Kun 1-vuotias ei syö mitään?????!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Auttakaa! Mitä ihmettä tehdä / miten suhtautua siihen, kun just 1-vuotias pikkupoika kieltäytyy syömästä lähes kokonaan? Kun yrittää syöttää, niin hän vaan heiluttelee käsiä ja jalkoja ja " raivoaa" . Suuttuu entistä enemmän, jos yrittää syöttää siitä huolimatta.

Ennen auttoi se, että hän sai syödä itse omalla lusikalla tai syödä leipää itse käsin samalla kun syötin. Nyt poika on tehnyt totaalilakon, eikä syö mitään. Olen kokeillut eri ruokia, kaikissa sama juttu. Pojan ei pitäisi olla kipeäkään.

Luin jotain ohjeita, että lasta ei saa pakottaa syömään, vaan lautanen korjataan sit vähäeleisesti pois. Mutta eihän hän nyt ilman ruokaa voi olla ja pelkällä maidolla????!!!

Kommentit (10)

Vierailija

Meidän tyttö kieltäytyi kanssa syömästä 1-vuotiaana, ihan totaalisesti!

Enkä uskonut niitä väitteitä " että kyllä lapsi syö, sittenkun sillä on nälkä.." Kyllähän sen nälän mittas, sitten siinä kun maitopullosta joi maitoo pullotolkulla.

Lusikka kun lähestyi suuta, niin tyttö käänti päänsä ja kieltäytyi avaamasta suutaan ja tikuhuuto tuli tietenkin jos yritti pakottaa...

ELI!!! Minun ei auttanut tehdä muuta, kuin pulloihin vaan vähän isomman reiät tutiosaan, ja maitoon surauttaa sauvasekottimella juoksevaan vellimuotoon jugurtteja, banaaneja, muksupuuroja ym... että sai ravintoa!

Nyt tyttö on 4-vuotias ja vahva kun mikä! On onneks tässä vaiheessa jo oppinut syömisen ilon !=) Mutta, miten olisi selvitty ilman vellipulloja ja sauvasekotinta???? en tiedä... ja mitä puutoksia olisi tullut??

Tosiaan kun mansikkaa laittaa vaikka vähän luonnonjugurttiin ja sitten reilusti maitoa, niin johan sekin on jo vahvempi vaihtoehto kun pelkkä maito! Ja sauvasekottimella saa kaiken juotavaan muotoon.

Toivottavasti tästä saatte apua. (tehkää peruna ym. porkkanavellejä ja laimeita!) Kokeilkaa tutien reikiä, mistä lapsi suostuu hörppäilemään... Alkuun vaikka kiinnitetään huomio lastenpiirrettyyn, ettei huomaakkaan syövänsä! Jos siitä on jo tullut lapselle kielteinen kokemus...

Vierailija

Kauanko sinun 1v on ollut syömättä? Meillä tuo riskaaminen ruokailun aikana varmasti liittyy johonkin oman tahdon kehittymiseen, kokeillaan että onnistuuko se " anna mulle kaikki nyt heti" jos vähän tässä kiukutellaan. Käsin syötävät ruuat menee ilman ongelmia, mutta lusikkaruuan kanssa kiukutellaan, vaikka olisikin hirmuinen nälkä.

Juominen on kuitenkin tärkeää, ja kannattaa tarkkailla kuivumisen merkkejä. Meillä esim. oli joulun aikaan raju mahatauti pojalla. Viikon kestänyt ripuli, eikä ruoka maistunut, juomaa meni myös huonosti, mutta ei onneksi tullut mitään kuivumista. Iho pysyi normaalin kimmoisana, suun limakalvot kosteat ym...

Vierailija

No tämä on tietysti eri asia, koska meillä syödään normaalisti ihan hyvin, mutta eilen meidän 1v7kk tyttö päätti hermostua totaalisesti, kun oltiin hoidon jälkeen ryhtymässä ruokailemaan. Olen yleensä hänellä yhdistänyt tällaisen käytöksen kovaan nälkään ja/tai väsymykseen. Nyt meni kuitenkin äidiltä totaalisesti hermot, ja päätin viedä hänet jäähylle kylpyhuoneeseen sillä välin, kun syötin kaksosveljensä. Tyttö huusi täyttä kurkkua koko sen ajan, mutta sen jälkeen suostui istumaan ihan nätisti syöttötuolissa ja ruokakin maistui taas... Näitten temperamenttisen lasten kanssa täytyy aina välillä kikkailla ja siitä kärsivällisyydestä ei varmaan olis myöskään haittaa...!

T: Piia, ei niin kärsivällinen...!

Vierailija

niin ehkä kannattaa vaan odottaa niin kauan että hänelle tulee nälkä? Kyllä lapsi nyt vähän aikaa pelkällä maidollakin elää. Yleensä lapset syövät kun ovat tarpeeksi nälkäisiä.

Mikäli lapsesi on kauankin aikaa syömälakossa kannattaa kysyä ohjeita neuvolasta.

T: Piia sekä Elias 4v. ja Sanni ja Oskari 1½v.

Vierailija

Esikoisen kanssa tuskailin, kun hän ei syönyt juuri mitään. Tai 7kk lähtien hän paastosi aina 3 viikkoa ja sitten söi kuin hevonen viikon. 1v oli 78 cm ja 8,6kg. Meillä syömättömyys johtui usein hampaista. Myös liikkumaan oppiminen oli tytölle kova juttu, eikä olisi malttanut istua pöydässä. 1v3kk kun kulmahampaatkin olivat puhjenneet, rupesi ruoka maistumaan ja paino nousi muutamassa kuukaudessa kolme kiloa. Paastovaiheista selvittiin sormiruuan avulla, eli hedelmiä, marjoja, leipää ja lihapullia ym. tyttö pisteli jonkin verran suuhunsa.

Vierailija

Meinasinkin jo pari päivää sitten pistää täällä kilpailun pystyyn, että kenen yksivuotias pärjää vähimmällä ruoalla... kun noita teidän juttuja luen, niin meidän typylihän on suursyömäri :) hän syö sentään jonkin verran leipää ja hedelmää maidon ja pullovellin lisäksi, mutta lämmintä ruokaa ei halua edes maistaa. Olen lukenut, että vähäruokaisuus on tosi yleistä ja että ei tarvitse huolestua, vaikka lapsi ei joinakin päivinä söisi mitään kiinteää ruokaa. Juominen on tärkeää, ja niin kauan kuin lapsi jaksaa pirteänä leikkiä ja kasvaa, hän saa tarpeeksi ravintoa. Sellaisenkin vihjeen olen lukenut, että kannataa muutaman päivän ajan kirjoittaa muistiin kaikki pienetkin suupalat, mitä lapsi syö. Yleensä yllättyy, miten paljon ruokaa kuitenkin kurkusta on alas mennyt... Tietysti haluaisin, että tyttö oppii syömään, mutta yritän suhtautua tilanteeseen rennosti - pakottaminen kun ei auta mitään, vaan siinä tulee vain itse pahalle tuulelle.

Vierailija

Halusi syödä itse ja kun ei osannut, ei syönyt juuri mitään, ei antanut syöttää. Oli kyllä pitkällisessä räkätaudissa, ehkä sekin vaikutti. Sinuna en tekisi asiasta liian isoa numeroa, ruokaa tarjolle ruoka-aikoina, jos ei syödä niin sitten ei. Ei mitään jatkuvaa tuputtamista. Lisäksi laittaisin tarjolle ruokaa, jota voi helposti syödä itse. Nykyään meillä neiti (16 kk) vetelee puurotkin käsin ja syö hyvin pääsääntöisesti.

Vierailija

Tyttömme oli syömälakossa melkein kokonaisen kuukauden ja se tarkoitti totaalista kiinteiden ruokien syömälakkoa, ainoastaan vellit ja maidot menivät pullosta. Ikää syömättömyyden alussa oli 10kk. Syynä oli periaatteellinen kiukuttelu, kurkkukipu, hampaiden tulo ja välillä korvatulehdus. Eri lääkäreillä ja neuvolassa juostiin, verarvoja tutkittin ym. muttei mikään ollut varsinaisesti vialla. Ihme kyllä paino ei kuukauden aikana laskenut kuin 150g, pituutta ei kyllä tullut yhtään lisää. Maitoja ja vellejä meni reilu litra päivässä ja hyvin jaksoi tyttö. Edes sormiruokia ei tuolloin syönyt vaikka sitä ennen oli ollut tosi hyvä syömään. Tilanne laukesi, kun aloin tuputtaa hedelmäsoseita pitkin päivää leikin lomassa, en koskaan syöttötuolissa tai keittiössä. Ensimmäiset kaksi viikkoa syömättömyyden jälkeen tyttö konttasi ympäri taloa ruokailun ajan ja minä juoksin lusikka ojossa perässä, mutta sitten alkoi taas syöttötuolissakin ruoka maistua. Nyt tyttö syönyt välillä yli kuukauden hienosti, mutta tällä hetkellä taas taistellaan, koska flunssa on vienyt ruokahalut. Eli pitkää, pitkää pinnaa toivotan ja soittele neuvolaan jos syömättömyys jatkuu ja vaivaa.

Vierailija

pojanvesseli on syönyt huonosti jo viikon ja nyt toista päivää lähes ilman ruokaa. On tämä aikamoista....alkaa vähitellen tulla selväksi, mitä tuleman pitää kun lapsosille alkaa tulla omaa tahtoa. Väkisinkään ei voi asioita tehdä ja kun kaikkensa yrittää, ei vieläkään toimi, niin kyllä siinä äidillä menee vesselin kanssa sormi suuhun =)

No, lohdullista kuulla että muitakin lakkoilijoita on =0

Se on just toi, etä heti kun istutan sen syöttäriin, niin kiukuttelu alkaa jo periaatteen vuoksi, vaikka miten yritän pitää hänet hyvällä tuulella.

Vierailija

Meidän poika on nyt 1v2kk eikä ole tähän päivään mennessä suostunut syömään kunnolla. Kiinteiden aloitus vei kuukausia, ennen kuin voi sanoa että soseita edes maisteltiin. Suu ei auennut, ei vaikka yritettiin kaikki temput ja jipot ja käytiin kaikki mahdolliset ruoat läpi.

Nykyisin on tilanne se, että omasta kädestään saattaa jotain pientä syödä, kuten vaikka mandariinin lohkoja tai vähän omenaa. Mutta tosi vähän sitäkin. Lusikka- tai haarukkaruoat ei onnistu. Poika alkaa raivota jo siinä vaiheessa kun näkee ruokaa esille otettavan, kiemurtelee sylissä, lyö käsillä lusikkaa pois, itkee ja huutaa naama punaisena, potkii, sylkee pois jos ruokaa vahingossa suuhun saa... Omalla lusikalla sohii kyllä ruokaa muttei laita sitä suuhunsa. Niimpä useimpina päivinä hän ei syö kiinteää lainkaan. Tämän vuoksi meillä on edelleen korvike käytössä, emmekä edes kuvittele luopuvamme siitä vielä pitkään aikaan!

Olemme käyneet lastenlääkärillä ja allergiatesteissä. Allergioita kyllä löytyi ja ruokavalion korjaaminen poisti oireet täydellisesti, muttei syöminen ole yhtään parantunut. Mitään vikaa lapsessa ei ole. Hän nimittäin syö päiväkodissa ihan hyvin. Syömättömyys on vain kotioloihin liittyvää meillä, mutta kukaan ei osaa sanoa syytä eikä löytää keinoa tilanteen parantamiseksi. Pari tuttavaäitiä on tullut rehvakkaasti opettamaan tyyliin " totta kai lapsi syö kun oikein opetetaan!" , mutta ovat hekin joutuneet nostamaan kädet pystyyn. Ei kun ei. Lastenlääkärin mielipide oli se, että aika parantaa. Ei lapsi enää kouluiässä pelkällä korvikkeella elä =)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat