Keskustelualueen etusivu ›› Keskustelualueen säännöt >>
1/11

Kuumemittari hajosi ja nyt elohopeaa on joka puolella. Olen yrittänyt siivota kaiken pois. Onko

vaarallista?

[quote author="Vierailija" time="13.03.2007 klo 15:03"]

vaarallista?

[/quote]
0 0
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
1/11

Miks sulla on vielä sellanen mittari jossa on elohopeaa!!

[quote author="Vierailija" time="13.03.2007 klo 15:03"]

[/quote]
0 0
1/11

kuumemittarin elohopea ei ole vaarallista. Olen itse saman ongelman kanssa paininu tassa vahan aika sitten. Minun tytto soi nimittain ne elohopeat mitka valui sielta mittarista.

Älä kysy miten. Olin järkytyksestä jäykkänä silloin ja soitin myrkytystietokeskukseen siellä sanoivat että ei ole vaarallista.

[quote author="Vierailija" time="13.03.2007 klo 15:06"]

Älä kysy miten. Olin järkytyksestä jäykkänä silloin ja soitin myrkytystietokeskukseen siellä sanoivat että ei ole vaarallista.

[/quote]
0 2
1/11

onko se sellaisina palloina? ne on suht helppo kerata varovasti ja vieda ongelmajatteisiin. Ei kai se elohopea sentaan hajonnut pirstaleiksi....?

[quote author="Vierailija" time="13.03.2007 klo 15:06"]

[/quote]
0 0
1/11

Elohopea on erittäin myrkyllistä.

Älä siivoa paljain käsin vaan hanskoilla. Älä laske lapsia huoneeseen ennen kuin olet siivonnut todella perusteellisesti. Voi imeytyä myös ihon läpi. Keräämäsi elohopea pitäisi laittaa ongelmajätteisiin. Varo myös elohopean hengittämistä.

[quote author="Vierailija" time="13.03.2007 klo 15:07"]

Älä siivoa paljain käsin vaan hanskoilla. Älä laske lapsia huoneeseen ennen kuin olet siivonnut todella perusteellisesti. Voi imeytyä myös ihon läpi. Keräämäsi elohopea pitäisi laittaa ongelmajätteisiin. Varo myös elohopean hengittämistä.

[/quote]
0 0
1/11

...

Onhan se vaarallista, höyrystyy huoneilmaan. Kerää kaikki esim. suljettavaan lasipurkkiin ja toimita ongelmajätteisiin/apteekkiin. Voithan soittaa myrkytystietokeskukseen, josta varmasti saat ohjeita.

[quote author="Vierailija" time="13.03.2007 klo 15:07"]

Onhan se vaarallista, höyrystyy huoneilmaan. Kerää kaikki esim. suljettavaan lasipurkkiin ja toimita ongelmajätteisiin/apteekkiin. Voithan soittaa myrkytystietokeskukseen, josta varmasti saat ohjeita.

[/quote]
0 1
1/11

En ymmärrä, miksei elohopea muka olisi myrkyllistä.

[quote author="Vierailija" time="13.03.2007 klo 15:08"]

[/quote]
0 0
1/11

kuumemittarissa oleva elohopea ei ole vaarallista, myrkytystietokeskusesta saa lisäinfoa.

[/quote]
0 1
1/11

Lainaus uudenmaan sairaanhoitopiirin sivulta:

Kuumemittarin elohopea
Nykyisin elohopea on korvattu vaarattomalla metalliseoksella. Vain vanhoissa kuumemittareissa on elohopeaa.

Kuumemittarin elohopea on metallista elohopeaa, joka ei juurikaan imeydy nieltynä eikä iholta. Hoitotoimenpiteitä ei tarvita. Kuumemittarin elohopea höyrystyy muutaman vuorokauden kuluessa huoneilmaan, jolloin se voi hengitettynä imeytyä. Määrä on kuitenkin niin pieni, ettei myrkytysvaaraa yleensä ole.

Toimita rikkoutuneen kuumemittarin elohopea tiiviissä astiassa apteekkiin ongelmajätteenä. Siivouksessa voi käyttää esim. harjaa ja rikkalapiota (imurointia ei suositella, koska se voi lisätä elohopean höyrystymistä).

Kuumemittarin elohopea
Nykyisin elohopea on korvattu vaarattomalla metalliseoksella. Vain vanhoissa kuumemittareissa on elohopeaa.

Kuumemittarin elohopea on metallista elohopeaa, joka ei juurikaan imeydy nieltynä eikä iholta. Hoitotoimenpiteitä ei tarvita. Kuumemittarin elohopea höyrystyy muutaman vuorokauden kuluessa huoneilmaan, jolloin se voi hengitettynä imeytyä. Määrä on kuitenkin niin pieni, ettei myrkytysvaaraa yleensä ole.

Toimita rikkoutuneen kuumemittarin elohopea tiiviissä astiassa apteekkiin ongelmajätteenä. Siivouksessa voi käyttää esim. harjaa ja rikkalapiota (imurointia ei suositella, koska se voi lisätä elohopean höyrystymistä).

[/quote]
0 0
1/11

Elohopea on aina myrkyllistä, mutta

kuumemittareissa ei aina ole elohopeaa.

[quote author="Vierailija" time="13.03.2007 klo 15:10"]

kuumemittareissa ei aina ole elohopeaa.

[/quote]
0 0
1/11

Huh, kiitos tiedosta! Tässä oli myös nestemäistä se elohopea. ap

Vierailija:

[quote author="Vierailija" time="13.03.2007 klo 15:10"]

Vierailija:

[quote]

[/quote]

[/quote]
0 0
Tähdellä merkityt ovat pakollisia kenttiä