Milloin vauva voi siirtyä vaunuista rattaisiin? Ja koska syöttötuoliin?

Liittynyt17.9.2015

Saako pian puolivuotiaan vauvan vaunut muuttaa rattaiksi, jos hän osaa istua? Emme ole antaneet tietenkään tuetta istua, mutta lapsi haluaa istua 90 asteen kulmassa selkä suorana sylissä ja sitterikin on liian makaavassa asennossa. Vauva punnertaa sitterissä syödessään väkisin itseään ylöspäin, eli ei tykkää olla niin makuullaan.

Onko haitaksi, jos tämänikäiselle ottaa käyttöön rattaat niin, ettei nosta selkänojaa ihan ylös vaan puoli-istuvaan asentoon? Milloin yleensä siirrytään rattaisiin?

Ja koska vauva voi alkaa olla syöttötuolissa?

Tiedän, että yksilöllistähän tämä on, mutta joskus kuulee varoituksia, että vasta 8 kuukauden iässä saisi istua. Minusta tuntuu, että se on niin, että silloin saa istua, kun vauva on itse siihen valmis.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Meillä jumppari sanoi, että syöttötuoliin voi laittaa istumaan jos varaa jo suorilla käsillä maahan. En tiedä, mikä idea siinä on. Ehkä se on merkki valmiudesta istumaan. Poika on meillä kohta 7 kk ikäinen ja varaa jo käsillä maahan. En ole kokeillut vielä syöttötuolia vaan vaikka valmiudet olisi jo. Ajattelin kumminkin kohta puolin alkaa totuttelemaan siihen.

Kipe

Vierailija

Laitoin vaavin vaunujen ratasosan surutta jo pari viikkoa sitten, hieman koholle(nyt hän on tasan 4kk). Ei nimittäin tykkää maata vaunuissa selälleen, jos on hereillä. Mielestäni tästä ei ole haittaa vauvalle, onhan turvaistuinkin melko pystyasennossa.

Vierailija

Samaa mietin minäkin. Meidän 3,5 kk vauva ei viihdy vaunuissa enää lainkaan, hirveän huudon saattelemana aina poimitaan pois se sieltä. Ulkomaan matkalla oli matkarattaissa puoli-istuvassa asennossa ja viihtyi tosi hyvin. Nyt tekis mieli ottaa kantokassi vaunuista pois ja laittaa selkänoja hiukan ylös, jokohan sen vois pian tehdä? Neuvolan täti ehdotti, että kuomu pidetään kokonaan auki, jotta vauva näkee ympärilleen, mutta ei sekään ole auttanut. Selällään makaaminen ei kertakaikkiaan enää vois pätkän vertaa kiinnostaa häntä, istumaan pynkää vaan koko ajan ja kaikki ympärillä tapahtuva pitäis nähdä!

Vierailija

Ruija:

[quote]

Meidän mielestämme vauvamme osaa istua, mutta emme ole vielä antaneet hänen istua ilman tukea.

Mun käsityksen mukaan saa istuttaa vasta kun vauva itse menee istuma-asentoo ilman apuja esim. lattialla ollessaan. Silloin voi laittaa syöttötuoliin. Jos vauva muuten istuu tosi napakasti, mutta ei itse osaa mennä istuma-asentoon, niin ainakin kannattaa sitten tukea tosi hyvin syöttötuoli tyynyillä selän takaa! Jos vauva ei kallistu tuolissa ollessaan jommalle kummalle puolella, niin kai voi jo pikkuisen aikaa pidellä tuolissa, esim syötön ajan..

Vierailija

Miellä vauva pian neljä kuukautta ja sitteri on puoli-istuvassa asennossa, mutta kuitenkin enemmän makaa kun istuu. Sekavaa tämäkin.. mutta saako samalla tavalla laittaa rattaisiin? Tänään ekaa kertaa sitä vähän kokeiltiin, siinä viihtyi todella hyvin, kun ei ole vaunuissa suostunut kohta kuukauteen olemaan tai nukkuu ehkä max puolen tunnin tirsat. Asento on siis suurinpiirtein sama kun turvakaukalossa, mutta jalat ei tietysti sillee " ylöspäin. On tämä pienen ihmisen miellyttäminen vaikeeta! :) Vauva on tosi jäntevä ja pitää jo tosi topakasti päänsä.

Vierailija

Itsekin maalaisjärkeä käyttämällä päättelin, että vauvan voi laittaa syöttötuoliin, koska hän osaa istua, mutta terveydenhoitaja oli toista mieltä ja siksi minä odotan vielä vähän aikaa, jotta en tee hätäilylläni hallaa vauvan selälle. Eihän tässä mitään kiirettä ole syöttötuoliin (muilla kuin vauvalla itsellään, joka ei viihdy lattialla eikä sitterissä). Vauva haluaisi syödäkin (myös maitoa) täysin istuvassa asennossa, ja punnertaa sylissäkin koko ajan 90 asteen kulmaan. Mutta, täytyy vielä odotella, kun kerran neuvolassa niin sanottiin.

Vierailija

Lapsethan kehittyvät niin eri tahtiin, joku kävelee 8 kk iässä, joku 18 kk iässä... Jos lapsen selkä ei mene kaarelle hänen istuessa, silloin hän osaa istua ja voi laittaa syöttötuoliin. Meidän vauva laitettiin syöttötuoliin 6 kk iässä ja mielestäni se myös kehitti istumakykyä (olisiko sitten kehittynyt muutenkin?) ja ihan 1-2 vk:n sisään alkoi sitten itsekseen istuaa tuetta lattialla ja viihtyä siinä leikkimässä. Jos mielestäsi ei vielä ihan osaa istua, pidä syöttötuolissa vain lyhyen aikaa ja tue pyyhkeillä tms. Mutta ei kai yleensä kovin paljon ennen 6 kk ikää kannata syöttötuolissa istuttaa. Rattaitahan on niin erilaisia, eri asennoissa olevia, joten joutuu varmasti ihan itse miettimään onko asento sopiva vauvalle.

Vierailija

Meillä poika siirtyi vaunuista rattaisiin 4 kk:n iässä, kun ei enää makuultaan viihtynyt. Ratasosassa oli siinä puoli-istuvassa asennossa, eli selkänoja ei ollut täysin pystyssä. Siinä sitten nojaili ja vielä laitettiin peittoa tms. vähän selän taakse, kun rattaiden selkänoja kuitenkin aika suora.

Poju istui syöttötuoliin ensimmäisen kerran puolivuotiaana, jolloin jo osasi istua. Istumaan nouseminenhan ei välttämättä tule samalla kun varsinainen istuminen. Tämä siis eräälle, joka vastasi että syöttötuoliin vasta kun osaa itse NOUSTA istumaan. Itse en ihan allekirjoita tuota, sillä meillä poika siis osasi hienosti istua jo puolivuotiaana, mutta kekkasi itse istumaan menemisen jalon taidon vasta kuukautta-puoltatoista myöhemmin.

Eli mielestäni, jos vauva istuu hyvin itsekseen, voi laittaa syöttötuoliin. Kannattaa kuitenkin pitää pehmikettä syöttötuolissa.

Hauskaa kesää kaikille!

Nalle ja poika 1v 3kk

Vierailija

Loppuosa siis ei ollut lainausta Ruijalta.

Ei ole olemassa ikää jonka mukaan voi istuttaa. Se on kiinni vauvan selkälihaksista, että ovatko tarpeeksi vahvoja tukemaan selkärankaa, jotta vauva voi istua ihan omin voimin.

Taidanpa mennä nukkumaan.. Hyvää yötä!

Vierailija

Meidän tyttö pönkesi kanssa nelikuisesta saakka istumaan ja puolen vuoden iässä vaihdettiin koppa istuinosaan, samoin puolen vuoden tienoilla alettiin pitämään syöttötuolissa pieniä hetkiä ja hyvin tyytö siinä istui.

Vierailija

herukka80:

Lainaus:

vasta kun hän osaa itse istua! Muuten selkä saattaa vaurioitua...

Meidän mielestämme vauvamme osaa istua, mutta emme ole vielä antaneet hänen istua ilman tukea. Ei kai kukaan sellaista vauvaa syöttötuoliin laittaisikaan, joka ei osaisi istua... Mutta riittääkö se, että vauva osaa istua, vai pitääkö odottaa jotain tiettyä ikää, jolloin vauva on riittävän kypsä syöttötuoliin?

Vierailija

Meille sanottiin neuvolassa, että puolivuotiaana voi alkaa pitää syöttötuolissa pieniä aikoja eli noin 10 minuuttia kerrallaan. Meillä kanssa tyttö pönkäsi ja paljon aiemmin ylös sitteristä, ei viihtynyt siinä ollenkaan. Syötin sitten aina sylissä (aloiteltiin kiintät siinä 4,5kk:n iässä). Vauva istui sylissä yhtä tomerasti kuin nyt siinä syöttötuolissakin.

Noin puoliviotiana nostin myös rattaiden selkänojaa puoli-istuvaan asentoon. Mielestäni tuo asento ei eroa mitenkään esim. sitterin asennosta, että kaipa sitä selkänojaa voi pikkuisen nostaa jo vähän aikaisemminkin.

Vierailija

Kyselin tänään neuvolassa näitä samoja asioita, ja sain seuraavanlaisia vastauksia. Vaunuista saa siirtyä jo nyt rattaisiin, jos selkänojan rattaissa saa puoli-istuvaan asentoon.

Sen sijaan syöttötuolia neuvolan terveydenhoitaja ei vielä suositellut, sillä hänen mielestään tämänikäisen selkä ei ole vielä valmis istumaan siinä, vaikka sinänsä jo istua osaisikin.

Näin siis sanottiin meille, tämähän on vain yhden asiantuntijan mielipide, mutta ajattelin sitä kuitenkin noudattaa. Eihän siinä mitään menetäkään, jos ei heti syöttötuoliin siirry. Mutta ne rattaat otamme siis käyttöön!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat