Iskiaskipu raatelee. Auttakaa!!!!

Vierailija

Burana kuussatasta oon mättäny. Ei auta. Ice Poweria voitelen kuin selluliittivoidetta. Ei auta. Lenkkeily auttaa mutta kun liike loppuu niin kipu saatana alkaa. Tikku varpaankynnen alle ja potku seinään seuraava vaihtoehto? Luotan, että tältä palstalta löytyy apu. Täällähän tiedetään kaikki asiat pyllystä perämoottoriin. Kiitos.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Sitten mies painaa sitä mun päätä kohti, siis alas päin, niin kauan ettäkuuluu semmonen poks. Sattuu ihan saatanasti ja mä huudan ja itken, mutta yhtään ei saa löysätä. Sitten se helpottaa.

Vierailija

miehelläni leikattu välilevytyrä kaksi kertaa. toisesta jalasta meni kokonaan holtti. kompuroi sen jalkansa kanssa ihan tosta noin vaan. vasta toinen leikkaus helpotti ja työssä on pystynny käymään..... itselläni nivelrikkoa-selkä magneettikuvattu-todettiin painumaa. nyt alkannu oireilemaan pahemmin. molemmat lonkat,polvet,nilkat välillä tosi kipeet ja aamukankeus kamalinta. burana 600 auttaa hetkeksi. liikunta on parasta lääkettä. kävelen reippaasti 1-1,5 tuntia ja varjele jos jään jonkun kanssa paikalleni juttelemaan en meinaa päästä jatkamaan matkaa millään. iskias repii koipea mutta hammasta purren olen vaan sinnitellyt. mulla on sellainen iso jumppapallo jonka mukana hyviä ohjeita. osta sellainen-maksaa alle 10 euroa. siitä on hyvä apu-usko mua.... ja käytä sitä joka päivä...

Vierailija

suosittelen ihan aluksi.

Sitten kun alkaa helpottaan niin semmoista liikuntaa mitä selkä kestää. Syviä lihaksia kannattaa jumpata aluksi ihan ammattilaisen avustuksella ja opastuksella että oppii oikeat liikkeet eikä pahenna tilannetta. Asentojen ja liikkeiden ei tarvitse olla kuin vähän väärin ja saa vain vahinkoa aikaan.

Sitten kun pääset akuutin kivun yli, ala jumppaamaan selkääsi säännöllisesti ettet joutuisi samaan jamaan uudestaan.

Esim. pilates ja jooga ovat hyvää selkäjumppaa.

Noilla olen itse päässyt pahimmista selkäkivuista (välilevyvaivoista) eroon :)

Se mikä toimii kakkosella saattaa jollekin toiselle olla jopa vaarallinen. En suosittele kokeilemaan.

Vierailija

Mun selkä oli aikoinaan tosi kipeä ja mulla todettiin paha välilevyn pullistuma. Silloin en voinut kuvitellakaan venyttelyä tms. Ainoa " jumppliike" oli se, että olin selälläni, jalat koukussa. Pidin kii reiden " yläosasta" ja nostin varovasti jalkaa kohti kattoa sen verran kun pystyin. Toistin molemmilla jaloilla 10 kertaa. Tän liikkeen neuvoi fysioterapeutti.

Nyt tilanne on parempi. Mun iskiashermo kulkee pakarassa olevan piriformis-lihaksen läpi. Siksi pakaralihaksen jännittyminen alkaa välittömästi vaivaamaan iskiashermoa ja iskiaskipu yltyy. Nyt mulle auttaa venyttely. Selinmakuulla jalat koukkuun ( jalkapohjat lattialla). Nosta toisen jalan nilkka reiden päälle. Tartu polveen ja vedä polvea kevyesti ( tunnet venytyksen) kohti ristikkäistä olkapäätä. Pidä hetki, vaihda jalkaa, toista.

Kerronko lisää...???

Vierailija

Käsi päänjatkoksi. Venytä kättä pitkäksi ja samalla jalkaa pitkäksi. Tee tämä samanpuolen raajoille yhtäaikaa ja sitten ristikkäislle raajoille yhtäaikaa. Rauhallinen pitkä venytys ja sitten rentoutus.

Vierailija

- vältä kipua tuottavia liikkeitä ja asentoja

- käytä selkää tukevaa patjaa

- hyvä asento saattaa olla selällään polvet 90 asteen kulmassa

- vältä istumista kivun vaivatessa

- opiskele ergonomisia työskentelyasentoja ja selälle ystävällisiä, oikeita nostoasentoja

- voimistele

- reseptittömät särkylääkkeet

Mene heti lääkäriin, jos

- kipu ei mene viikossa ohi

- kipu alkaa säteillä toiseen tai molempiin alaraajoihin

- alaraajat tulevat veltoiksi

- alaraajat tulevat tunnottomiksi

- peräaukon seutu tulee tunnottomaksi tai

- alkaa esiintyä ulostamisvaikeuksia

Vierailija

Iskiaskivun konservatiivinen hoitosuositus:

1. Riittävä kipulääkitys

Peruslääkkeenä tulisi käyttää tulehduskipulääkettä, jota nautitaan kuurimuotoisesti ja riittävän pitkään. Mahahaava ja -katarri riskipotilaille tulisi määrätä joko uudenlaisempi koxibi tai perinteinen NSAID-lääke yhdessä protonipumpun estäjän kanssa. ASA-allergisille vaihtoehto on parasetamoli. Välillä tarvitaan tehokkaampaa kivun lievitystä ja silloin määrätään tulehduskipulääkkeen rinnalle tarvittaessa otettava heikko tai keskivahva opiaatti.

2. Lepo

Vuodelepo ei nopeuta taudista toipumista. Kipu voi kuitenkin välillä olla niin hankalaa, että se vaatii lepoa. Psoasento (maataan selällään jalat ylhäällä ja taitetaan jalat polvesta 90 asteen kulmaan esim. sängyn tai tuolin päälle lepäämään) helpottaa usein oireita. Potilas voi kivun sallimissa rajoissa jatkaa päivittäisiä toimiaan ja välttää tilanteita, joissa selkä kipeytyy. Kuormitushuippuja tulee vähentää.

3. Sairasloma ja seuranta

Lyhytaikainen sairasloma ja seuranta ovat tarpeen.

hilkka-riina

Vierailija kirjoitti:
anoppini on saanut issiaksen kuriin ku syö säännöllisesti 2 tablettia päivässä magnesiumia.

Magnesium ei auta iskiakseen vaan lihaskramppeihin eli suonenvetoon. Se on täysin eri vaiva kuin iskiaskipu. Jos suonenveto on kuin itikanpisto, niin iskiaskipu pahimmillaan on kuin alatiesynnytys ilman epiduraalia 24/7. Perkele, et pysty istumaan, kävelemään, nauramaan, niistämään, käymään vessassa ilman, että huudat tuskasta. Panacod 6 tabl. vrk:ssa ei auta. Burana 1600 mg kerralla kolmesti vrk:ssa ei tunnu missään. Nimim. Täysin vuodelevossa kuolemaa odotellen. Mietin, kumpi antaa periksi ensin: maksa vai iskias?

Tällä hetkellä lähes kivuton.

Pidä kroppasi vyötäröstä alaspäin lämpimänä: villavälihousut jalkaan, niitten päälle toppahousut sisälläkin ja tietenkin myös villasukat ja lämpimät säärystimet. Venyttely on myös hyväksi mutta ennenkaikkea kannattaa pitää itsensä lämpimänä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat