Miten päästä eroon järjettömästä kateudesta?

Vierailija

Olen kade eräälle perheelle ihan kaikesta. Tiedän, ettei siinä ole mitään järkeä. Yleensä en ole kateellinen ihminen, mutta tämä perhe nostattaa minussa järjettömiä kateuden tunteita.

Tiedän, että kateus on vain itseltäni pois, ei tältä perheeltä. Se hiertää ja kiristää, siis vain ja ainoastaan itseäni. Tunnen välillä olevani ihan myrkyttynyt sisältä, enkä tosiaan haluaisi.

Olisiko kenelläkään mitään hyviä ohjeita, miten päästä eroon tästä typerästä kateudesta. Olen yrittänyt analysoida asiaa, mutta eipä ole juuri auttanut. Vaikka kaikki on tällä perheellä kovin hyvin, olen ajatellut että kullakin ihmisellä on omat murheensa. Ei ole auttanut sekään. Enkä tosiaan halua mitään pahaa tälle perheelle, haluaisin vain eroon tästä tunteesta =(

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija
Viesti

Ärsyttää, kun yhden tuttavapariskunnan miespuolisko on kateellinen meille. Koko ajan pitää suustaan päästellä sellaista pikkuvittuilua. Ei oikein jaksais kuunnella sellaista. Koita päästä kateudestasi nyt jotenkin eroon.

Vierailija
Viesti

Ihan yhtä aina on ihmisiä, joilla on asiat huonommin kuin itsellä.

Nyky-yhteiskunnassa täällä länsimaissa on se vikana, että on vallalla ajattelu, että ihmisten onnellisuus riippuu omistamisesta ja saamisesta, ei sisäisestä tasapainosta (kuten joku jo kirjoittikin). Ja myös ajatellaan, että ihmisillä on joku ihme oikeus saada kaikkea.

Suurin osa ihmisistä tuntuu ottavan itsestään selvyytenä esimerkiksi sen, että saa elää 80-vuotiaaksi. Vähintään. Ei se ole itsestäänselvyys. Jos kaikki ajattelisivat, että elämä loppuu 30-vuotiaana, niin jo tuntuisi tavallinen arkikin hyvältä ja sitä osaisi arvostaa, koska se ei olisi niin itsestään selvää. Tuntuisi hyvältä, kun saa kasvattaa lapsensa aikuiseksi ja elää pitkään itsekin. Pidämme liikaa asioita itsestään selvinä. Alkaen vaikka tuosta eliniästä.

Onnellisuus on sitä, että osaa iloita siitä mitä jo on ja omistaa. Siitä, mitkä asiat ovat hyvin. Jos ap saat kaiken mitä tuttavaperheelläsi on, et silti ole onnellinen. Löydät uusia ihmisiä kateuden kohteeksi ja uusia asioita haluttavaksi. Niin se vaan menee.

Ala järjestelmällisesti, joka päivä ja monta kertaa päivässä verrata itseäsi niihin, joilla on vähemmän kuin sinulla ja joilla on asiat huonommin kuin sinulla. Se vaatii työtä ja ajattelutavan muutosta. Ei tule hetkessä. Mutta vähitellen alat arvostaa sitä, mikä sinulla on hyvin. Jos joku asia on huonosti, tee töitä sen eteen, että se muuttuu, mutta älä siksi että jollain muulla se asia on jotenkin vaan siksi, että itse haluat tehdä muutoksen.

Ja voin vielä kertoa, että näin sisäpiirin tietona: ei ne ulospäin täydelliset ihmisetkään yleensä ole niin superonnellisia. Mieti vaikka Jari ja Anne Hedmania. Komeat kulissit ja elämä niin superihanaa ja nyt avioero heilläkin.

Meillä on ulospäin kaikki hienosti ja tiedän, että osa tutuista kadehtii meitä. Ollaan menestyneitä ja on lapsia ja mukava koti jne. Mutta on meilläkin ongelmia, me ei vaan näytetä sitä muille. Pidetään ne omana tietonamme. En valita ja itse asioitani ulospäin (koska en osaa, olen sellainen ihminen, pidän asiat sisälläni ja mieheni on samanlainen) ja siitä syntyy illuusio,että mikään ei ole koskaan huonosti ja meillä ei ole mitään ongelmia. Se ei ole totta, mutta en halua asioitani levitellä muille. Mulla ei ole edes ns. uskottua, parasta ystävää. Onkohan sekään täydellisen, kadehdittavan elämän merkki??

Vierailija
Viesti

Kadehdin velejeni vaimon kaunista sisustusta, kadehdin kaverini hyvin tienaavaa miestä jne.

Sitten täytyy nipistää itseään ja palata realiteetteihin. Veljeni vaimo on työtön ja sijoittanut kaikki rahat pienen kolmion sisustukseen. Meillä taas iso ja hieno talo, jossa sisustus vanhaa. Jos sisustus olisi minulle maailman tärkein asia, pystyisin sen laittamaan uusiksi. Me taas esimerkiksi matkustetaan paljon.

Ja kaverin mies tienaa hyvin, mutta kaveri on itse pätkätyökierteessä taas...

Itseasiassa, kun noita kateushippusia anyloisoi tajuaa, että asialla on kääntöpuolensa ja elämä on valintoja. Jotkut voisivat kadehtia meitä taas monestakin asiasta. Yritän kamppailla näitä kateusajatuksia vastaan!

Vierailija
Viesti

meillä ei oo aina asiat niin kummoisesti, toinen lapsemme on sairas ja siksi rahaa ei ole loputtomiin, ihan kivasti saan kaiken tarpeellisen ja ylimäärästäkin hankittua mutta ei esim muuteta isompaan kun haluan että on rahaa varalla jos tulee ongelmia. tällä alueella asuu ihan mielettömästi hoikkia ja rikkaita äitejä, joilla on juuri rakennetut isot talot ja volvot pihassa, mutta olen heihin päässyt läheisesti tutustumaan ja huomannut ettei se heidänkään elämä ole niin erikoista... omasta miehestäni olen nyt niin hirveän onnellinen kun vertaan häntä näiden rikkaiden perheiden miehiin ja koen, että parempi näin, että hyvä rakastava parisuhde kuin kaikki tuo ulkoinen hienous... sun kannattaisi miettiä mikä omassa elämässäsi on pirun hienoa ja panostaa siihen.

Vierailija
Viesti

Mitä se on? Kun tiedät sen, ala miettiä, miten voit saada tarvitsemasi ja kurottaa sitä kohti. Kateushan kertoo vain sen, mitä sinä tarvitset. Ei kauteutta tarvitse hävetä. Joskus muuten helpottaa, kun tunnustaa ääneen kateutensa " mä sitten kadehdin teitä, kun teillä on noin kivaa yhdessä, mukavat työt, terveet lapset ja ihana koti" . Tämähän ei tarkoita sitä, ettet soisi näitä asioita heille.

Vierailija
Viesti

Vierailija:

Lainaus:

Kateus johtuu siitä tunteesta tai tiedosta, ettei itsellä ole mahdollisuuksia päästä samaan kuin kadehtimansa perhe tai ihminen. Jos omat mahdollisuudet ovat samalla viivalla

muiden kanssa, muiden menestys ei aiheuta kateutta vaan inspiroi..

Sellaisia kahdehditaan, joitten asioihin vois itsellä olla mahdollisuus, periaatteessa. Harva menettää yöunensa kadehtiessaan jotain ökymiljonäärin ferraria, mutta naapurin pihassa seisova kosla sen sijaan tekee vihreäksi kateudesta. Ja se ferrarityyppi inspiroi köyhää, jos joku.

Vierailija
Viesti

vaikka en minäkään mielestäni varsinaisesti kateellinen luonne ole ja tiedostan hyvin tunteeni, jos sellaisia tulee. Itse en ole kateellinen kenellekään tietylle perheelle tms., vaan kadehdin eri ihmisiä eri asioista. Eli ongelma on se, että aina löytyy ystäviä/tuttuja/perheitä, joilla on joku asia/osa-alue elämässä paremmin kuin minulla -ainakin ulospäin! Mutta minulla ei ole tästä asiasta sen kummempaa ongelmaa, enkä vihjaile kenellekään, että voikun teillä on asiat niin hyvin ja mulla ei. Itse asiassa tiedän, että moni voisi olla kateellinen minun tilanteelleni (hyvä puoliso, 3 lasta, uusi okt...), vaikkei omasta mielestäni minun elämässä ole mitään kadehdittavaa. Eli kysymys on nimenomaan vertaamisesta. Toisella on jotain, mitä minulla ei ole. Toisaalta se että toisella on ulkoisesti jotain ei tarkoita, että kaikki tuolla henkilöllä on " sisäisesti" kunnossa. Tai sitten se, jos jollakin on vaikkapa varaa hienoon taloon tai autoon voi tarkoittaa sitä, että hän on saanut perintöä. Mutta mitä kadehdittavaa on perinnössä, jos ihmiseltä on esim. lähiomainen kuollut?? Eli asioilla on niin monta puolta. Mutta mielestäni sinä olet jo matkalla pois kateuden tunteestasi, koska olet sen tiedostanut ja myöntänyt. Ja sitä paitsi ei se tunne ole vakava asia, kunhan et anna se vallata mieltäsi. On nimittäin totta että kateuden tunne myrkyttää vain kadehtijaa.

Vierailija
Viesti

..että se kateus näkyy; ei välttämättä pelkkänä vittuiluna (sitäkin kyllä) mutta hirvittävänä oman elämän " pienten asioiden" ylistämisenä.

Niinkuin me " hyväosaiset" ei osattais niitä pieniä asioita arvostaa vaan tuijotettaisiin vain taloudellista hyötyä.

Plääh.. en jaksa enää murehtia.

Vierailija
Viesti

5 kirjoittaa. Kateus on hyödyllinen tunne, se kertoo tyydyttymättömistä tarpeista itsessäsi. Kun löydät ne tarpeet, kateus laimenee huomattavasti. Eikä se tarve ole mikään tavara, tyyliin kadehdin naapurin taloa. Tarve löytyy miettimällä mitä se talo sulle edustaa. Turvallisuutta? Onnellisempaa perhe-elämää? Paikoilleen asettumista, sitoutumista? Ihmisten arvostusta? Estetiikkaa?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat