MIten voitte laittaa pienet lapset päiväkotiin?

Vierailija

Tossa aamulla pulkkailtiin taas kahden päiväkodin ohi 10kk lapseni kanssa. Toisessa oli saman ikäinen ja se istua törrötti lumihangessa yksinään. Toisessa kaksi ja ne istu yksinään niissä vauva keinuissa. Hoitajat olivat kaukana pihan toisella laidalla ja lapset katsoivat apaattisesti hoitajiin päin. Ei niillä ollut edes vauhtia tai vahtijaa keinujen luona.

Onko tuos itten pienen lapsen paikka? Mä ainakin aion olla koton niin kauan et lapsi kävelee ja puhuu/ pystyy pitämään vähän puoliaan hoitopaikassa.

Sivut

Kommentit (81)

Vierailija

" Kyllä minun lapseni vaan pärjää hienosti ja menee mielellään.."

tyyliset kirjoitukset = /.

Tosiasia on kuitenkin se, että ihan pienelle paras paikka on kotona - ja nimenomaan ÄIDIN luona. Muuten se on hylkäämistä!

Vierailija

No mutta siinähän sitä lasta nimenomaan ajatellaan, kun mennään takaisin töihin tienaamaan, jotta on varaa antaa lapselle kaikki mitä hän tarvitsee. Ja täytyy muutkin perheenjäsenet elättää, toki.

t.äiti25

Vierailija

on todettu jo aikaa epäpäteväksi, joten siihen on turha vedota joka käänteessä.

Itse olen sitä mieltä, että kannattaisi yrittää kitkutella lapsen kanssa edes niin, että on 1 v 2 kk tai 1 v 3 kk. Siinä kohtaa on jo huikea ero 9 - 10 -kuiseen.

Vierailija

jäädä kotiin äidin kanssa tai sitten usein äiti ei edes halua (!!!). Todella surullista. Päiväkodissa vielä hoitajat ovat niin työllistettyjä että tahtoo väkisin tulla herkemmille lapsille pakkasilla paleltumiakin kun eivät huomaa laittaa tarpeeksi vaatetta päälle. Lapset kun ovat yksilöitä.

Vierailija

Kyllä tässä on niin tarkkaan laskeskeltu, ettei oo varaa olla EDES kuukautta kotihoidontuella. =/ Mutta päiväkotiin ei olla poikaamme laittamassa, vaan perhepäivähoitajalle.

T.äiti25

Vierailija

vanhempainvapaan jälkeen. Ja ei syynä ei ollut että en olisi jaksanut olla kotona. Helpompaa olisi ollut hoitaa yhtä vauvaa kotona kuin kahdeksaa ongelmalasta töissä ja ei meillä ei ollut isoa asuntolainaa vaan vuokra josta ei valitettavasti saa hoitovapaan aikana lyhennysvapaita kuukausia. Miehen palkka niin pieni että ei sillä tultu toimeen ja opintolainojen ym. maksut maksettavana jne. Kuukauden olin hoitorahalla ja sitten oli pakko mennä töihin. Lapsi meni päiväkotiin ja kun oli kotona häneen panostettiin täysillä. Lapsi ei ollut moksiskaan hoidossa olosta koska päivä oli vielä pitkälti vain perushoitoa siis syömistä ja nukkumista jne. ja harvoimpa tuo siellä hangessa nökötti. Muutamia kertoja toki niinkin. Nyt tuo on jo eskari eikä ole juurikaan aikaisesta hoitoon menostaan vaikuttanut kärsineen. Eipä tuo edes enää muistahoidossa ollensakaan.

Toisen lapsen vanhempainvapaan päättyessä rahatilanteemme edelleen yhtä surkea mutta saatiin järjestettyä työvuorot niin että lapsi saatiin hoidettua 1½v. ikään kotona. Hänelle hoitoon meno oli shokki ja hän takertui kovasti vanhempiin ja huusi kuin syötävä aina hoitoon mennessään. Oli varsin rankkaa kaikille vaan nyt ei 4v.isääs muista mitään tuosta ajasta ja on oikein tyytyväinen ja sosiaalinen lapsonen.

Kolmas lapsemme on nyt 2v. ja edelleen kotihoidossa jonka mahdollisti se että ehdin olla tarpeeksi pitkän pätkän töissä ennen hänen syntymäänsä ja saimme ekaa kertaa kuntalisän joka on sidottu kunnassamme työssäoloon eli sitä ei saa jos ei ole vakituista työpaikkaa tai ole ollut tarpeeksi kauan töissä ennen lapsen syntymää. Nyt kun lapsi on 2v. ei kuntalisää enää saa ja olen ensimmäistä kuukautta tässä pelkällä kotihoidontuella ja kyllä on taas pakko sanoa että ei me tällä selvitä. Lapsilisä tuli ja meni niin että tilillä on 19 euroa jolla pitäisi järjestää tarjoilut kuopuksen syntymäpäiville. Lahjaa hän ei tule saamaan kun ei siihen ole rahaa. Miehen palkka meni vuokraan ja muihin asumiskustannuksiin sekä ruokaan. Elämä on yllättävän kallista.

Töstä huolimatta en olisi valmis myöskään siihen että se kuinka rikkaaksi olet sattunut syntymään määrää sen saatko tehdä lapsia vaiko et. Itse olen aina kovasti halunnut lapsia ja jotta heitä voisin saada ja heidän kanssaan viettää aikaa ja heille tarjota sen mitä he elämässään tarvitsevat olen valmis ottamaan sen riskin että joutuvat pieninä hoitoon vaikka se ei yhtä hyvä paikka pienelle olekkaan kuin koti olisi. Se ei kuitenkaan koidu heidän kuolemakseen tai edes pilaa heidän elämäänsä jos he saavat kaiken tarvitsemansa sinä aikana mitä viettävät vanhempiensa kanssa. On niin paljon lapsia jotka ovat kotona mutta heillä ei ole mitään, ei ruokaa, ei rakkautta, ei turvaa jne.

Meille on neljäs lapsi tulossa ja koska en ehtinyt tässä välissä töihin en taaskaan tule kuntalisää saamaan ja pieni tuleemenemään vajaa 1v. hoitoonellen pysty ketkuttelemaan työttönyystuella jonkin aikaa. Silti haluan antaa lapselle mahdollisuuden elämään enkä tehnyt aborttia kuten mieheni olisi halunnut. Ja vielä pakko sanoa että täälläkin aina huudetaan että ei abortille oli tilanne mikä tahansa mutta sitten jos joku vie sen synnyttämänsä lapsen pienenä hoitoon huudetaan taas kuorossa miten kamalaa ja että olisi parempi ollut olla tekemättä lasta. Aina ei ole tarjolla sitä optimaalista vaihtoehtoa vaan ihmisten on pärjättävä sillä mitä elämä heille eteen heittää. Ihmisillä on myös erilainen kyky sietää köyhyyttä ja kituuttamista ja meikin oltaisiin varmaan voitu luopua monesta asiasta jotta olisin voinut kotona olla mutta koska mieheni on elänyt erittäin köyhän lapsuuden ei hänen päänsä olisi kestänyt aivan äärimmilleen venyttämistä vaan se olisi koitunut perheemme kohtaloksi. Itse olisin voinut venyttää enemmänkin ja joskus jopa mietin pitöiskö erota jotta voisin hoitaa lapset kotona mutta toisaalta myös isä on lapsille tärkeä asia elämässä ja minusta asiaa pohdittuani oli lastenkin parhaaksi että heillä on ehjä perhe vaikka he päiväkotiin pienenä ovatkin joutuneet.

Vierailija

No meillä on asuntolainaa, jonka kuukausierä on pienempi kuin jos asuttais vuokralla tämän kokoisessa (4h + k) asunnossa! Mutta rahasta on sen verran tiukkaa, ettei todellakaan ole varaa jäädä kotihoidontuelle - ei, vaikka maksetaankin seuraavat kaks vuotta lainasta pelkkää korkoa kuukausittain.

Joskus näinkin.

T.äiti25

Vierailija

eli alle 2v??????

Vierailija:

Lainaus:

Se on kyllä harmi, että lapsellenne sattui noin huono hoitopaikka, mutta ei se tarkoita sitä että kaikki päiväkodit ovat automaattisesti samanlaisia, joissa pikkuiset joutuvat istumaan apaattisina hangessa. :O

Ei tarvitse alkaa hurskastelemaan, jos itellä on ollut varaa hoitaa lapsena kotona 3-vuotiaaksi asti!!

t.äiti25

Vierailija

Minä tunnen juuri tuon kotiäidin. Ja hän muistaa kertoa, miten hän on hoitanut lapsensa kotona. Ja miten kamalaa on nähdä päiväkodissa alle vuoden ikäisiä lapsia...

Eli hän päivittelee täällä yhtä hurksaasti kuin te muutkin, mutta mielestäni hänen lapsensa eivät ole onnekkaita saadessaan olla kotona.

Vierailija

Kyllä vannoutuneet kotiäidit hyvin tietävät ettei ongelma ole mikään hirveän paha. Tässä kyse on enimmäkseen siitä, että halutaan muita haukkumalla ylentää itseä. Kun ei ole mitään muutakaan millä päteä kuin tuo äitinä oleminen. Halutaan todistella että kuinka hyvä ratkaisu on, että äiti on kotona, huolimatta siitä että perheen talous on kuralla, lainat siirtyvät. On niin mukava olla vaan kotona, kun vertaa siihen että äiti yrittää puolikuolleena sinnitellä työn ja perheen välillä. Työssäkäyviä syytellään täällä laiskoiksi, taitaa kuitenkin olla toisinpäin.

Mielestäni lapsi on päiväkotiin riittävän vanha yli 2v, 1-2 vuotiaalle hoitaja kotiin, hyvä pph tai mummo ym. on paras hoitaja LYHYIDen työpäivien ajan. Minusta kotiäitiys on hieno asia, mutta ei se sulje pois muita vaihtoehtoja. Eikä tee yksistään kenestäkään hyvää äitiä. Kyllä siihen vaaditaan muutakin.

Vierailija:

Lainaus:

kamalia asioita lapsille, lapsia kidutetaan, kotiäidit tappaa lapsiaan, lapsia elää alkoholi- ja huumeperheissä ja ties minkälaisissa oloissa. Pienten lasten vanhempia eroaa, kuinka raskasta sekin on lapsille.

Ja te jauhatte täällä päivästä toiseen siitä, kun joku vie lapsen hoitoon milloin minkäkin ikäisenä.

Herätkää jo todellisiin ongelmiin!!!!

Vierailija

Ryhmä oli pieni ja aikuisia riittävästi. Hoitoaika päivittäin jäi lyhyeksi, n. 5-6h. Jos olisin huomannut, että lapseni olisi kärsinyt päivähoidosta, ollut haluton lähtemään hoitoon tms. olisin jollain keinolla jäänyt kotiin.

Toisekseen tämä ryhmis sijaitsee omien vanhempieni pihapiirissä ja heidän yrityksensä vieressä maaseudulla ja he myös vuokraavat päiväkodin tilaa kunnalle. Tiesin ihan tarkalleen mitä lapseni teki pihalla ja kenen kanssa.

jokainen tekee omat ratkaisunsa. Minua odotti työpaikka ja mukava, haastava työ. Ymmärrän, että kaikilla ei ole näin.

Nyt lapsemme on 2,5v ja hyvin innokkaasti lähtee hoitoon joka aamu.

Odotan toista lasta ja toivoisin, että minä tai mieheni voisi olla kotona lasten kanssa niin kauan, että nuorempikin olisi ainakin 1,5v.

Tsemppiä kaikille, sekä kotiäideille, että työssäkäyville!

Vierailija

Minusta ne äidit, jotka ovat tuota mieltä, saisivat miettiä ovatko he tarpeeksi kypsiä äideiksi. Ei ole lapselle hyvä kasvaa noin suvaitsemattomien ja ahdasmielisten äitien kanssa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat