Mitä koululääkäri saa tutkia!!??

Vierailija

Poikani 14 v oli tänään koululääkärin tarkastuksessa. Kysyin mitä katsottiin ja sanoi " no kaikki tarpeellinen ja liikaakin!" Lääkäri oli pojan maatessa selällään ensin tunnustellut pitkään mahaa ja nivusia, sitten käskenyt ottaa housut alas, " kopeloinut munat" ja kuulemma käskenyt pojan itse vetää esinahan taakse. Tämän sain selville vasta kovan tenttaamisen, mutinan ja punastelun jälkeen. Käskin pojan kysyä luokkakavereilta oliko heille tehty tällaista. Lääkäri oli kuulemma nuori nainen! Oli sanonut lopuksi pojalle että " ihan terve oot ja varmaan hyvin menee jatkossakin kun oot noin raamikas miehenalku!" ONKO ASIALLISTA?

Millaisoet valtuuudet koululääkärillä on tutkia tuollaista? Eiväthän he ole mitään urologeja! Minun kouluaikanani kuunneltiin keuhkot ja katsottiin kurkkuun!

Sivut

Kommentit (109)

Vierailija

Mutta lääkäri voisi kyllä vähän selostaa etukäteen, siinä vaiheessa kun on vielä vaatteet päällä, mitä kaikkea on tarkoitus tutkia.

Vierailija

Monen ylemmän kanssa samaa mieltä. Lääkärin tulee tutkia ne asiat mitkä kulloisiinkin tutkimuksiin kuuluu. Mutta miksi äidin piti vaivautuneelta punastelevalta murkkuikäiseltä tingata ja kaivaa kaikki yksityiskohtia myöten?

Ja jos ap on sitä mieltä, että oli tarpeeton koko tutkimus, niin ajattelitko, että tekisit mieluummin itse ko. testit pojalle (vaikkei koulutusta asiaan olisikaan)? Vai pitäisikö kaikkien käydä vamistamassa asiat urologilla yksityisesti?

Minä olen kyllä sitä mieltä, että mitä vähemmän asioista puhutaan, niin sitä vaikeampaa se on. Aina kuitenkaan yksityiskohtien ruotiminen juuri äidin kanssa ei välttämättä ole se paras mahdollinen juttu. Vai kuinka moni olisi nyt yksityiskohtia myöten halunnnt omille vanhemmilleen esim. ensimmäisistä seksikokemuksistaan kertoa? Tai kuulla omien vanhempiensa seksistä? Sinänsähän tässä ei ollut edes mistään seksiin viittaavasta kyse, mutta kun sillä alueella liikutaan, niin mielleyhtymät seksiin voi toki tulla. Tärkeintä lienee kuitenkin tietää, että pojallasi on kaikki hyvin.

Vierailija

usein tähän liittyy myös esinahan liikkuvuuden varmistus. Jos ikäkausiseulonnassa kävisi ilmi jotain poikkeavaa, koululääkäri yleislääkärinä tietysti lähettäisi eteenpäin erikoilääkärin tutkittavaksi.

Monet tuonikäiset pojat eivät itsekään tiedä, mikä on normaalia ja mikä ei, joten lääkäriin hakeutumista ei vielä voi jättää heidän omalle vastuulleen. Siksi ikäkausiseulonnat ovat tarpeen. Ja yleilääkärin kautta sitä pitäisi omastakin aloitteestaan lähteä liikkeelle.

Vierailija

Itse muistan kuinka ylä-asteella kuulin poikien puhuvan, että terkkarilla on nyt tarjolla " kylmää lusikkaa" . En tajunnut, mikä tämän juttu oli, mutta isosisko valisti :)

Vierailija

Ap ei varmaankaan olisi nostanut haloota, jos lääkäri olisikin löytänyt jotain vakavaa ja tutkimuksellaan jopa pelastanut pojan hengen.

Vierailija

Toisaalta on se kyllä silloin hyvä jos ei lisäänny..

Omalta pojalta vedettiin toinen kives alas kun oli 6v, paljon yli 10veenä sitä ei voi tehdä ja sen ikäinen on vielä " aika urpo" kassiensa kanssa.

Vierailija

vaikka tuntuukin nuoresta pojasta inhottavalta. Kiveksien laskeutuminen pitää tarkistaa, vaikka ne onkin vaikka vauvana olleet kivespusseissa, koska ne voivat nousta ennen murrosikää pois milloin tahansa. Sitten tarvitaan leikkausta, että saadaan ne kiveksiin takaisin.

Ja murrosiän merkit on tarkastettava myös, että voidaan vaikuttaa tarvittaessa esim. pituuskasvuun, jos murrosikä alkanut liian varhain...

Vierailija

Lääkäri tehnyt sen mitä pitääkin, erittäin tärkeä tutkimus.

Kerro pojalle että se tehdään kaikille ja varmistetaan että alapäässä kaikki on ok ja tervettä. Joillakin pojilla saattaa olla tunne että olenko normaali, nyt voit kertoa että olet.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat