mihin ikään asti kantoliinaa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

hei, mulla kantoliina, jota en kyllä juurikaan käyttänyt, ruu merkkinen, tyttö nyt 1,7 kk ja ei muita pikkuisia perheessä, joten ehkä siksikään en ole tarvinnut..päinvastoin 3 isoa sisarusta kantelemassa apuna (11-15v).meinaisin myydä jo liinaa pois, mutta mietin, että voisko sille ollakin jollain retkellä esim kesällä,kun hän jo 2v käyttöä..vai käyttääkö miehenne liinoja kantaessaa taaperoa? mies varmasti perheretkillä se joka eniten tyttöä kantaisi..........

Kommentit (7)

Vierailija

Hansu-81:

Lainaus:

Eli koska joustavat liikaa. Mutta kietaisuristirepun voi tehdä tukevalla trikoooliinalla, jota ilmeisesti olet käyttänyt. Se on taas sitten toinen asia, pystyykö kokemattomampi liinailija määrittelemään tukevuuden oikein. Siksi turvallisuuden vuoksi selkäsidonnoissa olisi parempi käyttää kudottua. Selkäreppua, tiibetiläistä ja perulaista ei voi tehdä trikoisella, koska tällöin kangaskerroksia ei tule tarpeeksi.

Ainakin aikaisemmin nyrkkisääntönä oli se, että trikoisella liinalla lapsen yli tulee aina kolme kangaskerrosta, jotta sidonta olisi riittävän tukeva. Oli se lapsi sitten edessä, takana tai lonkalla. En tiedä, onko liinailijoiden tai liinamyyjien näkemys tästä asiasta viime vuosina muuttunut. Itse kannan kietaisuristisidonnassa trikoisilla liinoilla (niin interlock-trikoisella kuin " rimpulallakin" ) sekä etupuolella että selässä. Kudottua liinaa meillä ei ole.

Vierailija

Hansu-81:

Lainaus:

koska joustaa liikaa. Osta mieluummin lyhyempi kudottu tai kantoreppu (ergo tai patapum) :)

Minä ainakin olen kantanut lapsiani (3,5vuotias ja 1v8kk) molempia selässä trikoisella liinalla, eikä se liikaa jousta. Sama paino on lapsella edessä ja takana ja tuollainen 13kg painava luökee kyllä kevyesti molemmilla puolilla. Ei tietenkään mikään singletrikoinen rimpulaliina vaan ihan kunnollista interlock trikoota sen olla pitää.

Vierailija

lauraflame:

Lainaus:

Hansu-81:

Lainaus:

koska joustaa liikaa. Osta mieluummin lyhyempi kudottu tai kantoreppu (ergo tai patapum) :)

Minä ainakin olen kantanut lapsiani (3,5vuotias ja 1v8kk) molempia selässä trikoisella liinalla, eikä se liikaa jousta. Sama paino on lapsella edessä ja takana ja tuollainen 13kg painava luökee kyllä kevyesti molemmilla puolilla. Ei tietenkään mikään singletrikoinen rimpulaliina vaan ihan kunnollista interlock trikoota sen olla pitää.

Eli koska joustavat liikaa. Mutta kietaisuristirepun voi tehdä tukevalla trikoooliinalla, jota ilmeisesti olet käyttänyt. Se on taas sitten toinen asia, pystyykö kokemattomampi liinailija määrittelemään tukevuuden oikein. Siksi turvallisuuden vuoksi selkäsidonnoissa olisi parempi käyttää kudottua. Selkäreppua, tiibetiläistä ja perulaista ei voi tehdä trikoisella, koska tällöin kangaskerroksia ei tule tarpeeksi.

Ja onhan kudottu pitkäikäisempi liina muutenkin. Tosin, makuasioitahan nämäkin ovat. Jotkut eivät pysty kantamaan trikoisessa enää 7kg painavampaa lasta, toiset taas käyttävät pelkkää trikooliinaa koko kantoiän ;)

Vierailija

en tiedä, kuka määrittelee kankaat ja liinan laadut turvalliseksi ja mukavaksi ja ... ties miksi, mutta kun on katsellut Afrikassa ja Intiassa lapsiaan kantavia äitejä, niin eipä heilläkään varmaan ole lujuus laskelmia tehty kankaanpaloihin, joilla lapsiaan kantavat ja hyvin tuntuu pyyhkivän. Lähinnä se on kai oma mukavuus, ja lapsen mukavuus, mikä kertoo, onko liina hyvä vai huono. Itse lainasin juuri ystävältäni kudottua ja yritin sillä 13kg painavaa sitoa eteen ja taakse enkä saanut mitään sidontaa onnistumaan hyvin, tänään taas olin omalla trikoisellani ulkoilemassa 2 vuotias kyytiläisenä edessä kietaisuristi2-sidonnassa ja meillä oli molemmilla niiiiin mukavaa. Kyytiläinen lauloi ja minä nauroin;-))

Vierailija

minulla on ollut ja pikku ruu-liina lapsella. Sen jälkeen kun hänestä on kavanut yli kymmenkiloinen ei pitkän matkaa kantaminen ole ollut kovin kätevää, koska liina joustaa niin paljon.

Eli arvelisin että liinasta on iloa vain alle puolen tunnin retkillä.

Itse kannan yli 2 v lasta nykyisin patapumissa.

Vierailija

Hei,

minä olen kantanut kaksivuotiasta lähinnä selässä, melko harvoin, mutta esim. juuri retkillä on joskus kätevä, kesällä ja talvellakin (lapsi pystyy esim. nukkumaan liinassa, reppuselässä ei pysty), helpompi kantaa. Selkäsidontaan on meillä kudottu liina. En tunne tarkalleen tuota liinaasi, jos se on pitkä, trikooliinallakin saa käsittääkseni sidottua selkään (smokkivyö ja risti vielä päälle). Meillä mies on myös kantanut mielellään, jos autan sidonnassa ja jos lapsi ei protestoi (usein vaatii äidin selkään, mies kantaa sitten muut kantamukset).

Taisi olla kirjoitusvirhe tuo 1,7 kk? Jos lapsesi on vielä parikuukautinen, sitten toki suosittelen sidontoja myös eteen ja lanteelle, ja tässä tapauksessa ei ehdottomasti kannata luopua liinasta vielä.

t. Taika

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat