YT ja määräaikainen työsuhde

Vierailija

Olisiko täällä kellään tietoa, voiko määräaikaista työsuhdetta uusia YT-neuvottelujen aikana? Entä voiko aiemmin vuokrafirman kautta olleen työntekijän ottaa yrityksen palvelukseen YT:n aikana?

Pomo iski aika kivan pommin viime viikolla ja nyt mietityttää miten käy työsuhteeni. Määräaikainen työsoppari päättyy kesäkuun lopussa, toimeni ei mihinkään katoa, eli minun työtehtävään tarvitaan ehdottomasti joku, mutta miten sopparini sitten mahtaa käydä. Sovimme jo työsuhteen alussa että siirryn 4kk jälkeen vuokratyöfirmasta talon kirjoille. Ei taida onnistua vai onnistuisiko sittenkin? Tästä on suullisesti jo sovittu - voiko sen perua YT:n varjolla?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

... niin käsittääkseni voidaan rekrytoida. Jos kyseessä on iso firma, HR tulee todennäköisesti vaatimaan lisäselvityksiä, jotka puoltavat sinun rekrytointiasi (esimerkiksi bisnessyyt, eli homma ei pyöri, jos sinua ei saada töihin).

Vierailija

Siksi en ole ottanut yhteyttä lakimieheen. Haluaisin kuitenkin vedota johonkin todelliseen asiaan. Onko työlainsäädännössä jotain sellaista kohtaa, jossa mainittaisiin työntekijöiden palkkaamisesta YT:n aikana?

Vierailija:

Lainaus:

Kandeisi kysyä liiton lakimieheltä. Hankala tilanne, ainoa mahdollisuus, jos tuleva työnantaja heittäytyy hankalaksi, ehkä vuokrafirman esimies voisi esittää jotain dataa puolestasi.

Vierailija

Itse olen käyttänyt heitä pariin kertaan, ja saanut hyvää apua. Ajattelin, että jos osaisit selvittää tilanteen työsuhdejuristille, hän saattaisi valistaa sinua, jotta osaisit arvioida paremmin oman tilanteesi.

Tavanomaiset oikeustrvavakuutukset eivät muuten edes kata työriitoja, tietääkseni liittoon kuuluminen on käsittääkseni ainoa tapa saada maksutonta oikeudenkäyntiapua työriitoihin (oikeusavun lisäksi tietty).

Jos jollain on asiasta parempaa tietoa, pls oikaiskaa!

Vierailija

" Ensin pitää tehdä JOKAISEN lähdössä olevan kanssa kartoitus, pystyykö joku heistä suoriutumaan tehtävistäsi, ja niin korvaamatonta ihmistä ei olekaan, etteikö joku hommat oppisi, että sinuna hakisin muita töitä... "

Kyllä ainakin meillä on rekrytoitu eri kompetensseja kuin on irtisanottu. Perusteeksi riittää kaiketi nykyään, että uudelleenkoulutus kestää liian kauan. En ole sitä mieltä että tämä olisi hyvä juttu, mutta kyllä tätä tapahtuu.

Totta on kuitenkin, että tuo kompetenssikartoitus pitää tehdä ja varmistua siitä, ettei samoja kompetensseja jo ole talossa.

Tosin, se että sinut voidaan rekrytoida, ei tarkoita, että firmalla olisi velvollisuus rekrytoida sinut. Voit ainoastaan toivoa tätä, etenkin jos järjestelystä ei ole mitään kirjallista dokumenttia.

Vierailija

... ja isäntäfirmasta ollaan sanomassa irti ihmisiä, jotka olisivat päteviä hommiisi, kyllä näitä irtisanomisuhan alaisia henkilöitä kohdellaan ensisijaisina hakijoina kyseiseen paikkaan. Sama on tilanne silloin, jos sinä määräaikaisena kilpailisit samasta paikasta irtisanottavien listalla olevan vakkarin kanssa.

Ainakin meillä (iso telekommunikaatioalan firma) HR on ollut todella tarkkana näistä aina, koska ei halua rikkoa säännöksiä. Irtisanottaviahan koskee myös ns. takaisinottovelvollisuus, joka tarkoittaa sitä, että jos irtisanottu henkilö on työttömänä työnhakijana ja irtisanoneessa firmassa vapautuu hänen kompetenssejaan vastaava paikka, paikkaa on tietyin edellytyksin tarjottava tälle irtisanotulle.

Kannattaa siis varautua pahimpaan - mikä ei tietty tarkoita sitä että se välttämättä toteutuisi!

Vierailija

Tämä siis edellyttää, että sinun tehtäviisi ei todella voida kouluttaa ketään muuta. Tosin aika korkea kynnys työnantajalla on palkata ketään uutta YT-neuvottelujen aikana, vaikka laki sitä ei suoraan kieltäisikään.

Vierailija

Olen ollut töissä pankissa opiskelijana määräaikaisilla soppareilla ja tuntityöntekijänä. Koko ajan irtisanottiin väkeä ja oli YT neuvotteluita, mutta sain silti jatkaa. Meidän osastolta ei irtisanottu, oli pieni osasto.

Vierailija

työsuhdetta, jossa työskentelen vaan olen töissä välikäden kautta. Välikäden piti olla vain tilapäinen, siirtymisestä yrityksen kirjoille sovittiin jo silloin kun aloitin tämän työn. Voiko yritys nyt YT:n varjolla sanoa ettei minua vielä voida siirtää yrityksen kirjoille vaan joudun toistaiseksi jatkamaan vuokrafirman kautta? Voiko toisin sanoen uutta työpaikkaa syntyä YT:n aikana sellaisessa tehtävässä, josta ei ketään irtisanota?

Vierailija:

Lainaus:

Olen ollut töissä pankissa opiskelijana määräaikaisilla soppareilla ja tuntityöntekijänä. Koko ajan irtisanottiin väkeä ja oli YT neuvotteluita, mutta sain silti jatkaa. Meidän osastolta ei irtisanottu, oli pieni osasto.

Vierailija

Käytäntö voi olla vaikka se, että jätetään määräaikset ensin pois, ja jos tuo tehtävä säilyy, pyritään välttämään jonkun toisen irtisanominen kouluttamalla hänet " sinun" tehtävääsi.

Vierailija

Voin vääntää rautalangasta. Työni on erittäin tärkeä, ilman minua firma olisi pulassa ja joutuisivat palkkaamaan firman ulkopuolelta jonkun joka tapauksessa tehtävääni. Talon sisältä ei voida kouluttaa ketään tehtävääni.

Kysymys kuuluu edelleen: Voiko firma palkata minut talon sisälle YT:n aikana? Onko se lain puolesta mahdollista? Minun tehtävistäni tai vastaavista tehtävistä ei olla irtisanomassa ketään, mutta YT-neuvottelut koskevat kuitenkin koko taloa.

Vierailija:

Lainaus:

Käytäntö voi olla vaikka se, että jätetään määräaikset ensin pois, ja jos tuo tehtävä säilyy, pyritään välttämään jonkun toisen irtisanominen kouluttamalla hänet " sinun" tehtävääsi.

Vierailija

Siksi olen turvattu, talon sisältä ei löydy ketään jonka voisi millään järkevällä ratkaisulla siirtää minun tehtävääni hoitamaan.

Onko kellään käsitystä, voinko vedota tuohon suulliseen sopimukseen? Asia sovittiin harvinaisen yksiselitteisesti jo silloin palkatessa ja myös vuokratyönantajani on tietoinen tästä sopimuksesta. Asiasta on sovittu hänenkin kanssaan.

Vierailija:

Lainaus:

Ensinnäkin, jos YT:t on menossa, joku vakinaisista pitäisi kouluttaa niihin tehtäviin, joita sinä hoidat. Siitähän joku poispotkittu nostaa metelin, kun oman takaliston kohdalla on monon jälki, ja joku uusi tulee taloon.

Ensin pitää tehdä JOKAISEN lähdössä olevan kanssa kartoitus, pystyykö joku heistä suoriutumaan tehtävistäsi, ja niin korvaamatonta ihmistä ei olekaan, etteikö joku hommat oppisi, että sinuna hakisin muita töitä...

Vierailija

Minullahan on asiasta jo suullinen sopimus, voisinko vedota siihen, että se on solmittu ennen YT-neuvotteluja?

Vierailija:

Lainaus:

... niin käsittääkseni voidaan rekrytoida. Jos kyseessä on iso firma, HR tulee todennäköisesti vaatimaan lisäselvityksiä, jotka puoltavat sinun rekrytointiasi (esimerkiksi bisnessyyt, eli homma ei pyöri, jos sinua ei saada töihin).

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat