Vinkkejä pitkälle automatkalle, kiitos!

Vierailija

Viikon päästä pitäisi lähteä anoppilaan Pohjois-Norjaan. Matka kestää ilman pysähdyksiä noin 9 h. Mukana reipas 9-vuotias ja juuri vuoden täyttänyt. Toivoisin hyviä vinkkejä matkalle, mitä evääksi, tekemiseksi, sopivaksi taukojen väliksi ja matkan ajankohdaksi. Itse olen ehdottanut miehelle, että lähtisimme illalla ajamaan, jolloin autossa ei olisi kuuma ja lapset nukkuisivat todennäköisimmin. Ongelmana on oma ja esikoisen matkapahoinvointi. Olen ostanut jo Postafenia, mutta itse en voi ottaa sitä jos ajan. Ajattelinkin ajaa vaikka ensimmäiset tunnit ja ottaa lääkkeen vasta sitten. Se väsyttää todella.

En ole tehnyt kyseistä reissua 10 vuoteen, mutta muistan, että silloinkin oli rankkaa. Ja lapsia ei silloin vielä ollutkaan.

Toivottavasti edes joku vastaa, auttaisi todella!

Kommentit (9)

Vierailija

Meillä on kolmen viikon päästä edessä 1700 km! Viime vuonna teimme noin 1200 km matkan. Me emme aja yli 600 km päivässä kuin pakon edessä. Tulevalle matkalle on etappiöiden majoituksen jo varattu.

Me pyrimme pitämään paussin noin 2 tunnin välein. Pienikin pysähdys ja happihyppely autaa lapsia kestämään taas seuraavaan pysähdykseen asti.

Meillä isompi lähestyy 8 v ja pelaa nintedoa. Pienempi on vajaa 4 v ja katselee kannettavalla dvd:llä piirrettyjä tai "iki-ihania" titinalleja. Lisäksi on kirjoja ja pieniä leluja sekä musiikkia.

Sokerisia makupaloja ja juomia kannattaa välttää ettei lapset saa liikaa energiaa jota ei voi kuitenkaan autossa purkaa. Meillä menestykseksi on osoittautuneet minisuolakeksit.

Istumajärjestys autossa on myös hyvä miettiä. Taidan joutua osaksi matkasta takepenkille pienimmäisen seuraksi, jotta lapset eivät liikaa tappele. Meillä on kolme penkkiriviä joten hajurako on mahdollinen.

Jos on pakko ajaa yhdellä legillä, lähtisin mikäkin illasta matkaan. Ainakin jos perillä voi olettaa saavansa apua lastenhoidossa, sillä lapsethan ovat autossa nukkuneet yön, aikuiset eivät ....

Vierailija

Pohjois-Norjaan pääsee, kun vaihtaa Helsingissä ja Oslossa. Matka-aikaa kertyy muistaakseni 8 tuntia ennen kuin pääsee lähimmälle kentälle. Sieltä jonkun pitäisi hakea ja matkaa olisi vielä 1,5h. Ja hinta noin pari tuhatta euroa.

Jos joku on joskus katsonut norjalaista sarjaa "tiettömän taipaleen takana", joka kertoo syrjäisistä kohteista Norjassa, niin kerrottakoon että eräskin esittelykohde oli naapurikylä. Mutta kuka selittäisi sen, että kylässä asuu paljon suomalaisia nykyään... Terveisiä vain Stø:hön!

Vastauksista iloinen ap (joka kuitenkin toivoo, että lapset nukkuvat suurimman osan matkasta...)

Vierailija

Lapselle ajattelinkin kevytta syötävää. Itse olen oksentanut laivassa, lentokoneessa, junassa, bussissa ja kummatkin raskaudet alusta loppuun, joten taidan olla lääkkeiden varassa ;).

Jos löytyy vielä vinkkejä, kertokaa. Muutkin varmasti hyötyvät neuvoista, tuskin olemme ainoa perhe automatkalla lähiaikoina.

-ap

Vierailija

voiko pahoinvointiin auttaa raikas naposteltava - ananas, vesimeloni, viinirypäleet, omena, mandariini? Mukaan mehua tai limsaa, suolakeksejä, hedelmiä, namia.

Mukaan myös lastenlaululevyjä ja satuja levyllä, kirjoja (jos ei tule paha olo lukiessa), pieniä leluja, puuhakirja, värityskirja.

Tuntuu, että lapset, vaikka eka känisevätkin, niin turtuvat kuitenkin matkaan. Pysähtyisin noin 3 tunnin välein.

Vierailija

itse en pysty autossa lukemaan, junassa kyllä. Nyt meillä olisi läppäri jonka voisi ottaa autoon mukaan, mutta tuleekohan lapsille paha olo? Miten muilla?

Vierailija

"Mitä havaitsin" -pelin itse. Eli listaa tai vaikka leikkaa aikakauslehdistä kuvia paperille

esim. lentokone, lehmä, moottoripyörä, purjevene, polkupyörä, traktori, kirkko, ...

asioita joita voi nähdä liikenteessä ollessa. Ja sitten pelinä on nähdä ne matkan aikana kaikki. Menee jonkin aikaa, että kaikki löytyvät. Meillä yleensä helikopteri on jäänyt näkemättä eli ainakin sellainen listaan. Tosin tähän voi pienempikin osallistua isomman avuksi vaikka katselmalla josko näkisi sitä lehmää.

Toinen on sellainen arvuutusleikki vastaantulevista autoista. Toinen sanoo, että onko jokin ominaisuus vastaantulevassa autossa vai ei, sanomalla vain auton tullessa vastaan, että on, ei, on, ei, on, on, on, ja toinen yrittää arvuutella, että mitä on. Se voi olla vaikka väri keltainen, rekisterikilvessä numero 5, katolla kattoteline, kuskin vieressä istuja, ...

Perinteinen laivanupotus on tosiaan kanssa hyvä ajanviete.

Sitten meillä on sellaiset pieni lohko trivial pursuit-kortteja perhepainos, joissa on lapsille omat kortit. Luemme kortti kerrallaan kysymyksen kullekin autossa olijalle ja se kuka saa ensin 10 oikein on voittaja.

Sitten tuo isompi varmaan tykkäisi vaikkapa piirrellä tai vaikka muovailuvahat voi olla sopivat.

Pienempi tykkää varmaan kaikenlaisesta laulamisesta ja ihan käsissä pyöriteltävistä leluista. Meneekös palapelit jo hänelle? Laululeikkejä kannattaa miettiä. Meillä aina osan matkaa laulaa koko perhe. :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat