Luutu, luuttu, rätti vai moppi?

Vierailija

Rakkaalla siivousvälineellä tuntuu olevan tuon toisen ketjun perusteella monta nimeä. Miksi teillä kutsutaan

a) sitä rättiä, jolla pyyhitään pintoja

b) sitä työvälinettä, jolla pyyhitään lattioita?

Jos kutsut jompaa kumpaa luutuksi, niin miten se taipuu? Luuttu --> luutun vai luutu --> luudun (tällöin siis myös luuduksi)?

Mulle tämä luutu on ihan uusi ja tosi hassun kuuluinen tuttavuus. Voin kyllä luututa lattiat, mutta se on sitten verbi. Samoin voisin sanoa pyyhkiväni lattiat.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

ja tietysti vielä eskarilainen tulee jatkuvasta nalkuttamisesta huolimatta aina kuraisilla kengillä sisään. Keittiön lattia pitää melkein räjäyttää, jotta siitä saa kaikki liat irti.

Ennen moppasin lastalla ja rätillä, mutta havaitsin lopulta että konttaamalla homma hoituu nopeimmin. Varmasti sitten kun ikää tulee lisää, niin konttaaminen loppuu jo selkäkremppoihin mutta nyt toistaiseksi se vielä sujuu.

t.13

Vierailija

Luutu on paksu, aika iso rätti. Meillä yleensä vanha froteepyyhe tai kaupasta ostettu lattialuutu. Sitä käytetään, jos kaatuu maitolasi tai kukkamaljakko ja pitää pyyhkiä vedet. Tai luututa vessan lattia. Luuttu kahdella t:llä on tuttu, mutta en käytä itse. Ja luutu taipuu ' luutun' , mutta se johtuu murteestani. Jos kirjoittaisin, laittaisin d:llä.

Rätti on pienempi ja ohuempi, keittiörätti tai pölyjen pyyhkimiseen tarkoitettu rätti.

Moppi on jotain, mikä on varren päässä. Erityisesti se pyöreäkantainen lankamoppi (tai kangaskaistaleista tehty), sellainen, josta Aku Ankassa voi tehdä moppitukkaperuukin. Mutta sanon kyllä mopiksi sellaista litteää levymäistä pyyhkimisvälinettäkin.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

a) sitä rättiä, jolla pyyhitään pintoja RÄTTI

b) sitä työvälinettä, jolla pyyhitään lattioita? LUUTU, LUUTUN TAI MOPPI

Jos kutsut jompaa kumpaa luutuksi, niin miten se taipuu? Luuttu --> luutun vai luutu --> luudun (tällöin siis myös luuduksi)?

Luuttu taas on soitin. Äitini käyttää sitä yleisnimityksenä kaikille akustisille kitaroille.

Vierailija

Minä olin pohjimmiltani kuitenkin aika laiska, joten helpoimmalla pääsee kun tekee kerralla kunnolla + tietysti se, että todella tehokkaita moppeja ei ole oikein tullut vastaan. Tuntuvat vain siirtävän likaa nurkasta toiseen. Ei ole mitään tarvetta siis esittää marttyyria.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

a) sitä rättiä, jolla pyyhitään pintoja RÄTTI

b) sitä työvälinettä, jolla pyyhitään lattioita? LUUTU, LUUTUN TAI MOPPI

Luuttu taas on soitin. Äitini käyttää sitä yleisnimityksenä kaikille akustisille kitaroille.

oikeastaan mopiksi sanon vain sellaista lattianpesuvehjettä, jossa hapsut. Muuten se on lattialuutu, semmoinen iso rätti jolla pestään lattiaa...

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Rakkaalla siivousvälineellä tuntuu olevan tuon toisen ketjun perusteella monta nimeä. Miksi teillä kutsutaan

Mulle tämä luutu on ihan uusi ja tosi hassun kuuluinen tuttavuus. Voin kyllä luututa lattiat, mutta se on sitten verbi. Samoin voisin sanoa pyyhkiväni lattiat.

Vierailija

a) RÄTTI kun on kyse tiskirätistä tai siivousliinasta

b) MOPPI kun pesen lattiapintoja

Luuttuaminen, terminä, ei sovi suuhuni, eikä siten se luutukaan.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Minä olin pohjimmiltani kuitenkin aika laiska, joten helpoimmalla pääsee kun tekee kerralla kunnolla + tietysti se, että todella tehokkaita moppeja ei ole oikein tullut vastaan. Tuntuvat vain siirtävän likaa nurkasta toiseen. Ei ole mitään tarvetta siis esittää marttyyria.

Mutta mun mielestä jos kunnolla ottaa pölyt veks, imurilla tai jollain muulla keinoin, ei sen jälkeen tarvitse lattiaan kuin nihkeällä moppaaminen. Tietenkään se ei riitä, jos on jotain pinttynyttä puuroa pöydän alla tai jos kurakengin kävellään sisällä (ja lattiat pestään kerran kuussa). Mutta normaaliin likaan moppaaminen/luutuaminen riittää ihan ilman konttaamistakin. Siis ainakin minun mielestäni, olen melko paljon siivonnut paitsi kotiani, myös hotellihuoneita ja lomamökkejä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat