miten opetetaan lapsi lukemaan?

Vierailija

tietaako kukaan, miten lukemaan opetellaan?tai linkkeja mista saa tietaa?opettajat?ltot?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

käymällä hänen kanssaan läpi kirjaimia, niiden äänteitä ja äänniyhdistelmiä jotka vähitellen kasvavat sanoiksi.

Mutta jos hän opettelee nyt toisella kielellä lukemaan, minä en menisi sotkemaan sitä prosessia eri kielisellä lukemaanopettelulla, kun kirjaimet eri kielissä kuitenkin ääntyvät eri tavalla. Voin olla väärässä, mutta pelkään että se sekoittaisi lasta ja siksi odottaisin hetken, että yksi asettuu kohdalleen, ennen kuin toisin esiin toisen tavan.

Vierailija

...eli tulee herkkyyskausi lukemaanoppimiselle. Sen tunnistaa siitä, että lapsi kiinnostuu kirjaimista. Tätä vaihetta edeltää yleensä lapsen salakirjoitteluvaihe eli hän riimustelee omaan vihkoon leikkikirjaimia.

Lukemaan ei minun mielestäni kannata varsinaisesti lähteä opettamaan. Sen aika on sitten koulussa. Kirjaimia voi hyvin opetella, siitä on riittävästi apua koulua ajatellen.

Nykyäänhän koulussa luetaan liu' uttamalla, enää ei tankata tavuja moneen kertaan. Kirjaimet tulee siis äänteinä ja äänteistä muodostetaan tavuja ja tavuista sanoja.

Esikoistyttömme oppi itsekseen lukemaan jo 5-vuotiaana pikkueskarina ja kyllä vielä nyt tokallakin lukutunnit ovat rankkoja, koska siellä on monta, jotka vielä lukevat aivan todella hitaasti. Tyttäreni lukee jo romaaneja ja pitkästyy siellä lukutunneilla.

Poika menee syksyllä kouluun ja on nyt saamasta kiinni lukemisesta. Osaa liu' uttamalla jo lukea helppoja sanoja. Vielä tosin sekoilee joidenkin kirjaimienkin kanssa. Mutta minusta tilanne on parempi kuin siskolla. Parempi mennä samassa tahdissa pääjoukon kanssa!

Vierailija

Puhuin herkkyyskausista, mutta missä kohtaa sanoin että latista lapsen kiinnostus. Itse toimin hätäisen esikoiseni kanssa niin, että vastasin toki hänen moniin kysymyksiinsä enkä tietenkään kieltänyt katsomasta kirjaimia ja kirjoja (pönttö!).

En toisaalta alkanut vouhottaakaan vaikka 3v osasi kirjaimet. Ajattelin hänen parastaan. Faktaa on, että valtaosa oppii lukemaan ekalla luokalla, pieni osa eskarissa ja joku vasta tokalla. Koulussa on kypsää, jos osaa jo kaiken. Ennen kouluikää on syytä keskittyä leikkimiseen ja sosiaalisten taitojen opettamiseen...niistä on koulussa paljon enemmän hyötyä kuin varhaisesta lukutaidosta.

Vierailija

toisella kielellaan. kukaan ystavistani ei ole opettaja, mutta ajattelin, etta taalla on varmasti kouluikaisten lapsien aiteja tai ammattilaisia, jotka tietavat!

Vierailija

Älä vain opeta lastasi lukemaan, se on koulun tehtävä. Älä myöskään opeta lastasi pukemaan, se on tarhan tehtävä. Älkää hyvät ihmiset vain vaikuttako lapsiinne mitenkään, älkääkä kasvattako heitä, sillä se on yhteiskunnan tehtävä!

Vierailija:

Lainaus:

Koulussa oppii kyllä. Tuputtaminen saattaa viedä mielenkiinnon lukemisesta kokonaan, mutta jos lapsi on itse kiinnostunut, aloita kirjainten äänteistä. Kysy neuvoa opettajalta tai vastaavalta ettet opeta väärin.

Vierailija

Koulussa oppii kyllä. Tuputtaminen saattaa viedä mielenkiinnon lukemisesta kokonaan, mutta jos lapsi on itse kiinnostunut, aloita kirjainten äänteistä. Kysy neuvoa opettajalta tai vastaavalta ettet opeta väärin.

Vierailija

Opeta lapselle kirjain ja sitä vastaava äänne. Liu' uta kaksi tai useampi äännettä tavuksi, tavuja sanaksi. Helppoa, siis ei tavata vanhaan malliin tyyliin: äs aa äm sam äm aa koo mak koo oo ko sammakko. Meidän lapset ovat oppineet 3 - 5-vuotiaina lukemaan. Opetin heidät, kun halusivat, paitsi esikoinen oppi itse 3-vuotiaana.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat