Äiti ruuhkassa-hoitotäti ei joustanut

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Haluaisin kuulla mielepiteenne asiasta, minkä vuoksi harkitsen lapseni hoitopaikan vaihtoa. Keskiviikkona oli aivan hillitön lumisade ja mahdoton ajokeli- ainakin täällä Länsi-Suomessa. Olin matkalla hakemaan lasta perhepäivähoidosta ja juutuin ruuhkaan. Ruuhkan syyksi selvisi (radiosta)ojaan ajanut rekka ja poliisi oli ohjaamassa liikennettä. Liikenne kuitenkin suorastaan mateli eteenpäin joten soitin hoitotädille etten millään pysty noutamaan lasta normaaliin aikaan varttia yli neljä. Tähän täti totesi olevansa lähdössä ja kysyi miten kauan kestää. Kysymykseen oli tietysti mahdoton vastata kun en edes ollut vielä päässyt onnettomuuspaikan kohdalle. En myöskään pystynyt tekemään u-käännöstä koska seisoin autojonossa moottoritiellä. Hädissäni soitin miehelleni joka on yrittäjä, että onko hän mahdollisesti lähettyvillä jotta voi hakea lapsen. Mieheni tekee liikkuvaa työtä ja oli minun vuoroni hakea lapsi, joten en yhtään tiennyt missäpäin hän tuolloin oli. Luojan kiitos isä oli satumalta lähellä ja pystyi hakemaan lapsen - kauempaa se ei olisi onnistunut koska kaikki tiet olivat lumentulon takia aivan tukossa.

Isälle hoitaja sanoi olevansa lähdössä lääkäriin. Ymmärrän kyllä mainiosti, että lasten hoitajillakin on oma elämänsä ja ehkä se oli ainoa mahdollinen saatavilla oleva lääkäriaika tuona päivänä mutta silti! Itse olen ollut työssä liikennealalla enkä voinut ikinä sopia menoja alkavaksi sillä punaisella minuutilla kun töiden olisi pitänyt loppua- aina saattoi sattua kaikenlaista esim. viivästymisiä juuri sään takia. En myöskään myöhästele kroonisesti, usein vien lapsen hoitajalle viimeisenä ja haen aina viimeistään vartin yli neljä. Muutenkin hoitajan työpäivät ovat hyvin säännölliset 7.30-16.15 eli hän ei joudu jostamaan jatkuvasti.

Mutta tilanne- itse jumissa ruuhkassa ja hoitotäti pois lähdössä - oli kauhea. Yksin hän ei olisi voinut lasta jättää, hänen olisi pitänyt saattaa lapsi taksilla pienten lasten vastaanottokotiin ( siis samaan paikkaan huostaanotettujen lasten kanssa!). Tällä kertaa mitään ei sattunut, lapsi pääsi kotiin isän kanssa ja minäkin lopulta 20 min myöhässä. Paha mieli kuitenkin jäi, koska isä olisi yhtä hyvin voinut olla asiakastapaamisella toisella paikkakunnalla. Eli hoitopaikka taitaa olla vaihdossa - mitään joustoa ja inhimillisyyttä kun ei tältä tädiltä näemmä ole luvassa!

Sivut

Kommentit (105)

Vierailija

Mulle tuli mieleen, että eikö hoitotädille tullut mieleen missään vaiheessa (edes, kun selvisi minkälainen keli oli, koko päivän melkein täällä Länsi-Suomessa tosiaan) ilmoittaa sinulle, että hänellä on varattu aika lääkäriin ja kysyä voisitko ehkä lähteä töistä aiemmin. Meillä hoitotäti ainakin ilmoittaa jo aamulla mikäli hänellä on varattu aika jonnekin vaikka heti puoli viideksi, että voidaan hakea poikkeuksellisesti lapset aiemmin.

Toinen on, että mikäli tämä oli ensimmäinen kerta, kun olet myöhässä, niin ehkä hän ei tullut ajatelleeksi, että nyt olisit myöhässä. Tosin minusta hänenkin pitäisi tosiaan tajuta tämä force major: jo radiota kuuntelemalla hänellekin olisi aika pian käynyt selväksi, että autolla voi joutua ruuhkaan melkein missä vain tai että liikenne on muuten vain hidasta/tukossa... Että sikäli kuulostaa aika joustamattomalta. Kannattais varmaan keskustella asiasta ainakin hoitojärjestäjän kanssa, jos et halua suoraan hoitotädin kanssa tästä asiasta keskustella sen enempää enää. Ehkä hänkin voisi kertoa onko hoitotäti todella aina joustamaton vai missä vika.

Eikö teillä ole määrättyä varahoitopaikkaa? Tuli vielä mieleen sekin, että meillä lapset oltais tollasessa tilanteessa varmaan annettu varahoitoon eikä viety suoraan jonnekin toisaalle. Tosin eihän nekään aina toimi (niinkuin meillä nyt, kun hoitotätejä on pitkillä sairaslomilla jne. ...)...

T: Piia

Vierailija

Tämän asian täytyy oikeasti olla aika arka, koska se jaksaa meitä puhuttaa! Kommenteista on ap:lle jäänyt pari asiaa mietintämyssyyn:

1. Hoitohenkilöstö ( sekä pph:t että tarhan " tädit" ) kokevat yleisesti tekevänsä aliarvostettua ja alipalkattua työtä, jolloin vaatimus ylimääräisestä joustamisesta tuntuu kohtuuttomalta.

2. Jotkut (toivottavasti kuitenkin vähemmistö?!) vanhemmat väärinkäyttävät systeemiä eli hakevat lapsiaan jatkuvasti myöhässä hoidosta jolloin hoitajilta " menee usko" eikä mikään selitys myöhästymiselle tunnu tarpeeksi vakuuttavalta. Olenko näissä arvioissa ihan väärässä?

3. Osa perheistä on tosiaankin sellaisessa tilanteessa, jota termi " hoivaköyhyys" hyvin kuvaa. Eli ei ole syystä tai toisesta sitä paljon puhuttua tukiverkkoa ja niin ollen niitä varahakijoitakaan ainakaan noin ex tempore.

Kertokaa, jos olen ihan väärässä, nämä ovat ns, " musta tuntuu" -ajatuksia koko ketjusta, ei kenenkään yksittäisen henkilön sanomisia.

Ja vielä omia näkemyksiäni, vaikka itse tilanne viikko sitten ei enää niin kovasti mietytäkään:

Itse ainakin arvostan hoitajien työtä kovasti, olivat he sitten lasten- sairaan- tai vanhustenhoitajia.

Joustavuus ja yksilölliset vaatimukset taitavat olla tätä päivää melkein joka paikassa ja alalla. Ihmiset vaativat parempaa palvelua kuin ennen ja usein sitä pitäisi vielä saada halvemmalla.. Ja mitä käy tässä tilanteessa niille maan hiljaisille? Eli lehdestä saa lukea esim. miten vammaisten lasten vanhemmat TAISTELIVAT saadakseen lapselleen hoitoa.Entä jos he olisivat kiltisti ottaneet sen mitä annetaan? Tämä kommentti siis taas aivan asian vierestä, sorry. ;)

Vierailija

Omasta mielestänikin pph:t tekevät tärkeää työtä ja on varmasti raivostuttavaa jos sovitusta ajasta jatkuvasti luistetaan yms. mutta jos tilanne on yksi ainoa kerta kyseisen lapsen kohdalla ja äiti vielä soittaa ja selittää tällaisen force major -esteen niin on aika uskomatonta, että hoitaja käyttäytyy tuolla tavalla.

Toki hoitaja saa olla ärsyyntynyt, niin olisin minäkin, jos jostain syystä en pääsisi lääkäriin silloin kun pitäisi. Mutta todella hoitajana olisin maininnut asiasta viimeistään aamulla. Näin olisi ko. äiti voinut heti ruuhkaan jouduttuaan ja tajuttuaan ettei ehdi ajoissa, soittaa varahakijaa eikä hoitopaikkaan.

Ihmettelen vaan edelleen. Kyseessä on ilmeisesti kunnallinen pph, jolle homma todella on työtä ja työaika kireä. Ymmärsin aiemmin väärin jostakin tuon hakuajan eli sehän oli normaalisti 16.15 eikä 15.15. Siitä huolimatta... kunnallinen hoitaja ei varmaan saakkaan palkkaa ylimääräisestä ajasta ja korvaus lienee aika huono muutenkin.

Meillä poika on yksityisellä pph:lla. En ole koskaan kuullut tuollaista kommentti häneltä ja ihmettelisinkin aika kovasti. Hoitoaikamme on sovittu 8.00 - 16.00 mutta hän sanoi heti alussa, että nämä ovat tuohon sopimukseen. Joustoa löytyy puolin ja toisin. Normaali hoitoaika on 8.15 - 16.00/16.15. Kunhan puoli viiteen mennessä on lapset pois niin hyvä. Sopimuksessa on sovittu myös siitä että hoitoajan ylitys maksaa 10 euroa/alkava tunti. Kerran kun jouduin pyytämään oikeasti pidempää hoitoaikaa niin yritin tarjota tuota maksua ja hoitaja sanoi että ei missään tapauksessa. Samoin olen itse toiminut, että vaikka hoitosopimuksessa lukee, että saamme vähentää hoitajan ylimääräisen " poissaolon" vuoksi (hoitajalla oma meno loman ulkopuolella, hoitajan omat lapset sairaana jne.) 1/22 osan kk-maksusta niin enpä ole jaksanut alkaa laskea ja vähennellä ;) Ja meillä hoitaja osaa sanoa, että " voisitteko tänään hakea pojan 15 minuuttia aiemmin kun minulla on tärkeä meno heti neljän jälkeen" tms. ja yleensä nämä ilmoitetaan vähintään 2-3 päivää aiemmin, joten on aina helppo selvittää kuka hakee.

Vierailija

Mietin tosiaan mitä olisin tehnyt hoitajana samanlaisessa tilanteessa. Kerta toisensa jälkeen päädyn samaan tulokseen. Itse katson aina iltaisin sääennusteen, ihan vain sen vuoksi, että tiedän ottaa lapselle oikeat varusteen hoitoon. Luulen useimpien pph:n tekevän samoin. Jos minulla olisi meno välittömästi työajan päätyttyä (vaikka kampaaja tai kahville hyvän ystävän kanssa) ja tietäisin seuraavana päivänä olevan lumimyrsky, mainitsisin aamulla vanhemmille menosta, jotta he osaltaan osaisivat varautua tilanteeseen. Ja tällainen teko on mun mielestä ihan tavallista kommunikointia:) Mielestäni ap:n tapauksessa on ensisijaisesti ollut kommunikaatiovaikeus, josta seuraukset ovat olleet ikävät.

Omalle lapselleni mihin tahansa vieraaseen paikkaan meno olisi ollut katastrofi. Lapseni on erittäin arka ja kärsii mm. aistiyliherkkyydestä, minkä vuoksi halusinkin hänet alkujaan pph:lle hoitoon. Jokaista uutta asiaa käymme etukäteen läpi, esim. lääkärissäkäynnistä keskustelemme etukäteen ja kerron, mitä siellä tapahtuu. En voi kuvitellakaan tilannetta, mitä tapahtuisi, jos lapseni joutuisi vieraaseen paikkaan täysin vieraiden ihmisten kanssa.

Oma lapseni oli kaksi vuotta hoidossa äärettömän ihanalla pph:lla. Kun hän mainitsi menoistaan illalla, pyrimme hakemaan lapsen hoidosta hieman aikaisemmin. Meillä venyi hoitoaika pitkien työmatkojen vuoksi yleensä klo 17 saakka, mutta näissä tilanteissa haimme tytön hoidosta usein jo 16.30-16.45.

Vierailija

Juu, olisin varmasti ehtinyt huonosta kelistä huolimatta jos ei tiellä olisi ollut onnettomuutta. Huonon kelin voi vielä ennakoida mutta onnettomuutta tuskin? Eikö siis hototätien teidän mielestänne pidä edes täysin ennakoimattomissa tilanteissa joustaa? Joustosta puhun itse siksi että olen työssäni-sekä liikenne- että opetusalalla itse joutunut niin paljon joustamaan ja elämään ns. tilanteen mukaan että kohtuuden nimissä odottaisin sitä poikkeustilanteessa muiltakin. Ja valitettavasti kaikista töistä ei voi huonoon keliin vedoten lähteä aiemmin. Yhteispelillä asiat tietysti parhaiten hoituisivat.

Mutta kyseessä oli todellakin yksittäistapaus, lapsi ei ollut vaarassa eikä mitään sattunut, se täytyy todeta.

Hoitopaikan vaihtoa olen miettinyt muutenkin monista syistä.

Ehkä meidän hoitotädillä on oikeasti joku sairaus tai muu huoli, koska hän on muutenkin väsyneen ja kieltämättä leipiintyneen oloinen. Ennen hän mm. kuljetti isompia lapsia kerhoon mutta ei enää. Voi olla, että murheet heijastuvat työhön juuri niin ettei jaksa joustaa tai tehdä mitään ns. ylimääräistä. Itse hän ei ole terveydentilanteestaan meille mitään puhunut eikä myöskään ollut esim. sairauslomilla.

Vierailija

Niin ja tietysti sovimme hoitajan kanssa viimeistään päivää aikaisemmin seuraavan päivän aikataulusta. Eli ei haeta lasta " silloin kun huvittaa tai muistaa" .

En tiedä onko normaalia, mutta meillä ainakin kirjataan päivittäinen työaika 10min tarkkuudella (hoitajan eduksi). Sen mukaan hän saa pitää jokaisen ylityöminuutin myöhemmin vapaana.

Vierailija

niin ihan pakko vähän oikaista käsityksiä.

Varmasti valtaosa onkin tarkoittanut yksityisvastaanotolla käymistä lääkärikeskuksessa, jolloin varmasti valtaosin lääkäri laskuttaa kaikesta siitä ajasta, minkä vastaanotto vie ja koska kyseessä on yksityisyrittäjän työ niin muuta työaikaa paperitöineen jne. ei tietenkään lasketa - kuten ei muillakaan yksityisyrittäjillä.

Jos sitten puhutaan tavallisesta palkansaajalääkäristä ja erityisesti sairaalassa syöskentelevästä lääkäristä kun itse satun sellainen olemaan. Lääkärillä on sairaalassa ihan määritelty työaika kuten muillakin työtä tekevillä ihmisillä ja se on 38,25 tuntia viikossa.

Uskallan väittää, että valtaosa sairaaloissa työskentelevistä lääkäreistä tekee huomattavan määrän ylitöitä. Poliklinikat ovat usein ruuhkaisia ja menevät yliajalle, leikkaukset venyvät, vuodeosastolla tulee yllättäviä ongelmia, omaiset haluavat keskustella lääkärin kanssa ja pääsivät tietysti paikalle vasta työajan jälkeen, päivystyksessä on ruuhkaa jne...

Sen lisäksi, että työpäivät venyvät liian suuren työtaakan ja liian vähäisen henkilöstömäärän vuoksi jäävät lääkäriltä usein ne " vähemmän kiireelliset" hommat myöhemmin tehtäviksi: Sairaskertomuksia sanellaan ja paperitöitä tehdään iltaisin tai viikonloppuisin, laaditaan erilaisia listoja ja työjärjestyksiä, sovitellaan potilaiden leikkausaikoja puhumattakaan siitä, että viikottaiset meetingesitelmät tehdään aina säännönmukaisesti omalla ajalla.

Iltaisin saattaa olla koulutuksia ja kokouksia joista kukaan ei maksa mitään. Työnantaja ei korvaa pitemmistä koulutusreissuista päivärahoja, välttämättä ei edes matka-, majoitus- ja osallistumiskustannuksia vaan lääkäri joutuu maksamaan ne itse.

Lääkäri saa normaalin kuukausipalkan jonka lisäksi etukäteen määrätyistä päivystyksistä maksetaan päivystyskorvaukset virkaehtosopimuksen mukaisesti. Sen sijaan ylityökorvauksia ei useimmissa sairaaloissa tunneta eikä käytetä. Valtaosa lääkäreistä tekee palkattomia ylitöitä kymmeniä tai satoja tunteja kuukaudessa - siinä myös syy sille, miksi lääkärit usein vievät lapsensa ensimmäisinä aamulla hoitoon ja hakevat heidät viimeisinä iltapäivällä.

Vierailija

mutta vähän liioittelulta kuulostaa tuo satoja tunteja ylitöitä kuukaudessa ilman korvauksia. Ihan perusmatematiikalla laskettuna, jos sinulla on 20 työpäivää kuukaudessa niin sinun pitäisi tehdä vähintään viisi tuntia ylitöitä joka työpäivä jotta kuukausimääräksi tulisi edes se sata, saati sitten satoja.

Mutta minulla on ystävä sairaalalääkärinä ja hän tekee lyhennetyä työviikkoa 32 tuntia ja sanoo kyllä siihen pystyvänsä. Eli ei tee ylimääräistä vaan lähtee töistä kun työaika loppuu. Päivystykset tietenkin erikseen, mutta nehän korvataankin erikseen.

Vierailija

Luin tämän kuitenkin läpi, ja päällimmäiseksi tunteeksi jäi ajatus siitä, miten niin moni voi todella kokea lähimmäisen ihmisen ymmärtämisen, auttamisen ja empatian näin vastenmielisinä =o/.

Itse samaistun täysin ap:n kantaan ja tuntemuksiin asiasta; jos meidän pph suhtautuisi vastaavassa tilanteessa tilanteeseeni samalla tavalla, aivan varmasti haeskelisin muita ratkaisuja. En vain pystyisi millään tasolla ymmärtämään (tai haluaisi olla lähellä / vaikutuspiirissä) noin nuivaa asennetta. Enkä ymmärrä miksi ihminen valitsee negatiivisen asennoitumisen, kun voisi asennoitua myöskin positiivisesti?

Alalla kuin alalla on ja liikkuu noita kyynisiä vitsejä, mutta senkin voi itse jokainen kohdallaan valita, lähteekö siihen " peliin" mukaan, vai pitääkö mielensä avoimena muunkinlaiselle todellisuudelle.

Ajatus siitä, että juuri pph:t joutuisivat joustamaan määräämättömästi, oli mielestäni vähintäänkin kummallinen, jos sitä vertaa esimerkiksi minun työhöni; lentoemäntänä voi tulla vastaan (ja on monta kertaa tullutkin) sellainen tilanne, että koneeseen tulee vikaa toisessa maassa kaukana kotoa, eikä sitä saada siinä ja heti korjattua. Mitäs luulette, voidaanko me VAATIA, että me päästään sieltä kotiin juuri sillä hetkellä (vaihtoehtoisella kuljetuksella), koska meillä on vaikka lääkäriaika varattuna seuraavalle päivälle?

Eli joustoa todellakin vaaditaan, puolin ja toisin - ja ajatus siitä, että joku on niin kylmäkiskoinen ja joustamaton, kun ap:n lapsen pph, on minusta täysin käsittämätön!

Vierailija

Meillä päiväkodissa sääntöjen mukaan vanhempia täytyy odottaa klo 19 asti ennen kuin otetaan yhteyttä lastensuojeluun. En tiedä minkälaiset säännöt perhepäivähoitajilla on ko. tilanteiden suhteen. Se asia sinun täytyy varmistaa joko hoitajalta tai oman kuntasi päivähoidon johtajalta.

Uskoisin, että jos et olisi päässyt ajoissa hakemaan lastasi, hoitaja olisi joutunut peruuttamaan oman menonsa. Kuten jo aiemmin mainitsin, en usko, että kukaan hoitaja jättää lasta heitteille.

Mutta hoitajan kannalta tilanne on ollut äärimmäisen ikävä. Hän on sopinut menon omalle VAPAA-ajalleen, joten hän ei todellakaan ole menoistaan tilivelvollinen lasten vanhemmille.

Mikäli vanhempien työajat ovat vähänkään epäsäännölliset, kannattaa sopia kaiken varalta lapsen hoitoaika pidemmäksi.

Maribel:

Lainaus:

Siis, nyt meillä tilanne meni hyvin, isä sai haettua lapsen mutta mieleen jäi kysymys mitä jos? Eli tämä oli ensimmäinen kerta kolmeen vuoteen kun soitin hoitajalle myöhästyväni ja syykin oli mielestäni melko pätevä.

Vastaus oli vain mieltä kylmäävä. Lisäksi me olemme joustaneet hakuajoista jotta täti pääsee hierojalle tms. Kyse ei siis nyt ollut omasta piittamattomuudesta vaan siitä että olin tilanteessa josta en kerta kaikkiaan päässyt pois ja johon olin ilman omaa syytäni joutunut. Ja varmasti olisin soittanut isälle heti jos hänellä olisi ns. normaali työ jossakin lähiseudulla mutta kun näin ei valitettavasti ole. Myöskään isovanhemmat tms. eivät asu lähistöllä. Tuli vaan mieleen että pitää varmuuden vuoksi viedä lapsi yksityiseen päiväkotiin joka on auki jopa viiteen asti jos vaikka itse sattuu ajamaan autolla ojaan.

Vierailija

ja vanhempainillassa sanottiin suoraan, että jos joskus tarvii normaalia pidemmän hoitoajan, siitä pitää vain ilmoittaa niin asia hoituu. En tosin tiedä, miten käytännössä sitten menee, mutta kommentoitiin, että joustoa löytyy kunhan ilmoitetaan asiasta. PPhlle en ole edes ikinä kuvitellut vieväni lastani, monestakin syystä, mutta ehkä päätökseni nyt tällä keskustelulla sai yhden hyvän syyn lisää.

Kyllä niitä lääkäriaikoja saa illaksikin kunnallisellakin puolella, varsinkin jos kertoo työtilanteesta - en minäkään ikinä pääse lääkäriin ennen klo 19. Ja jumppaankin pääsee kyllä klo 17 jälkeenkin, ainakin meilläpäin :)

Täytyy sanoa, että minä kyllä lähtisin hakemaan toista hoitopaikkaa, minulle tulisi tuosta keskustelusta niin huono olo, että miettisin onkohan hoitaja oikeassa ammatissa laisinkaan. Jokainen kun valitsee ammatinsa itse, hänkin varmaan voisi olla päiväkodissa töissä jos oma vapaa-aika on tärkeämpi kuin lasten hyvinvointi...

Mutta onpahan vain oma mielipiteeni ja perustuu nyt täysin siihen kommenttiin, että kyseessä todellakin oli hyvin harvoin tapahtuva myöhästyminen - suhtautuisin tietenkin eri tavalla tilanteeseen jossa perhe aina myöhästyy sovitusta ajasta.

Vierailija

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kyllä juttu on niin, että ainakin meillä päin hoitajilla on " tämän tästä" menoa siten, että lapset pitäisi hakea tyyliin viim. klo 15.30, vaikka hoitoajaksi on sovittu 8.30-17.30. Jos nyt sitten kävisi niin, että jäisin onnettomuusruuhkaan olettaisin ilman muuta, että lapseni hoidetaan siihen asti, kunnes tulen tai edellinen kerta, jolloin minun piti hakea lapsi kaksi tuntia ennen normaalia sovittua aikaa, oli viimeinen.. Vinkkinä vaan..

Vierailija

Puhuin lasta hakiessa hoitajan kanssa ja nyt sekavat tunteet, kiitos jos vielä jaksatte vastata ja kommentoida!

Eli hoitaja oli todellakin menossa lääkäriin ja hänen mukaansa minun olisi heti pitänyt soittaa isälle tai jollekin muulle varahakijalle kun juutuin ruuhkaan onnettomuuden takia. Aivan oikein, mutta vaistomaisesti soitin sinne missä lapsi on, enkä edes tiennyt pyytäväni jotain ennenkuulumatonta, koska tiedän hoitajan joustaneen erään toisen lapsen äidin kanssa useita kertoja esim. ruuhkan takia. itse en ollut ikinä aiemmin soittanut myöhästyväni. Ja kuten sanottua, isä oli sattumalta lähistöllä (liikkuva työ) muuten varahakijan paikalle saamiseen olisi mennyt aikaa, kukaan läheinen ei valitettavasti ole meillä saatavilla lasta hakemaan saman tien. Koska esim. omalla äidilläni ei ole autoa olisi hänen pitänyt lähteä taksilla paikalle sankassa lumisateessa ja siinäkin olisi pakosti mennyt aikaa n. 30 min. Olen melkein kateellinen teille kaikille, joilla on niin hyvä turvaverkko, että apua on saatavilla melkein koska tahansa, meillä ei valitettavasti ole niin hyvä tilanne.

Lisäksi hoitaja sanoi, että hänelle riittää työaika, joka on pidempi kuin millään muulla alalla, hän ei ilmaiseksi hoida lapsia. En todellakaan ole pyytänyt ketään ilmaiseksi lastani hoitamaan, nyt kyse oli oikeasti tilanteesta, jossa hätäännyin ja luulin oikeasti olevani juuri sillä hetkellä lapsen ainoa hakija. Eli varahakijoita meillä on muttei sillä silmän räpäyksellä kun joutuu esim. onnettomuuteen koska esim. isovanhemmilla on omatkin menonsa eivätkä he ole aina saatavilla.

Eli meidän perheen osalta lapsi voisi hyvinkin joutua vastaavassa tilanteessa lastenkotiin.

Luulen, että vielä korvaani särähti aika tavalla maninta ilmaisen työn tekemisestä koska itse taidan olla niin hölmö että väsään oppilailleni " ilmaisena työnä" kaikenlaista ja joustan kun näen siihen aitoa tarvetta. Ehkä minäkin vielä kyynistyn enkä tosiaankaan myöhemmin urallani tee yhtään mitään ylimääräistä. Mutta luottamus hoitotätiin kärsi kolauksen, olin kuvitellut että myös hoitohenkilöstö olisi poikkeustilanteissa jollain tavalla osa hoitolapsen turvaverkkoa, vaikkei laki siihen suoranaisesti edes velvoittaisi.

Vierailija

Mutta jos työvuoroni päiväkodissa päättyy klo 17, eikä joku urpo ole hakenut lastaan ajoissa, se saattaa jo aiheuttaa sellaisen ketjureaktion että oksat pois.

Nimität kuvitteellisessa tilanteessa hakematta jättävää vanhempaa automaattisesti " urpoksi" vaikka tässäkään, jos joku ei olisi lastaan klo 17 hakenut, syy voisi olla jopa kuolema, rikoksen uhriksi joutuminen, kolariin itse joutuminen, tajuttomuuskohtaus jne. Elämä EI ole koko ajan kenenkään hallittavissa, ei sinunkaan. Sinäkin voit joutua tilanteeseen, josta et selviä etkä edes voi soittaa apua, kuten me kaikki.

Minusta sinun asenteesi on koko ketjun ajan ollut erittäin kovamielinen. Todellinen hätä on eri asia kuin äidin lorvaileminen Stockan alessa tai kaljapubissa.

Vierailija

heitteille jättäisi! Mutta ymmärrän hyvin myös hoitajan " hädän" siitä, että hän myöhästyy sovitusta menosta.

ps. Ja jos kyseessä oli lääkäriaika, liian myöhään tehdystä peruutuksesta joutuu maksamaan " sakkomaksun" .....

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat