Syrjäytyykö erityislapsi helpommin muista, tavallisessa koulussa vai koulussa, missä muutkin on erityislapsia??

Vierailija

Jos lapsi joutuu esim. ad/hd diagnoosin takia erityisluokalle, vaikka älyllisesti on ok. Luokassa kaikilla 8 oppilaalla on sama diagnoosi, miten nämä lapset saavat esimerkkiä miten " normaalit" lapset koulussa käyttäytyy?? kun heidät on erotettu normaalista perusopetuksesta.

Lapsi ei saa pihapiiristä kavereita, koska ei ole ns. normaalissa koulussa. Sukulaiset asettavat paineita syytöksillään, miten olet lapsesi oikein kasvattanut jne.

Kun sitten taas heidät yritetään integroida tavalliseen ryhmään takaisin, syrjäyttääkö nämä ns. tavalliset lapset tämän erityislapsen joka sitten taas käytöshäiriöitä lapsessa lisää?

Vai olisiko esimerkiksi parempi laittaa ad/hd lapsi normaaliluokkaan, jos esimerkiksi lääkityksen (ritalin, conserta) avulla hän pystyy keskittymään ja ei saa raivopurkauksia. Jos kaikki menee näin ok, ei tarvitse selitellä ympäristölle mitään ja lapsi saa kavereita kun ei ole ns. leimaa, että on erityisluokalla.

Kumpi keino olisi parempi, jos mietitään lapsen syrjäytymisen ehkäisemistä??

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija
Viesti

Ei riitä, että lapsi on sosiaalinen ja pidetty, koulunkäynnin on kaikkineen oltava mielekästä ja lapsen tasolle sopivaa.

Minun lapseni on todella pidetty koulukavereiden keskuudessa (molemmissa kouluissa) ja sosiaalinen; ja niin kiltti ja vieläpä kaunispiirteinen pitkine ripsineen, että kaikki aikuisetkin ovat ihan lääpällään. Koulun alkaessa itsetuntokin oli kohdallaan.

Mutta mutta; kun puoli vuotta oli mennyt ja lapsi vain jäi enemmän ja enemmän jälkeen muiden oppiessa kaikkea uutta, itsetunto laski ja lapsi masentui. Masentui siitäkin huolimatta, että välitunnilla riitti kavereita, opettaja kannusti ja auttoi parhaansa mukaan. Tukiopetustakin annettiin.

Lapsi menetti uskonsa siihen, että hänellä on kyky oppia ja kouluun lähteminen muuttui vastenmieliseksi.

Kun lapsi pääsi, todellakin olen sitä mieltä, että pääsi, erityiskouluunteimme hojksin jonka täekeimmäksi tavoitteeksi halusin asettaa lapsen itsetunnon ja oman arvostuksen kohottamisen. Sillä mielestäni se on kaiken oppimisen ja ihmisarvoisen elämän perusta.

Mikäli oppitunneilla palaute on jatkuvasti, vaikka epäsuorastikin, negatiivista ja lapsi huomaa muiden oppivan kun hänelle kaikki on työlästä ja vaikeaa, itsetunto alkaa laskea.

Siksi mielestäni on todella tärkeää kartoittaa lapsen tilanne, hänen taitonsa ja kykynsä, vahvuutensa ja heikkoutensa, todella tarkkaan kun tehdään päätöksia lapsen koulumuodoista. Ongelmia on aina helpompi ehkäistä kuin korjata.

Kyseessä on aina pieni lapsi ja hänellä on oikeus olettaa saavansa parhaat mahdolliset eväät elämällensä. Ja niihin kuulu onnistumisen tunteet ja oppimisen ilo.

Nro. 6; erityislapsen äiti

Vierailija
Viesti

tai kerrotko mistä olet tuommoist lukenut?

Äiti, jonka lapsi ei voi käydä koulua ilman lääkettä, ainoa vaihtoehto sairaalakoulu:(

nyt itken ja pelkään.

Vierailija
Viesti

Vierailija:

Lainaus:

Oireista..Häviksissä useasti:avain,kännykkä,housut...

Unohtuu:kirjat,vihot,läksyt,kengännauhojen sitominen,

hampaiden pesu,hiusten pesu,

Vaikeata:nukkumaan meno,pukeminen,keskittyminen kun on

" melua" (joku puhuu)

ja sitten vielä päänsärkyä

Kiitos tuosta oirelistasta! Ihan kuin mun poika..! Ikää hänellä on nyt 7v, aloitti syksyllä koulun.

Mun tarttee varmaan ottaa yhteyttä neurologiin, sillä mä haluan sen yhden H:n pois sieltä. Inhottavaa, kun opettaja kohtelee poikaa suorastaan ikävästi; odottaa koko ajan, milloin poika päättää pistää luokan palasiksi.. On siis vanhanpolven opettaja, eikä hänellä ole kokemusta diagnosoiduista lapsista. Mun lapsi on ainoa, jolla on adhd-dg, mutta luokan " pahikset" on siis ns. normaaleja, jotka rakastavat riehumista ja kiusaamista (ja poikani inhoaa ko. tyyppisiä leikkejä ja viihtyykin paremmin rauhallisten tyttöjen seurassa -> sekin on opettajalle ongelma).

Vierailija
Viesti

Heippa kohtalotoveri:)Ihan sama juttu meillä.Meillä myös tuo rauhallisuus ollut suurin ongelma Lapsi ei ole koskaan tehnytt pahaa kun on ollut niin laiska.Ei ole ollut häiriöksi muille muutakuin etsimällä puolet tunnista hävinneitä tavaroitaan.

Tutkimuksiin menimme läksyjen takia,ne alkoivat viemään liian paljon aikaa ja niitä jäi tekemättä.Psykologi teki testejä ja kun taidot ja tiedot olivat kohdallaan niin tuli diagnoosi add.

Paljon olisi kerrottavaa...

Vierailija
Viesti

Entä itsemurha asia.. (siis masennus, ahdistus?) onko siitä jotain uutta tietoa?

Ei kai lapsi, joka syö ritaliniaja saa onnistumisen kokemuksia, itsetunto nousee ja sosiaalinen käyttäytyminen paranee - voi yks kaks ennalta arvaamattomasti tappaa itseään? Koska käyttää stimulantti lääkitystä?

Vierailija
Viesti

Missä uutisotsikoissa on ollut Ritalinin haitoista?? Olen kohta ihan sekaisin puolesta ja vastaan lääkityksen kanssa :( En tiedä mikä lapselleni oikein sopii?? Kotioloissa hyväksymme hänen koheltamisen, mutta koulua ajatellan olisi pakko aloittaa lääkitys..

Kertokaa jotain positiivista lääkkeistä? vai onko sellaista?

ap

Vierailija
Viesti

Ihan tavallisella luokalla pärjää mutta lapsella ei ole ylivilkkautta eikä lainkaan raivareita.Ihan läheisimmät tietävät diagnoosista mutta esim. kavereille eikä varsinkaan naapureille ole asiasta kerrottu.

Lapsen ainoa oire tuosta ADD:stä on " laiskuus" eli näkyy lähinnä läksyissä,peseytymisessä jne.Lääkkeellä nekin on saatu minimoitua ja koulunkäyntikin sujuu nykyään mutkitta.

Itse en laittaisi lastani erityisluokalle koska pelkäisin muutosten tuovan lisää keskittymisvaikeuksia.Poika on neljännellä ja alusta asti ollut samassa koulussa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat