Kysymys adoptoineille: adoptiovanhempien terveydentila?

Vierailija

Olemme harkitsemassa adoptiota, ja meille lähetetyissä papereissa oli maininta että adoptiota hakevat toimittavat asiantuntijalääkärin lääkärilausunnon adoptiota hoitavalle taholle. Mitä tämä lääkärintarkastus pitää sisällään ja mikä on tuo " asiantuntijalääkäri" ? Tarkoitan vaan sitä että miten yhdellä lääkärikäynnillä voidaan todeta kuka on fyysisesti ja psyykkisesti sopiva adoptiovanhemmaksi?

Kommentit (13)

Vierailija

Psykiatri oli sitä mieltä että minulla ei masennusta ole. kärsin jonkinlaisesta ahdistuksesta silloin tällöin. Me olemme adotioneuvonnassa jättäneet kertomatta näistä asioista, se on meidän oma valinta. Alkuperäiselle kirjoittajalle sen verran, että todellakin sen lääkärintodistuksen saa kyhyen lääkärissä käynnin ja labratestien jälkeen. Minulta lääkäri kysyi että onko kroonisia sairauksia ja vastasin että ei (niin kuin ei olekaan). Ei sen enempiä tutkimuksia. Olisi varmaan voinut olla mitä vaan sairauksia mitä lääkäri ei olisi löytänyt.

Vierailija

mene yksityiselle lääkärille, etkä kerro mistään taustoistasi (oletan että jos salattavaa on se liittyy mielenterveyteen). Ruumilliset sairaudet kuten epilepsia ja diabetes tosin kannattaa ilmottaa. Eli jätät vain kertomatta ne muut, ei ne niitä mistään saa selville.

Uskomatonta että mitkä tahansa taukit ja hullut saavat hankkia lapsia mutta jos olet joskus kärsinyt ohimenevästä burn outista tms. niin adoptiolasta et saa. Hyvänä esimerkkinä tuo lapsensa sitonut ja viinaa juottanut. Eipä taidettu niiltä vanhemmilta koskaan kysyä että onkohan teidän nyt kuitenkaan järkevää sitä biologista lasta hankkia.

Vierailija

kun kävin lapsettomuushoitojen yhteydessä psykologin juttusilla, ja kerroin hänelle aikaisemmasta, 8 vuoden takaisesta masennuksesta. Eli pitäisikö minun salata myös tuo psykologin juttusilla käynti ettei psykologi vaan kerro aikaisemmasta masennuksestani?

Olen kyllä samaa mieltä että hullua kun hyviä vanhempia hylätään tällaisten asioiden takia tai sitten täytyy valehdella saadaksen adoptiolapsen, ja kaiken maailman häiriintyneet saavat biologisia lapsia. :(

Vierailija

Koska masennus on uusiutuva vakava sairaus.

Adoptiolapset ovat jo kerran menettäneet vanhempansa, siksi heitä suojellaan uusilta takaiskuilta.

Vierailija

Minusta jokaisen adoptioprosessiin lähtevän pitäisi lähteä avoimin ja rehellisin kortein etenemään. Mikäli ihmisellä on ollut jotain sairauksia tai on edelleen, niin alan erikoislääkäri ymmärtääkseni tekee lausunnon, jossa tarkastellaan esim. vaikka diabeteksen hoitotasapainoa ja ennustetta ja sama koskee mielenterveysongelmia. Erikoislääkärin tehtävä on siis ottaa kantaa siihen, että onko terveysriskiä jatkossa vai ei eikä minusta adoptiovanhemman kuulu pimittämällä antaa väärää kuvaa asiasta.

Vierailija

veri- ja virtsakokeita.

Lapsettomuuden/keskenmenon aiheuttamia psykoterapioita on varmasti monellakin adoptiovanhemmalla takana, eikä ne ole haitanneet prosessissa. Surun pitää olla käsitelty, mutta muuten tuo on ihan ymmärrettävää.

olinkos 3 vai mikä...

Vierailija

Kävi vain mielessä että miten ylipäätään yhdellä lääkärikäynnillä saadaan terveydentila kartoitettua. Otetaanko verinäytteitä tms.? Mitään sairauksia minulla ei ole, joten sinänsä helppoa todeta terveeksi.

Itselläni takana keskenmeno ja sen aiheuttama järkytys, jonka takia kävin psykoterapeutilla. Sen aion kyllä varmaan jättää sitten kertomatta, koska itse tiedän että se ei vaikuta kykyyni olla hyvä äiti, mutta en halua että adoptioprosessi katkeaa siihen.

ap

Vierailija

suruun / terapian tarpeeseen katkea. Itse ainakin kerroin adoptioneuvonnasta avoimesti siitä miten vaikealle keskenmeno tuntui ja a-täti oli lähinnä sitä mieltä, että kun on itse kokenut suuren menetyksen pystyy paremmin ymmärtämään lasta joka on menettänyt vanhempansa. Elämän kokemukset on nähtävä voimavarana, ei " luurankoina kaapissa" .

Vierailija

kaksi ja kohdemaahan lähtee myös todistus/todistuksia. Asiantuntijalääkärin lausunto tarvitaan, jos on jokin erityinen sairaus.

Lapsen parasta siinä ajatellaan, joten en kyllä hyväksy esim. burn outin salaamista. Adoptioprosessi on rankka ja lapsen kanssa pitää pystyä elämään täysipainoista elämää. Lapsella on oikeus terveisiin adoptiovanhempiin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat