pojan pippelin pesusta..

Liittynyt17.9.2015

Heips..

Meillä poika 1v.3kk. Neuvolassa sanottiin, että ensimmäisen vuoden ajan pojan pippeliin ei sen kummemmmin kosketa pestäessä, vain siis pestään " huljutellen" . Heräsin tässä juuri miettimään, että nyt sitä varmasti sitten pitäisi ruveta pesemään perusteellisemmin? 1v. neuvolassa ei sanottu mitään, enkä itse muistanut kysyä ja asia on muutenkin unohtunut. Onko joku saanut jotain " ohjeita" pippelin pesuun, eli minkä ikäisenä esinahka pitää vetää pestäessä taakse ja pitääkö jotain erityistä ottaa huomioon.

Hiukan tässä tuntee itsensä tyhmäksi, mutta minkäs teet :). Kiitos taas jo etukäteen :)

Mangolia

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija
Viesti

Onnannaa:

Lainaus:

esinahka kunnolla taakse kun pestään. piste. nuo kiinnikkeet joko on tai ei, voi yrittää ke-vy-es-ti venyttämällä (pesun yhteydessä) saada irtoamaan. jos ei onnistu niin lääkärin puukon alle.

--> Ja pankaa hyvät naisihmiset ne ukkonne hoitamaan homma (tai katsokaa edes vierestä kun ukkonne pesee pelinsä)!

t. ONNANNAAN mies

Kuulostaa aika hurjalta. Meillä taas mies on sitä mieltä, että noin pieneltä ei missään nimessä, eikä edes meidän kohta 4-vuotiaalta, saa mennä EIKÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KOSKAAN VÄKISIN, vetämään esinahkaa taakse. Piste. se taas oli siis minun miehen mielipide. Joten ei ole nyt apuja miehiltä kysyttäessä, kun näyttävät olevan eri mieltä. =)

Myös neuvoloista näyttää saavan hiukan eri vastauksia. Meillä vastaus oli, että esinahan taakse vetäminen ei ole tarpeen, pippeli pestään suihkuttelemalla ja kylpy silloin tällöin ei ole pahitteeksi. Ja luonto hoitaa esinahan venymisen aikanaan ja jos ei hoida, niin sitten mahdollisesti leikataan, mutta erittäin harvoin tarpeen. Meillä siis poikien esinahkaa ei venytellä pesujen yhteydessä.

Vierailija
Viesti

ja pippeli pestään edelleen vain suihkuttamalla. Toki kaikenlaiset pikkuhousujen nöyhdät irroitellaan pippelin päästä. Silloin kun poika piti vaippoja niin pippelin pää oli aina punoittava. Mutta nyt kun ei ole vaippoja, pippeli on ihan siistin näköinen. Mutta ohjehan on siis sellainen, että esinahkaa ei saa juurikaan vetää taaksepäin, jotta siihen ei tulisi kiinnikkeitä ja sitä kautta ahdasta esinahkaa. Vai mitä ovat muut poikien äidit mieltä? Se on tuo pippeli näin naisihmiselle hieman jännä vekotin...

Vierailija
Viesti

Pienimmiltä oon vaan suihkutellu mutta sitten kun esinahka alkaa meneen jo taakse niin oon kevyesti sitä vetäny taaksepäin ja suihkutellu. Lapsi on ollu sillon noin 3v, ehkä hiukan alle. Pikkuhiljaa oon antanu poikien sit itte pestä pippelinsä neuvottuani ensin miten se tehään.

Alkuperäselle sanoisin että tuossa iässä mun mielestä ainaki pelkkä suihkutus riittää.

Vierailija
Viesti

Itse pelästyin kun poikamme oli n. 1 v ja 2 kk; poika oli itse vetänyt pippelistä esinahan taakse. Meni hetki ennen kuin tajusin, että esinahka on takana, eikä pippelin ympäri ole kietoutunut mikään hius tai muuta puristavaa, oli sen verran sinipunainen se pippelin pää ;) En siinä sitten sitä pippeliä pessyt, mutta jokusen päivän jälkeen se alkoi haisemaan. Sitten tajusin pestä niin, että vedin esinahan taaksepäin varovasti ja vähän huljuttelin vedellä.

Neuvolassa sitten myöhemmin tarkistin, miten pitää toimia. Siellä sanottiin, että usein esinahka menee taakse vasta joskus 2 vuoden tienoilla. Ja että sitä ei pidä alkaa vetämään, jos ei helposti itsekseen lähde menemään. Sitä ennen pippeliä vaan huljutetaan päältäpäin, ja myöhemminkään ei mitenkään päivittäin pestä esinahan alta, jos ei haise. Ja alkuun silleen varovasti ettei vedetä ainakaan väkisin ihan taakse asti.

Joo, aika sekavasti tuli kirjoiteltua.

Vierailija
Viesti

juuh,tätäpä olen miettinyt kans mutta sen verran tiedän että näin pieneltä ei vedetä esinahkaa taakse,eli meillä vaan siitä suihkutetaan päältä ja jos nöyhtää tmv,otan tietty irti.

en kyl tiiä milloin sitä esinahkaa pitää/saa vetää taakse.

se on vaikeeta tytön jälkeen kun tulikin pippelipoika heh=)

äityliini ja Juho 1v7kk+

Vierailija
Viesti

esinahka kunnolla taakse kun pestään. piste. nuo kiinnikkeet joko on tai ei, voi yrittää ke-vy-es-ti venyttämällä (pesun yhteydessä) saada irtoamaan. jos ei onnistu niin lääkärin puukon alle.

--> Ja pankaa hyvät naisihmiset ne ukkonne hoitamaan homma (tai katsokaa edes vierestä kun ukkonne pesee pelinsä)!

t. ONNANNAAN mies

Vierailija
Viesti

esinahan taakse vetämällä. Tai poika kyllä vetää sen itse. Suihkun kanssa huuhdellaan perusteellisesti.

Meillä on ollut ongelmaksi asti esinahan tulehduksia. Ensimmäinen taisi olla vajaa kolmevuotiaana, viime kesänä ihan riesaksi asti, muistaakseni 4-5 kertaa ihan peräperää, juuri kun saatiin tulehdus pois, viimeistään parin viikon päästä se tuli uudestaan. Arvauskeskuksessa todellakin arvailivat, että kokeillaanpas nyt tätä lääkettä, jos vaikka auttaisi. Kun raivoissani vein poja yksityiselle, johan löytyi lääkkeet. Sen jälkeen ei ole ollut. Mutta pippeli pestään hyvin joka päivä, en tosiaankaan halua pojalle sitä riesaa enää, jos se vaan minusta on kiinni.

Vierailija
Viesti

..eli meillä vedetty esinahkaa kevyesti pestessä taaksepäin jo reilun vuoden iästä lähtien, ei joka pesussa, mutta silloin tällöin ja erityisesti jos rupesi pippeli punottamaan, punoitus häipyikin jo parin perusteellisemman pesun jälkeen.

Edelleenkin se, että meillä sujui helposti, väkisin ei olisi tietenkään venytelty.

Vierailija
Viesti

...että kaksivuotiaalta voi jo alkaa pestä esinahan alta. Tosin meidän pojalla (2 v. 4 kk) on niin ahdas esinahka, ettei meillä ainakaan onnistu.

Vierailija
Viesti

että siinä vaiheessa kun helposti menee, niin vedetään esinahka taakse ja pestään sisältäkin. Meillä pojalle tuli ensimmäiset tulehdukset alle 2v ja niitä on nyt tähän mennessä (poika 3,5v) ollut n.5kpl. Jos vaan voin pesemällä niitä ehkäistä niin sen teen, suihkun yhteydessä poika itse pesee pippelinsä vetämällä esinahan taakse. En tosin muista minkäikäisenä ruvettiin " kunnolla" pesemään. Koskaan ei olla kuitenkaan väkisin venytelty.

Vierailija
Viesti

toivottavasti tämä oli vitsi?!?

Kysyin itse juuri neuvolasta samaa asiaa ja vastaus oli: pippeli pestään tuon ikäiseltä vain suihkuttelemalla. Esinahkaa ei saa alkaa vetelemään eikä venyttelemään.

Onnannaa:

Lainaus:

t. ONNANNAAN mies

Vierailija
Viesti

No en ole lähtenyt kyllä neljä vuotiaan poikani esinahkaa väkisin taakse vetämään, kun ei sinne helposti mene. Itse on sitten sitä saanut lämpimässä vedessä huljutella. Esinahaka ei meillä ainaskaan vielä edes mene taakse ja näin voi olla monellakin tuon ikäisellä eli väkisin ei saa runtata! Mutta jos nahka helposti menee taakse mikäs siinä sitten! Tälläiset ohjeet minulle on myös neuvolassa annettu!

Vierailija
Viesti

kivesleikkauksen yhteydessä ja sama ohje tuli lääkäriltä. Lisäsi vain että isä voi pojalle jossain vaiheessa näyttää miten esinahka vedetään taakse ja kun poika itse osaa sen tehdä voi esinahan vetää kylpiessä taakse jolloin pesu hoituu lapsen toimesta. Aikuisen ei siihen tarvitse puuttua. Meillä pojat nyt 2½ ja 4½ ja eilen huomasin että vanhempi vetää esinahan taakse ihan itse joten sanoin että voi sen vetää myös pesulla ollessa niin tulee pippeli kunnolla puhtaaksi. Meillä mies ei ole sanonut asiaan juuta eikä jaata vaan luottaa neuvolan ohjeisiin. Miehellä itsellään kun ei ole esinahkaa jonka alta pitäisi puhdistella.

Vierailija
Viesti

Meillä on jo tooosi pitkään pesty niin, että esinahka vedetään taakse (poika tekee sen pääsääntöisesti itse ja jos me vanhemmat joskus tehdään niin tietty tosi varovasti), nyt poika 3,5 v. Pojalla kyllä jo lukee synnärin papereissakin " löysä esinahka" eli ihan silmiinpistävän löysä ollut ja kotiinlähtötarkastuksessa lääkäri sanoi, että hänellä on luonto hoitanut homman hyvin ;)

Eri tilanne tottakai olisi jos olisi ollut tiukka, väkisin en olisi ryhtynyt vetämään.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat