Munasarjakasvain tai kysta?! OV!!!

Vierailija

Mulla todettiin alavatsakipujen syyksi munasarjassa kysta, joka on noin 4cm iso.. gynegologi lähetti minut kuitenkin kuukauden päästä tarkempaan ultra kontrolliin ja minulta otettiin CA-125 arvo eli joka kertoo mahdollisesti jos on munasarjasyöpä.. onneksi arvo oli normaali.. välillä vihloo vatsaan ja painon tunnetta ja tuntuu kuin koko ajan pitää ravata vessassa kun se kai painaa jotenkin mahassa..

Onko kellään kokemuksia tälläisestä? Lääkäri puhui jostan hemorragisesta kystasta ja että se sisältäisi verta????

ps. mulla todettiin kuukausi sitten myös syövän vaiken esiaste kohdunkaulalla joka saatiin pois loop hooidolla.. Rankkaa ollut!

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija
Viesti

alettiin seurailemaan sen ollessa 3 x 4 cm ja oli lokeroinen kysta, verikokeet oli normaalit ja kävin kontrolleissa 1 -2 kk välein. Muuttui kivuliaaksi ja kasvoi noihin alussa mainitsemiini mittoihin jolloin tehtiin leikkauspäätös.

Otettiin uudestaan kasvainmerkkiaineet jotka olivat normaalit. Leikkauksessa havaittiin että munasarja oli kiertynyt vartensa ympäri mikä selitti ajoittaiset kovat kivut. Kivut voimistui kääntyessä selältä kyljelleen tai toisinpäin ja myös kävellessä tuntui kipua.

Patologin lausunto tuli ja ei ollut mitään vakavaa.

Kystataipumus on ollut kaksikymmentä vuotta joskus niitä on puhjennut itsekseen ja välillä häviävät joskus on ollut molemmilla puolilla mutta toiselta puolen hävisivät hormonilääkityksellä.

Joskus kystat voi olla pahanlaatuisia ja se peikko kummittelee aina mielessä ajoittain.

Pieniä kystia ei leikata isommat kylläkin ja ne joista tulee kipua.

Vierailija
Viesti

Mutta voi olla tavallinen kysta joka osittain täyttynyt verellä ja siksi kookas. Turha siis murehtia etukäteen. tiedän, vaikeaa...

Vierailija
Viesti

Itselläni havaittiin yllättäen ultrassa 7cm x 4cm kokoinen kysta eikä ollut edes ihmeempiä kipuja! se hävisi parissa kuukaudessa itsestään.

Vierailija
Viesti

olettaisin että tarkistavat että kyseessä on hemorraginen kysta. Se on hyvänlaatuinen, en muista miten hyvin se itsekseen häviää. Mutta periaatteessa kystiin liittyy aina kurouman vaara, jolloin alavatsa on äkisti todella kipeä.

Vierailija
Viesti

mulla oli iso kysta 8 vuotta sitten.

Siinä vaiheessa vasta tiesin kun se ensin puhkesi.

tuli tosi huono olo, tuli ripulia, oksennusta ja pyörrytti. ei muuta kuin päivystykseen.

Sitten seuraavana aamuna leikkaukseen. Mulla oli 1/2 litraa valunut nestettä vatsaonteloon. Tosi nopeesti toivuin.

eikä ole jäänyt mitään ongelmia siitä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat