Kenenkään lapsi ollut koulun eskarissa?

Vierailija

Esikoisemme lähtee syksyllä luultavasti koulun eskariin, koska itse olen silloin vielä kotona. Poika on ollut melkein koko ikänsä kotihoidossa, mutta kerhoissa on käynyt aktiivisesti. Kerhoissa kuitenkin vaihtuu lapset tiuhempaan kuin esim pk:ssa, poika itse vaihtanut isompien ryhmään jne. Sellaisia ' parhaita' kavereita hänellä ei vaan ole :( Perhetuttujen lapsia kavereina kyllä, mutta sellaisia ihan ' itse hankittuja' ei. On aika rauhallinen lapsi, uusien ihmisten seurassa ujokin. Ei ole ensimmäisenä suuna päänä joka paikassa ja monesti mietin, jääkö siksi muiden lasten vähemmälle huomiolle.

Äitinä nyt hieman huolettaa, vieläkö koulun eskarista ehtii saamaan hyviä kavereita (koulun alkuakin ajatellen) vai joko kaveriporukat ovat yleensä tuossa vaiheessa muodostuneet?

Kommentit (8)

Vierailija

asumme paikkakunnalla, jossa on vain yksi pieni päiväkoti, jonka eskari on vähän niin ja näin... Tyttö haetaan taksilla aamulla koulun eskariin ja sieltä muutamana päivänä viikossa iltapäiväksi päiväkotiin, riippuen vuorotyötä tekevän miehen työvuoroista, minä olen päivät työssä.

Olemme olleet kaikki tyytyväisiä, " oikean" koulun aloitusta ajatellen paikka, opettaja ja liuta kavereita ovat jo tuttuja, samoin ruokailut ym. Täällä sama opettaja jatkaa vielä ainakin eka- ja tokaluokan ajan.

Vierailija

Samojen eskarikavereiden kanssa ovat nyt 2. ja 3. luokilla, ja täytyy sanoa ettei mitään lopullisia kaveriporukoita ole vieläkään muodostunut. Joten minun mielestäni olet suotta huolissasi.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

" oikean" koulun aloitusta ajatellen paikka, opettaja ja liuta kavereita ovat jo tuttuja, samoin ruokailut ym.

ap

Vierailija

Meillä myös poika rauhallinen ja kavereita oli, mutta ne tullut äidin kautta aika pitkälti, ainakin semmoiset joihin enemmän yhteyttä pidettiin. Pph:lla oli ollut hoidossa, eli ei suurempaa kokemusta " pysyvästä" isosta ryhmästä.

Nyt poika siis eskarin kevät kautta puksuttaa menemään ja kaikki on mennyt todella hienosti. Uusia kavereita on saanut myös koulun puolelta, jopa ihan isot, 5-6 lk moikkaavat jopa kylällä kun nähdään. Kouluun meno on helppoa, paikat on tutut, ruokalan tavat (jotka kuulemma joitakin jännittää päiväkodista tullessa) ovat tutut ja myös sitä tulevaa opettajaa on nähnyt, ja ennen kaikkea niitä kavereita on jo ylemmiltä luokilta. Olen erittäin tyytyväinen myös opetuksen tasoon, koulun opettajatkin opettavat eskareita silloin tällöin..

Vierailija

Itseasiassa muutimme paikkakunnalle niin, että esikoinen meni 1. luokalle ja pienempi eskariin. Joten isompi ei ole tutustunut ennen koulua niihin luokkatovereihinsa. Mutta ei näytä olevan mikään ongelma.

Vierailija

Esikoiseni kävi eskaria tulevassa koulussaan, mutta kuitenkin päiväkodin hallinnon alla olevassa ryhmässä. Nyt käy keskimmäinen samassa eskarissa.

Molemmat pojat tulivat ko. päiväkotiryhmän ulkopuolelta. Esikoinen meni eskariin kun muutimme ulkomailta Suomeen ja ei siis tuntenut ensimmäistäkään eskarikaveria. Keskimmäinen vaihtoi toisesta päiväkodista eskariin tulevaan kouluunsa.

Molemmat pääsivät pienen totuttelun jälkeen oikein hyvin ryhmään mukaan ja molemmilla on jo laajat omat kaveripiirit.

Kuopus on tyttö ja hänet laitan jo eskariryhmää hallinnoivaan päiväkotiin vuotta ennen, kun sinne valmistuu uusi päiväkotirakennus.

Päiväkotilaisemme ovat työpaikan lähellä olevassa tarhassa, kun lähitarhaan ei aikoinaan paikkoja saatu kahdelle. Ja lähitarha ei olisi myöskään ollut tuota omalla koululla eskaria pitävä päiväkoti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat