Kertokaa tyhmälle: Miksi joillain pitää olla jopa 6 talvipukua per lapsi!!?? =O

Vierailija

Ihmettelen suuresti tällaisia määriä... millainen lastenvaateneuroosi pitää ihmisellä olla?? Eipä mua sinänsä haittaa mihin ihmiset (ylimääräiset?) rahansa tunkevat, mutta ihmetyttää vaan. Eihän niitä kaikkia millään voi tulla käytetyksi!??

Ikänsä tiukilla taloudellisesti elänyt (=yllättävän moni meistä) kauhistelee sitä summaa mikä joillain lojuu vaatekaapissa melkeinpä turhan panttina! Mitä silläkin moni perhe hankkisi ruokakaupasta.... Kulutushysteriaa??

Sivut

Kommentit (82)

Vierailija

mutta mun lapsilla on 15 - 20 talvihaalaria / housut-takki yhdistelmää sen takia, että haluan heidän pukeutuvan samaan sävyyn omien vaatteideni kanssa kun olemme ulkoilemassa. Samoin on tietty kaikkien muidenkin vaatteiden kanssa.

Musta on vaan outoo pukeutua itse hillittyyn beigeen ja mustaan jos lapset on riemunkirjavissa samanaikaisesti tai tietty myös toistepäin.

Vierailija

Lainaus:

jos toisilla on rahaa ostaa vaikka 20 toppapukua perlapsi per talvi!

Meillä on aina ollut 5-6 toppapukua per lapsi per talvi. Eikä mitään market-halpiksia vaan Reimateceja, Rasavileja, Remuja jne. Osa yksiosaisia ja osa kaksiosaisia. Mummot ostaa pukuja, kun ne on "niin nättejä" ja itse ostan jos siltä tuntuu. Eihän se naapurin köyhältä ole pois että mä ja lasteni isovanhemmat opiskeltiin itsellemme ammatit, joista maksetaan niin, että on rahaa ostaa vaatetta - tai mitä vaan nyt haluaa ostaa.

Se on kateutta ja kateus on sairautta.

pois, mutta itse kyllä tuossa tilanteessa antaisin osan puvuista hyväntekeväisyyteen. Niin teen nytkin vaikka pukuja ei ole tuota määrää.

Vierailija

jos toisilla on rahaa ostaa vaikka 20 toppapukua perlapsi per talvi!

Meillä on aina ollut 5-6 toppapukua per lapsi per talvi. Eikä mitään market-halpiksia vaan Reimateceja, Rasavileja, Remuja jne. Osa yksiosaisia ja osa kaksiosaisia. Mummot ostaa pukuja, kun ne on "niin nättejä" ja itse ostan jos siltä tuntuu. Eihän se naapurin köyhältä ole pois että mä ja lasteni isovanhemmat opiskeltiin itsellemme ammatit, joista maksetaan niin, että on rahaa ostaa vaatetta - tai mitä vaan nyt haluaa ostaa.

Vierailija

Lainaus:

j Eihän se naapurin köyhältä ole pois että mä ja lasteni isovanhemmat opiskeltiin itsellemme ammatit, joista maksetaan niin, että on rahaa ostaa vaatetta - tai mitä vaan nyt haluaa ostaa.

Mitkä ammatit teillä on? Ymmärrätkö sen, että yhteiskunnassa arvostetaan toisia ammatteja toisten kustannuksella? Itselläni on akateeminen loppututkinto ja arvostan itse työtäni ja osaamistani, mutta koska en tee työtä kaupallisella tai teknisellä alalla, ei siitä makseta niin, että "on rahaa ostaa vaatetta - tai mitä vaan nyt haluaa ostaa". Vakivastaus tähän on, että olisit sinäkin valinnut alan, missä rahaa saat niin paljon kuin kehtaat pyytää, mutta eivät kaikki voi ja halua suuntautua vain rahasampojen perässä. Eikä kukaan voi valita itselleen vanhempia, joilla on varaa ostostella, joten tällä argumentilla ratsastaminen on vähän kyseenalaista.

Laajemmin ajateltuna ei ole ihan itsestäänselvä kysymys, onko köyhältä pois, jos rikkailla menee hyvin. Ainakin rikas voi jakaa ylimäärästään niille, joilta puutuu. Pätee lähiympäristöön kuin maailmanlaajuisesti. Ei ole tietenkään pakko, mutta "hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan".

Vierailija

No on valitettavasti ollut niin usein hautajaisia, onneksi myös isoja syntymäpäiviäkin yms. ja toki sellaisiinkin mennään duffelit tms. päällä. Ei nuo nyt kohtuuttomia kustannuksia aiheuta, jos tietää varautua etukäteen, toki duffeli maksa n. 80 e, jos just pitää ostaa silloin kun tarve tulee (hautajaisista ei tiedä toki, synttäreistä kylläkin). Tähän mennessä on kuollut tosi monta läheistä lapselta, joten lapsi on käynyt jopa useammissa hautajaisissa kuin minä viime vuosina.

Vierailija

Minä tosin ottaisin mielelläni eteisen, jossa olisivat sellaiset kaapit, että sinne mahtuisi kuusi talvipukua per poika ja vielä lisäksi se sama kuusi talviulkovaatekertaa minulle ja miehelle. Ainahan saa unelmoida ;-)

Minä en kuitenkaan ymmärrä, miksi tätä lastenvaateharrastusta pitää kauhistella. Ei siihen nyt edes mene sitä rahaa niin paljon, koska lasten vaatteet ovat lopultakin aika edullisia. Yhden aikuisen naisen villakangastakin hinnalla ostaa jo kolme Ticketin talvihaalaria jne. Ja kaikkihan me käytämme rahojamme itselle mieleisiin asioihin ja harrastuksiin. Ei niitä tarvitse aina voida järkevästi selittää. Tai en minä ainakaan pysty selittämään, miksi maksan keskustayksiön verran vuokraa kauramoponi 10 neliön yksiöstä ja paljon muuta siihen päälle. Harvoin harrastukset aukeavat ulkopuolella oleville, eikä tarvitsekaan.

Minä en harrasta lastenvaatteita, lähes päinvastoin. Inhoan, kun joudun pakonedestä niitä ostelemaan, etteivät pojat joudu juoksentelemaan peppu paljaana ympäri kyliä, mutta ymmärrän kyllä, että muista uusien trendien seuraaminen, erikoisten ja kauniiden vaatteiden metsästäminen jne. voi olla hauskaa. Lapsi ei niitä kuusia talviulkovaatteita tarvitse, mutta ei se niistä kärsikään, joten siitä vain, jos mieli tekee.

Vierailija

( mitä nyt sitten ikinä tarkoittaakaan ). Olemme mieheni kanssa molemmat opiskelleet itsellemme ammatin. Miehelläni ihan hyvä palkka, itselläni vähän kehnompi. Meillä on kaksi tyttöä. Olen hoitanut lapset kotona. Ollaan paljon lasten kanssa ja tehdään asioita yhdessä. Lapsemme ovat, ainakin omasta mielestäni, ihan hyvin käyttäytyviä ja toiset huomioonottavia. Noin pienistä vielä vaikea arvioida :) Omistamme keskiverto auton, tavis kännykät. Lasten turvallisuudesta ei tingitä, eli ei ole huonoja auton istuimia. ihan sama mitä muut meistä ajattelee, ei kiinnosta!

Itselläni on eräs mieluisa harrastus ja ehkä päähän pinttymäkin, nimittäin lasten vaatteet! Rakastan niitä! Tytöillä on aivan älyttömästi vaatteita, ja posti toimittaa nettikaupoista turhan usein lisää. Välikausi- ja talvihaalareita on useampia, hattuja ja hanskoja on lukemattomia jne. Se ei tee minusta yhtään huonompaa ihmistä, ei yhtään huonompaa kasvattajaa jne. Kyllä ne on muut asiat millä lapsille opetetaan elämän arvoja, suhtautumista toisiin ihmisiin. Vanhempi lapsistani rakastaa kaikkea kaunista, oli ne sitten vaatteita tai tavaroita. Hänellä on silmää kauniille asioille! On tarkka omista vaatteistaan ja sanoo mielellään tutuille, esim. isovanhemmille, jos heillä on hänen mielestä jotain kaunista päällä. Tutuille kyllä sanoo sitten siitä vähemmän kauniistakin. Mutta vieraammille ihmisille ei koskaan!

Meidän perheessä lapset puetaan kauniisti ja nautitaan kauniista asioista, piste. Se paljonko rahaa niihin kulutan on meidän asia, ei kenenkään muun! Meidän lapset ei ole yhtään itsekkäämpiä kuin muutkaan, eikä vaatteista tehdä sen kummempaa numeroa. Ja puolustuksekseni sanon, että meidän perheessä ei myöskään tunneta kateutta, eikä opeteta sitä lapsillekaan.

Vierailija

Lainaus:

Näinhän monella lapsella ja aikuisellakin on? Tai tarvitseeko kukaan enempää kuin 7 paria sukkia, kyllä jokainen varmasti ehtii pesukonetta pyörittämään sen verran usein, että puhtaita löytyy. Miksi ihmeessä juuri kuusi haalaria kuumentaa tunteita näin paljon? Niin ja monesti uudet haalarit alesta on halvempia kuin käytetyt kirpparilta.

ulkovaatteisiin, sillä ainakin meillä ne likaantuvat aivan eri tahtiin kuin ulkovaatteet. Meillä ei nimittäin lapset esim. eivät syö toppapuvut päällään, mutta farkuissa usein ja harvasen päivä tippuu jtk ruokaa päälle.

Mulla ei ainakaan tunteet tästä(kään) ketjusta kuumene. Itselläni on vaan mottona se, että vaikka rahaa on vähintäänkin runsaasti, ei sitä kannata turhanpäiten tuhlata.

Vierailija

tai 60 kenkäparia, tai 25 samankokoista bodya jne. ne ihmisethän siellä blogeissa HARRASTAA lastenvaatteita. ihan kuten joku autoja ja autonosia. ei kai kukaan oikeasti tarvitse 6 keräilyautoa?? tai kuka nyt oikeasti lukee 100 kirjaa yhtäaikaa?? miten vaatteet voi olla sen erikoisempi asia kuin mikään muukaan (keräily)harrastus? lastenvaatteet kuitenkin laitetaan useimmin eteenpäin kuin esim. pölyttyneet kirjat tai tmv. mitä ihmiset nurkkiinsa kerää :o)

Vierailija

joiden mielestä 6 talvipukua tai muutenkaan aivan ylenmääräinen vaatteiden ja muun tavaran hamstraaminen on jos ei nyt tokikaan sairautta mutta jonkinlaista maniaa :)

Tästä oli jokunen vuosi sitten juttu NYT-liitteessä. Siinä haastateltiin paria mammaa, joille lasten vaatteiden ostaminen oli omien sanojensa mukaan harrastus. Jollain 2-vuotiaalla tytöllä oli tyyliin 60 trikoopaitaa, 30 mekkoa ja 10 talvitakkia, kaikki ns. merkkivaatteita. Enkä nyt siis liioittele noiden vaatteiden määrässä, vaan lukumäärät olivat suunnilleen tuollaisia. Ei tietenkään voi vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhden haastattelun ja valokuvan perusteella, mutta ainakin kuvituksesta sai sen mielikuvan, että ne lasten vaatteet ovatkin sitten ainoa asia johon on panostettu ja jos kyse on estettisestä tarpeesta, niin se ei sitten yllä kotiin ja omaan ulkoasuun :)

Itsekin tykkään kauniista lasten vaatteista enkä ala julistautua ekoihmiseksi, mutta en ole koskaan kokenut minkäänlaista tarvetta enempään kuin yhteen kunnolliseen talvipukuun ja yhteen tai kahteen takkiin. Olen aina ajatellut tämänkin olevan vähän överiä. En koskaan osta alesta vaan siltä varalta että joskus tulisi käyttöä, ostan mieluummin sitten normaalihinnalla sellaista, jota todella tarvitsen.

Mutta eipä tietenkään tuo ostomania ole itseltäni pois, eli ostelkaa rauhassa jos se tekee onnelliseksi.

Vierailija

Kaikki hyvin kunhan lapsilla ja itsellä on paljon vaatteita, mielellään kalliita. Auton pitää myös olla uusi, samoin kännykän ja kaiken muun mikä näkyy ulos.

Kalliissa autossa pidetään sitten 10 vuotta vanhoja lastenistuimia, turvallisuushan on ihan sivuseikka ja turhaa hysterisointia. Kotona ei jakseta siivota jne. Ruuasta tingitään, että lapsille saadaan kalliit haalarit yms.

Surullista, mutta tällaisia perheitä on ihan oikeasti, itsekin tunnen muutaman.

Vierailija

antaa kyllä viestin sisäisestä tyhjyydestä sekä piittaamattomasta asenteesta ekologiseen kulutukseen. Mielestäni yhdellä kausivaatekerralla ei pärjää, parilla kolmella selviää hyvin. Ja osan vaatteista voi kierrättää sisaruksilla. Mutta tuo ylenpalttinen vaatteiden hamstraus vaikuttaa enemmänkin negatiiviselta toiminnalta. Kauheat kasat vaatteita, joita on työlästä huoltaa ja tuossa määrässä hukkuukin vaatetta toistensa sekaan. Ja näille vaatteille ei ole välttämättä riittävästi paikkoja säilyttää.

Lastenvaatteita voi harrastaa muutenkin kuin shoppailemalla koko ajan uutta. Tyyliinkin kannattaisi panostaa määrän sijaan. Lisäksi oma pukeutuminen balanssiin lastenvaatteiden määrän kanssa. Miten voi haluta lapsille hankkia sen seitsämän pukua ja itse käyttää koko ajan samaa?

Henkilökohtaisesti musta näyttääkin söpömmältä, kun lapsella on käytössä selkeästi käytössä olevia vaatteita oikeaa kokoa, ei aina uutta toisensa perään.

Vierailija

kertakaikkiaan aivan naurettava. Ihan oikeastiko se maailma pelastuisi sillä, jos jokaisella lapsella olisi vain yksi toppapuku? Teettekö mammat,kärpäsestä härkäsen nyt. Mulla ei olisi työpaikkaa, jos ei olisi näitä maksavia asiakkaita eikä kansantalous pyörisi, jos ei edes joku joskus ostaisi uutta tavaraa. Eikä se minulle kuulu, kuinka monta vaatekappaletta naapurin lapsi saa, mutta miksiköhän nämä arvostelijat katsovat oikeudekseen mollata täällä tiettyjä ihmisiä ihan moraalisaarnan ja ekohuuman villitsemänä? Jos saisin käytettynä edes jonkin noista kuudesta haalarista, olisin todella iloinen. Ne varmasti säilyvät hyväkuntoisina myös seuraavalle käyttäjälle. Ihan oikeasti, hankkikaa oma elämä ja antakaa kaikkien kukkien kukkia!

Vierailija

Meillä ostetaan vaatteita sen verran, kuin niitä tarvitaan. Oli se sitten 2 tai 10 kpl. Suurin osa meillä on halpiksia ja jonkin verran saattaa olla kalliimpia merkkivaatteita.

Haalarit meillä on aina olleet halpiksia. Tarhassa menevät kuitenkin pilalle, jos kalliimpia ostaa. Tytölle meillä on tällä hetkellä 4 haalaria ja viimevuotinen toppatakki. Kaksi haalaria on viimevuotisia ja menevät hyvin täällä kotona ulkoillessa. Pojalle on 3 haalaria, joista yksi on viimevuotinen. Uusi talvitakki löytyy myös. Lisää ostetaan, jos tarvetta tulee. Sen näkee taas talven mittaan...

Molemmilla on HM:n "kumipuvut" talven loskakeleille ja lisäksi vähän kalliimmat, hengittävät sadeasut lämpimämmille ilmoille. Vielä meinataan ostaa halpissadeasut tarhaan.

Me emme asu Suomessa, joten ilmasto on täällä vähän erilainen. Talvet sataa yleensä vettä. Ehkä yhtenä kahtena päivänä voi olla lunta. Yleensä se häviää jo seuraavaksi päiväksi.

Tarhassa ovat todella paljon ulkona, joten sinne saa varata pari haalaria. Kotiin sitten ne toiset kaksi. Sadeasuja saa olla myös reilusti eli yksi on aina tarhassa, yksi kotona ja yksi varalta. Tuota vara-asuakin käytetään viikoittain, kun joku puvuista on pesussa.

Rahaa meillä olisi kyllä ostaa noita vaatteita enemmänkin tai ostaa kalliita merkkivaatteita. En ole vain nähnyt mitään syytä moiseen tuhlaukseen. Lapset ovat meillä aina puhtaissa, siisteissä, kauniissa, käytännöllisissä vaatteissa ja se on mun mielestäni pääasia.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat