Miltä tuntuu sappi oireet? Itsellä nyt mahalaukun yläosaa/rintalasta alhaalta polttaa, välillä helpottaa ja taas alkaa...

Vierailija

Kommentit (15)

Vierailija

määrästä ruokaa ja sen jälkeen on tosi hankalaa olla. Olen kipee ja kiree ja kaikki asennot on hankalia.

Hartiaan pistää myös.

Mikähän on? Mulla on 4 vuotta sitten diagnosoitu tähystyksen jälkeen gastriitti ja palleatyrä.

Ihanko vaan olisi samaa, olo ainakin on ällön kipee. Tuntuu, että kumara asento olis paras.

Vierailija

Kun edelle joku väitti että sattuu sinne ja sinne.

Samoin kohtauksen laukaisijat ovat erilaisia, tosin rasvainen ruoka on yksi tavallisimmista. Tädilläni kurkku ja omena ovat vaarallisia, äidilläni paistettu ruoka, itselläni paprika ja nälkä (...).

Itselläni kipu alkoi yleensä paineen tunteena rintalastan alareunassa ja/tai selässä, usein myös rengasmaisena kipuna koko rintakehän ympärillä.

Minulla kivut eivät myöskään aaltoilleet vaan olivat yhtä kovia koko ajan. Ilmavaivoja oli yleensä myös ja oksensin sappivaahtoa monta tuntia vaikeimmissa kohtauksissa.

Onneksi sappirakon poisto(4v sitten) on auttanut todella paljon, nyt kun tulee kohtaus, se on enää pahimmillaankin vain 10% siitä mitä oli aikoinaan, eikä esim. enää tarvitse oksentaa.

Mene ihmeessä tutkimuksiin, kohtaukset varmasti vain pahenevat ajan myötä!

Vierailija

on sydänvikaakin (" läppä" )? Joulunaikaan sydänoireet voivat olla hyvin salakavalia, kun syödään liikaa ja erilaista mihin on totuttu. Siis kaiken varalta tutkimuksiin?

Vierailija

Sinulla saattaa olla myös palleatyrä, joka tulee rintalastan alle ja oireilee aivan samoin, lääkäristä tuskin mitään apua saat. Kun menet levolle, nosta päätyä ylös, se saattaa helpottaa.

Vierailija

Ikivanha viesti, mutta pakko todeta että edellinen neuvo voi olla hengenvaarallinen. Ehdottomasti lääkäriin kovissa rintalastan ja vatsakivuissa. Voi olla "vaaratonta" närästystä, mutta voi olla paljon muutakin. Refluksitauti voi olla hyvin tuskallinen ja siihen löytyy kyllä apua, mitä kannattaa kokeilla.

Ehdottomasti siis lääkäriin!

Vierailija

Itselläni ensimmäinen sappikohtaus tuli sairaalassa jossa yksi hoitaja sanoi että varmasti sappi ja toinen hoitaja sanoi että ei voi olla kun olen niin nuori (silloin 25 v) kipu oli niin kova että hiki kohosi otsalle ja minä siedän kipua todella pitkälle. Litalgin pistoksen autettua nukahdin samantien. Kärsin vaivasta 2,5 vuotta ennenkun tuli vastaan ensimmäinen lääkäri joka uskoi että myös "nuorella" voi olla näitä kohtauksia...määräsi ultraan ja kappas, sappi aivan täys kiviä. Leikkausjonoon pääsin heti mutta kuukausi toteamisen jälkeen kohtaus jäi päälle ja kesti yli 5 tuntia jolloin menin shokkiin kivusta ja ambulanssilla sairaalaan ja heti leikattiin. Vuosi leikkauksen jälkeen kohtaukset palasivat ja ilmeni että kiviä oli jäänyt sappitiehyeeseen (?) ja taas leikeltiin. Ehdottomasti siis lääkäriin jos vaivoja ilmenee.

Vierailija

onpa ollut typerä hoitaja! ei muka nuorella (25v.) kirjotit,vois olla sapessa vikaa..paras ystäväni kuoli sappikivileikkauksen jälkeen ja oli 23juuri täyttänyt.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat