Kova selkäkipu - mikä auttaa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei kaikki erityisesti loppuraskauden selkäkivuista kärsivät! Onko teilläkin sellaista lähes jatkuvaa, iltaa kohden pahenevaa selkäkipua? Mikä teillä auttaa kipuun? Onko helpotusta luvassa synnytyksen jälkeen vai mahtaako tämä jatkua vielä sen jälkeenkin..?

Itsellä kuulema lantion löystymisestä ja ryhdin muutoksista johtuvaa tämä kipu, joka tuntuu alaselän molemmin puolin joskus vihlomisena, mutta myös jatkuvana kipuna. Iltaa kohden kipu leviää koko alaselän alueelle.

Venyttely tuo vain hetkellistä apua, samoin lämpö. Panadolia joutuu ottamaan ainakin pari, että auttaa vähän. Onneksi myös lepo auttaa ja aamuisin onkin ihanan kivutonta áikaa pari tuntia.

Miten te lievitätte tukalaa oloa ja onko teille " luvattu" kipujen hellittämistä synnytyksen jälkeen??

Kaikista vinkeistä kiitollisena!

Kommentit (7)

Vierailija

esikoiseni loppuraskaudesta myös viheliäiset alaselkäkivut.Eipä siihen oikeen mikään auttanut.Lämmin jyväpussi auttoi vähän. Huomasin että jos olin ollut enemmän istumassa, niin kivut oli pahemmat.Että, lepo varmaan parempi vaihtoehto. Mulla ainakin hävis kivut heti synnytyksen jälkeen!

Vierailija

Loppuraskaudesta auttoi se, kun iltaisin sängyssä makasin kyljelläni ja mies piti kipeimmän kohdan päällä lämmintä kämmentään ja kevyesti pyöritteli kämmentään siinä. Samoin koin, että sain apua tukivyöstä. Pidin sitä Anitan tukivyötä kyllä melkein alusta asti, kun selkä vaivasi lähes koko raskauden ajan. En tiedä sitten jos et ole tähän mennessä käyttänyt tukivyötä, miltä se tuntuisi nyt? Itse koin että olin siihen niin tottunut, etten lopussa enää edes huomannut/tuntenut sitä.

Jännityksellä nyt odotankin että miten käy tätä kakkosta odottaessa, tuleeko invalidisoivat selkäkivut ja miten sitten hoidan tuon esikoisen joka on vielä pikkuinen!

Minulle maalailtiin mustaa kuvaa synnytyksen jälkeisistä selkäkivuista, mutta ihanaksi yllätykseksi niitä ei juurikaan ollut! Ainoastaan jos imetin huonossa asennossa (yöllä istuen sängyllä, se ei sopinut minulle), sain selkäni moneksi päiväksi kipeäksi. Muuten ei ollut mitään. Joten sinullakin on varmasti toivoa!

Vierailija

Mulla auttoi naprapaatti, sain myös hyvät kotijumppaohjeet. Pari päivää oli parempi ja sit taas paheni. Kivut alkoi n. rv 12, oli vähän aikaa pois ja sit paheni rv24. Nyt menossa rv 34+ ja tossa vajaa viikko sitten helpotti, mutta voi olla että toisilla menee synnytykseen asti. Paino pitäis muistaa pitää lantion päällä, ettei tuo masu retkahda eteenpäin. Ja yks lekuri sanoi, että lämpö pahentaa, tiiä sitten sitä. Sain myös Panacodia, jota sitten yöksi otin (ja pahimpina päivinä).

Jaksuja.

-m-

Vierailija

Jos kipu on iskias-tyyppistä, eli säteilee pakaroihin ja jalkoihin.... etsi akupunktio-pisteet pakarasta ja paina niitä. Löytyy lantion leveimmän kohdan korkeudelta, mutta keskeltä pakaralihasta. Siis kummassakin pakarassa oma pisteensä. Sen kyllä löytää... ihan sairaalloisen kipeä hermopiste. Mutta sitä kun painaa yhdenjaksoisesti muutaman sekunnin, niin kivut helpottuvat. Itsellä selkäkivut hävisivät kokonaan tällä... Kokeilkaa. Hermopisteet ovat vaan sairaalloisen kipeitä, joten niitä ei kannata yrittääkään hieroa, vaan ainoastaan painaa kevyesti sormenpäällä.

Vierailija

Niin unohdinkin ihan mainita, että olen käyttänyt myös ANitan vyötä alusta asti ,mutta nyt käytän vain " pakon" edessä koska se tuntuu vatsassa pahalta ja aiheuttaa supistelua.

Vierailija

Minulla viides raskaus menossa ja joka ikisessä raskaudessa on alaselkä ollut kipeenä raskauden puolivälistä lähtien. Minulla on käytössä kans toi anitan tukivyö,joka minulla ainakin lievittää kipua jonkin verran. Tukee myös alavatsaa hyvin. En osaa olla yhtään ilman tuota vyötä.

Minulla kivut ovat yleensä pahimmat aamulla. Venyttely ja kevyt liikunta auttaa minulla ainakin. Aiemmissa raskauksissa olen käynyt uimassa ja vesijumpassa ja se on lievittänyt kipua hetkellisesti. Minun selkäkipuun ainakin liike on lääke. Jos vaan jään makaamaan tän selän kans niin kipu vaan yltyy.

Minulla kipu on sellaista iskias tyyppistä Eli tiettyyn kohtaan alaselässä vihlaisee aivan yhtäkkiä rajusti ja kipu leviää pakarasta alas jalkaan.

Joka kerta selkäkivut ovat loppuneet noin viikon parin kuluttua synnytyksestä.

Jomppana rv 36

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat