Vinkiksi kesäajan lastenhoitoon:

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen miettinyt pääni puhki kuinka järjestämme kesällä lastenhoidon (lähinnä ekaluokkalainen). Hän ei pärjää päiviä yksin kotona, mummolassakaan ei voi olla montaa viikkoa (eikä haluakaan), itsellä lomaa noin kuukausi ja miehellä muutama viikko. Lisäksi perheessämme on kolmevuotias neitokainen.

Ratkaisuksi on löytymässä osa-aikalisä. Edellyttää vuoden kokoaikaista työsuhdetta ja sijaisen löytymistä (tietoa työvoimatoimiston sivuilta). Voin olla kotona kesäkuun alusta elokuun puoleenväliin ja taloudellisesti en häviä palkassa paljoakaan. Säästän hoitomaksun kahdesta lapsesta (noin 400¿/kk), saan puolen kuun palkan ja lisäksi osa-aikalisän. Kesä- ja heinäkuussa olen vuosilomalla puolet kuukaudesta, eli työssä olo ajan ja elokuun lopun töissä. Puolet kuukaudesta olen osa-aikalisällä, jolloin sijainen on töissä.

Toivottavasti sijainen vain löytyy, voi olla vaikeaa mutta tämä voi olla meidän perheen ratkaisu kesän hoito-ongelmaan. Saan myös itse nauttia kesästä ja lapsistani ilman päivien laskemista töihin paluusta. Kyselkää muutkin jos alkoi kiinnostaa!

Kommentit (10)

Vierailija

Meillä osa-aikaisilla menee työvuorot " miten sattuu" . Työ on kolmevuorotyötä, välillä on pitempiä vapaita ja sitten taas työjaksot. Mitään säännönmukaisuutta vuoroissa ei ole. Riippuu varmaan työpaikasta, miten osa-aikaisuuden saa toteuttaa.

Vierailija

Kuulostaa vaan vuorotteluvapaalta. Siinähän tarvitsee olla ollut samassa työpaikassa vähintään tuo vuosi, mutta työhistoriaa pitää olla pidemmän aikaa (olisiko ollut peräti 10v). Sijaiseksi- tai nykyään ei tarvitse edes samaan tehtävään palkata- palkataan työtön. Rahaa saa jotain 70% ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen suuruudesta ja maksimiaika oli 1v mittainen jakso, minimi kai jotain 3kk (tai sinnepäin).

Vai onko joku uusi juttu mistä kirjoitit?

Vuorotteluvapaan käyttö tyssää usein pienten koululaisten äideillä tuohon riittävän pitkään työssäolovaateeseen (jos välissä ollut esim. hoitovapaalla pidempiä jaksoja). Tai sitten määrä- ja osa-aikaisiin työsuhteisiin. Mutta joillakin tietenkin onnistuu ja useimmin vielä isillä joilla ehdot täyttyvät helpommin.

Vierailija

Vuorotteluvapaa ei ainakaan voinut olla vain yksi kuukausi, sitähän sinä ehdotat vai mitä? Sijaisuuden pitää olla kuitenkin yhtäjaksoinen.

Aika harva työnantaja varmaan suostuu moiseen järjestelyyn, tarkoittaa ettei voi olla kovin vastuullisessa hommassa kun voi olla 2,5 kk pois ja siihen temmataan sijainen kuukaudeksi, ei onnistu monelta.

Vierailija

Täällä Espoossa joutuu kyllä maksamaan puolet lastenhoitomaksuista, vaikka lapsi on koko kuukauden pois hoidosta, Jos lapsi on yhdenkin päivän kalenterikuukaudesta hoidossa(kunnallisessa), joutuu maksamaan koko kuukauden hoidon.

Vierailija

Esim Helsingin koulujen lomavirkistys tarjoaa sekä yöleirejä että päiväleirejä. Lapseni on ollu päiväleirillä kahtena kesänä ja on aivan mahtava juttu. Lapsi haetaan bussilla tietyltä pysäkiltä ja viedään leirille, josta sitten iltapäivällä kuskataan samalle lähi pysäkille. Leiri kestää 2 viikkoa. Sitten Nuorisoasiainkeskus järjestää myös päiväleiri toimintaa. Kannattaa kysellä omista kunnista, ainakin Helsingissä on paljon mahdollisuuksia. Näin meillä on saatu muutama viikko hoidettua ja sitten kesälomat pidetty miehen kanssa siten, että toinen aloitta vaikka viikkoa aikaisemmin ja toinen pitää viikon myöhemmin.

Vierailija

Käytännössä siis anon osa-aikalisää kesä-, heinä ja elokuulle, eli saan joka kuukausi puolelta kuukaudelta palkan ja toiselta puolelta osa-aikalisä korvauksen. Puoli kuukautta olen aina vapaalla (osa-aikalisällä) ja toisen puolen töissä. Koska minulla on kuukausi vuosilomaa, voin jakaa sen pidettäväksi kesä- ja heinäkuulla, jolloin näille kuukausille ei tule työpäiviä. Elokuulla ei ole enää vuosilomaa, joten olen osa-aikalisällä alkukuun ja loppukuuksi menen töihin.

Siis voisiko todella olla noin yksinkertaista?Yritin googlaamalla lukea eri lähteistä tuosta osa-aikalisästä,mutta ei mulle oikein mennyt jakeluun,blondi kun olen.

Olisi tosi kiva,jos kävisit myöhemmin kirjoittamassa onnistuko tuo käytännössä.

Vierailija

Kurkatessani mollin sivuille ymmärsin, että osa-aikalisä tarkoittaa, että puolittaa työajan työttömänä olevan kanssa. Voiko siis kuitenkin puolituksen tehdä päällekkäin vuosiloman kanssa? Kuulostaa aika uskomattomalta, en ole ennen tällaisesta kuullutkaan.

Vierailija

Osa-aikalisä on eri asia kuin vuorotteluvapaa. Osa-aikalisä on käytännössä työn puolittamista (40-60% työajasta) työttömän kanssa. Lyhyin ajanjakso on kalenterikuukausi ja työsuhteen on jatkuttava puolittamisen jälkeen samanlaisena kuin ennenkin.

Käytännössä siis anon osa-aikalisää kesä-, heinä ja elokuulle, eli saan joka kuukausi puolelta kuukaudelta palkan ja toiselta puolelta osa-aikalisä korvauksen. Puoli kuukautta olen aina vapaalla (osa-aikalisällä) ja toisen puolen töissä. Koska minulla on kuukausi vuosilomaa, voin jakaa sen pidettäväksi kesä- ja heinäkuulla, jolloin näille kuukausille ei tule työpäiviä. Elokuulla ei ole enää vuosilomaa, joten olen osa-aikalisällä alkukuun ja loppukuuksi menen töihin.

Kuten aikaisemmin sanoin sijaisen löytyminen on usein ongelmallista mutta meillä on näillä näkymin tiedossa sellainen ihminen, joka on tehnyt päiväkodissamme muutamia äitiysloman sijaisuuksia ja osaa työt ja tuntee talon. Työnantajalla ei siis ole mitään tätä järjestelyä vastaan ja nythän trendinä on työntekijöiden hyvinvoinnin ja jaksamisen lisääminen. ; )

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat