Keraaminen- vai valurautalevy liesi?

Vierailija

Mitä mieltä olette, kumpi liesimalli on parempi lapsiperheen liesi? Siis onko keraaminen liesi helppo pitää puhtaana? Ja varsinkin miten sitä puhdistaa. Meneekö liesi rikki, jos siihen esim. kolahtaa kattila. Meillä on tällä hetkellä perinteinen valurautaliesi ja mies haluaa välttämättä keraamisen lieden. Itse mietin juuri tuota, että miten sen saa pidettyä puhtaana. Ja miten siitä jonkun perunakattilasta yli kiehuneen veden puhdistaa tai puuron kun kiehuu hellalle. Ja kun lapset itsekseen jotain kokkaavat ja vahingossa kolauttavat pannun liedelle, hajoaako tällaisesta. Miehen mielestä tämä perinteinen liesi on kuin kaatopaikka, jota ei saa puhtaaksi. Mutta olenpa saanut kun vain reilusti märällä luutuaa. Tarviiko keraamisen lieden puhdistukseen olla jotain erityisiä puhdistusaineita?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Muttta eihän sillä väliä, jos vaan kuumennat kalapuikkoja teflonilla.

Paras paistopinta tulee kuitenkin valurautaisilla astioilla ja tästä syystä tosikotikokin valinta käy tavallisen ja kaasulieden välillä.

Vierailija

Kun astia on tarpeeksi iso, sen painopiste on eli se lepää sen ensimmäisen levyn päällä vielä silloin, kun astian toinen reuna saavuttaa toisen levyn. Minun liedessäni levyjen reunat eivät juurikaan ole yli 10 sentin päässä toisistaan, niin että se astia voisi sinne väliin tipahtaa. :DD

Lainaus:

Niin ja miten sä muka vetelet valurautapannua tavallisilla levyillä?!?! Sehän vasta vaikeaa on kun alusta on epätasainen.

Vierailija

saa kyllä olla "tosikotikokki", että kaasun kanssa kannattaa lähteä pelaamaan. ON meinaan jonkinmoinen investointi sellaisen asentaminen peruskeittiöön kaikkine kaasupulloineen. Mutta tosiaan, jos ruoanlaitto on intohimo, niin silloin kaasu on ehdoton.

Peruskeraaminen liesi on kyllä normaalikokille=kotiäidille oikein hyvä ja toimiva vaihtoehto. On riittävän nopea normaalikäytössä, vaikkei induktion tai kaasun nopeuteen yllä. Silti jos talossa jo on tavalliset pannut+kattilat jne., niin en lähtisi koko settiä vaihtamaan vain saadakseni induktion. Siitä ei normaalikokille ole kuitenkaan niin paljon iloa verrattuna keraamisen normilieteen.

Vierailija

Tää ei välttämättä ole pääpointti valintaa tehdessä mutta keraaminen on musta tyylikkäämpi kuin levyt. Eikä kannata keitellä niin vauhdilla että kiehuu yli. Mä oon ollu tyytyväinen.

Vierailija

On helpompi pitää puhtaana, levyt kuumenevat nopeammin ja tasaisemmin. Valurautaa on meillä käytetty ihan normaalisti, vain niin että ei vedellä edestakaisin vaan nostetaan, mitään haittaa ei ole ilmennyt. Ja kyllä meillä on ihan kunnon valurautapannut ja -wokki (joku tässä ketjussa arveli pilipaliksi sellaiset valurauta-astiat joita voi käyttää keraamisella). Mieheni on keittiömestari ja on aika tarkka keittiövälineistä, eli meillä on kyllä laatuvälineet. Meille tulee seuraavaksi induktio, jos mies saa tahtonsa läpi...

Vierailija

Meillä on keraaminen liesi ja se on kyllä ihana. Ainoa ikävä puoli siinä tosiaan on puhtaanapito, mutta toisaalta sama juttu on tavallisessakin liedessä, noissa valurautaisissa perinteisissä vaan jotenkin tuppaa sitä likaa sietämään vähän paremmin (ainakin minä).

Me käytettiin kanssa ennen niitä keraamiselle liedelle tarkoitettuja pesuaineita, mutta mua alkoi ahdistaa kun ne on jotain kauheeta myrkkyä. Päätin sitten että meidän liettä ei niillä enää pestä. Nykyään pesen siis tosi yksinkertaisesti: pari tippaa (käsi)astianpesuainetta ja ruokasoodaa, sitten hangataan märällä sienellä (ei karkealla vaan ihan tavallisella) tai rätillä. Toi sooda skrapaa sitä pintaa niin, että hankaamalla lähtee siihen lieden pintaan tulleet rumat kiiltävät kohdatkin pois, mutta naarmuja ei tule. Sitten huuhdon tietty hyvin vedellä ja viimeistelen vähän kostean pinnan ikkunanpesuun tarkoitetulla mikrokuituliinalla. Tulee peilikirkasta, suosittelen!

Vierailija

Taidan sitten hankkia keraamisen lieden. Hyvä kuulla että ei edes kiehuta yli samoin kuin perinteinen liesi. En ole mikään siivousintoilija tämän lapsilauman kanssa ja tämä keittiöhän on mun työpaikkaa. Kotona kun riittää päivät pitkät muutakin tekemistä kuin hellan pesua :).

Vierailija

Ehdottomasti induktioliesi:

- se on energiaa säästävin näistä vaihtoehdoista

- turvallinen: liesi ei mene päälle jos liedellä ei ole kattilaa jossa sisällä vettä tms

- jos lieden säätimet on tason päällä ei pikku lapset edes yllä painamaan nappeja

- nopea

- ainut huono en se ettei kaikki kattilat sovi sen kanssa. mutta se on loppujenlopuksi pieni investointi

Vierailija

Edellinen omistaja oli sen jo saanut kauhean näköiseksi ja kun mies ei ole mikään siivoaja, lieden pitäminen puhtaana oli ihan kauheaa. Seuraavana päivänä kun yritit saada liettä puhtaaksi, vaikka oli skrapat ja aineet, niin siitä ei tullut mitään. Uuteen asuntoon ostettiinkin tavallinen liesi. Sen kanssa voi käyttää vähän järeämpiä otteita, vaikka olisi illalla jäänyt siivoamatta.

Vierailija

suuri puute, ettei valurautapannuja voi niillä käyttää. Mulla on valurautainen iso haudutuskasari, ja missään ei tule niin hyvää "kukkoa punaviinissä" tms haudutusruokaa kuin siinä. Ja kun siinä voi vielä ensin ruskistaa lihat kunnolla ja sitten lisätä muut aineet.

Vierailija

Et nyt tainnut oikein käsittää mistä puhuin. Ei se mitään, kaikki eivät ole hirmuisen vihkiytyneitä ruoanlaittoon ja valmistusastioiden merkitykseen siinä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat