. palveluja heille myy entisen työpaikkani hoitovapaan sijainen, työ käytännössä ei siis ole vähentynyt. Onko kenelläkään muulle käynyt samoin? Voisiko tässä kyse olla syrjinnästä? 

Kommentit (2)

Vierailija

Vanhempain- ja hoitovapaa suojaa työntekijän irtisanomisilta. Mikäli työnantajalla ei ole tarjota entistä työtä/vakanssia TAI muuta koulutusta vastaavaa työtä vapaan jälkeen, on irtisanominen mahdollinen. Jos organisaatio on ulkoistanut vapaan aikana kyseisen tai vastaavat työtehtävät, on irtisanominen laillinen, mutta tuolloin yritys, johon tehtävät on siirretty on velvollinen tarjoamaan työtä, olet siirtynyt ulkoistuksen yhteydessä heidän headcountiinsa. Kannattaa ottaa yhteyttä liittoon, liiton laki-ihminen osaa kertoa suoraan onko sinun tilanteesi laillinen vai laiton. Voit myös ottaa yhteyttä työpaikkasi pääluottamusmieheen ja pyytää häntä selvittämää mahdollisen irtisanomisesi laillisuus. Pääluottamusmies saa luottamustehtävästään rahallisen korvauksen, joten älä arastele ottaa yhteyttä häneen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat