Ekaluokan ope vastailee hetken!

Vierailija

Olen sairaslomalla, joten siksi kotosalla näin päivällä.

Sivut

Kommentit (57)

Vierailija

En hyväksyisi tuota yhtään hetkeä! menisin vaikka itse kouluun päiväksi ja puuttuisin itse, jos muu ei tepsi. Ota yhteyttä opettajaan ja sano, että viet asian rehtorille ja sivistystoimeen, jollei hän puutu! Ekaluokkalaisiin voi vaikuttaa TOSI paljon! Olen itse selvittänyt tänä talvena kiusaamisjutun, joka selvisi hyvin. Vaatihan se työtä ja palavereja, mutta nyt kiusatulla on kavereita ja kiusaaja on " eristetty" perässä hiihtäjistä. Paras tapa puuttua kiusaamiseen on viedä kiusaajalta ne takana naurajat, taustatuki, joka mahdollistaa koko ilmiön.

Puutu asiaan! Vaadi opettajaa toimimaan! Tuollaista ei tarvitse sietää hetkeäkään!

Vierailija

Ensi syksynä koulunsa aloittava poika vähän huolettaa. Hän on tiedollisesti ja taidollisesti varmasti valmis kouluun, ja ihana onkin jos saa tiedonjanoaan jo purkaa sielläkin eikä aina täällä kotona.

Mutta asioista huolehtiminen on retuperällä. Hän on varsinainen hajamielinen professori, unohtuu miettimään kaikenkaista kun pitäisi esim. pukea tai syödä. Yhtään ei voi luottaa, että pukisi säänmukaisesti: tuiskuunkin on joskus lähtenyt sisävaatteet ja pelkkä takki päällä (auki tietysti sekin), ilman hattua ja kanskoja ja ulkohousuja. Ulko-ovi jää aina auki kun siitä kulkee.

Onko opettajilla aikaa _huolehtia_ näistä pienisä koulunsa aloittavista? Siis katsoa, että koulusta otetaan reppuun ne kirjat, joista on läksyjä, tai että välitunnille lähtiessä muistetaan pukea riittävästi päälle?

Ja vielä (kun taatusti joku tästä muuten sanoo): kyse ei ole huonosta kasvatuksesta, koska 5-vuotiaani pärjää tällaisten asioiden kanssa paremmin, vaan luonteenpiirteestä. Lapsi vaan pohdiskelee asioita niin paljon, että tällaiset " toisarvoiset" asiat unohtuvat.

Vierailija

kiusaajiansa vastaan. Eli tasaveroinen tappelu ei ole kiusaamista. Pienellä paikkakunnalla on aina klikkejä, joita voi joutua varomaan. Itse en lähtisi tuota kuitenkaan enää peittelemään, ota reippaasti yhteyttä opettajaan, ja kerro koko juttu. Kerro, että lastasi kiusataan. Puolusta pikkuista, hän ei voi sitä yksin tehdä. Jos kiusaaminen jatkuu, lapsesi koulumenestys ja koulussa käymisen ilo vaarantuvat. Toimi!!

T:ap

Vierailija

Ongelma on se, että olemme pieneltä paikkakunnalta. Kiusaaja on siis paikkakunnan ykkösperheen lapsi ja vanhemmat ovat mukana joka ainoassa toimikunnassa tms. ja ovat myös opettajan ns. perhetuttuja. Olen opettajalle maininnut, että Liisa ja Maija taitavat hiukan kiusata väliilä meidän Kaisaa, mutta opettaja sanoi sen olevan vain leikkiä ja totesi seuraavansa tilannetta.

Opettaja ei kuitenkaan kuule välitunnilla käytyjä keskusteluja. Eilenkin olivat sanoneet tytölleni, että hän on lihava. Tyttö ei ole mitään sinnepäinkään. Päinvastoin laiha kun mikä, mutta jos kaksi muuta ulkona noin väittää niin vaikea yhden on vastaan sanoa.

Pilkkaavat entistä enemmän jos tyttäreni sanoo opettajalle. Kuulemma eivät kutsu kielikelloja syntymäpäivilleen. yms.

Vierailija

miten selvität perheen tilannetta? Onko sinulla itselläsi lapsia ja jos on, koetko että äitinä ymmärrät toista äitiä paremmin?

Vierailija

Minulla on ollut kaksi koululykkäyslasta luokallani, molemmat hyötyivät tästä selvästi. Olivat rauhallisempia kuin vuotta aiemmin olisivat olleet, jaksoivat keskittyä ja omaksuivat ohjeet paremmin. Toisaalta, jos lapsesi saisi esim. avustajan luokkaan, hän voisi pärjätä hyvin. Voi myös olla, että aika koulunalkuun (puoli vuotta) tekee myös tehtävänsä, ja lapsi onkin jo valmiimpi kouluun. Lykkäys ei ole huono asia, lapset eivät sellaisia luokassa mieti, ope voi vaikuttaa tähän myös paljon. Ainoa huono vaihtoehto tässä olisi se, että lapsi aloittaisi koulun ja keskeyttäisi sen parin kuukauden jälkeen. Se söisi lapsen itsetuntoa.

Miettikää rauhassa. Jos joku ammattilainen teille koulukykkäystä suosittelee vielä keväällä, tarttuisin siihen. Se on lapsen etu.

Vierailija

lapsen käytökseen. Huonosta käytöksestä seuraa rangaistus SuperNannyn tyyliiin vaikkapa miettimispenkillä. Lapselle voi opettaa, että hän voi mennä rauhoittumaan omaan huoneeseensa, jos hermot menevät, hän ei saa esim. lyödä tai tuhota mitään. Kielenkäyttöön pitää myös puuttua, jos se on törkeää. Keskittymistä voi myös opetella vaikkapa satujen kuuntelemisella.

Vierailija

Meillä on erittäin hyvä ja laadukas erityisopetus, mutta lahjakkaille on tarjolla melko vähän a) eriyttämistä perusopetuksessa b) erityislahjakkuutta tukevia kouluja. Eli jos lapsesi on lahjakas jollain alueella ja voitte/haluatte sitä tukea, suosittelen kyllä ko. koulua.

Älä ymmärrä tätä väärin, pidän Suomen koululaitosta tosi hyvänä, mutta nimenomaan lahjakkaiden puolella siinä on hieman parantamisen varaa. Itse pyrin huomioimaan lahjakkaat oppilaani myös, mutt resursseja tuohon ei kyllä ole tarjottu. Olen kyllä pitänyt matemaattisesti lahjakkaille tukiopetusajalla matematiikkakerhoa, mutta silloin sain tähän yhden viikkotunnin rehtorilta. Enää en sitä saanut.

Vierailija

toistenkin kanssa mutta siis myös viihtyy yksikiseen. Lisäksi kyselee koko ajan miten joku tehdään, vaikeuksia oma toiminna ohjauksessa. Esim pukemisessa pitää jonkun sanoa välillä mitä pitää pukea. Luonteeltaan siis vetäytyvä ja arka. Tuleeko tällainen pärjäämää koulussa, vai tarviiko esim avustajan?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat