Aikuisten nielurisaleikkauksesta

Vierailija

Onko sinulta leikattu nielurisat aikuisiällä? Miksi ne leikattiin, oliko paljon tulehduksia, proppuja vai jonkin muun syyn vuoksi? Miten leikkaus meni entä toipuminen?

Itselläni on proppuiset risat, mutta myöskin usein kurkku kipeä (ainakin useamman kerran kuukaudessa) Angiina minulla on ollut vain joskus lapsena.

Leikkaus vaan pelottaa paljon, minua kun ei koskaan ole nukutettu.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Ei ollut angiinoita, ainoastaan niin paljon proppuja, että ne häiritsivät elämääni.

Leikkaus tehtiin aamulla ja pääsin jo illalla kotiin. Ensimmäinen viikko meni nukkuessa. Kurkku oli todella kipeä ja söin kipulääkkeitä suurimman sallitun määrän. Ruokaa pystyin ajattelemaan toisella viikolla, jolloin parantuminen alkoi etenemään todella nopeasti.

Vierailija

Itselläni kurkku on lähes viikottain kipeä, aamuisin varsinkin. Mutta ei kuitenkaan niin kipeä, että särkylääkettä pitäisi ottaa. Risat kuoppaiset ja proppuja kertyy ajoittain. Hengitys haisee pahalle. Olen usein kipeän oloinen ja väsynyt.

Kannattaisikohan antaa leikata nielurisat?

Vierailija

Minua ei nukutettu, vaan puudutettin. Itse leikkaus oli helppo, en mennyt paniikkiin ja istuin sellaisella tuolilla suu auki. Puuduttaminen oli ikävintä ja siinä vedet tulivat silmistä. Tosi nopeasti kaikki meni. Olin kuulemma niinsanotusti kuin mallioppilas opetusfilmistä ;-). Illalla sitten olikin totuus vastassa. Todella kipeähän sitä on, särkylääkettä pitää syödä 2 viikkoa ihan jatkuvasti. Ei missään nimessä pitää tauokoa, minkä minä virheellisesti tein...huh!!

Mulla leikattiin proppujen ja jatkuvan kurkkukivun vuoksi. Myös lämpöilyä oli. En tiedä sairastaneeni yhtään angiinaa, mutta vasta-aine testi verestä oli toista mieltä! Leikkaus kyllä auttoi, eli todellista hyötyä oli, mutta se toipumisvaihe on kivulias. Leikkausta on turha pelätä. Kivun kanssakin selvisi,mutta se syöminen ja nieleminen. Kyllä siitä silti selviää, eli menet jos kerta vaivaa on ja mahis on.

Vierailija

Ei nyt ihan aikuisiällä, mutta siinä 16-vuotiaana.

Angiinaa jatluvasti, mutta nielurisat leikattiin siksi, että tuli mätäpaiseita.. Aamalla sairaalaan, nukutus, heräämisen jälkeen kotiin. Kolme viikkoa piti olla nestedieetillä, hyvin " ohuella" ruualla koska kurkku oli tosi kipeä, mutta ei paha kokemus loppujen lopuksi...=)

Vierailija

leikattiin kun jouduin viettämään kolme yötä sairaalassa nielutulehduksen takia. Mä jouduin leikkaksen jälkeen oleen yhden yön sairaalassa. Kipulääkkeitä söin nautinnolla ja paljon (siis sallitun määrän) kaks viikkoa laihalla ruualla, mutta mulla ei ollut kurkku laisinkaan kipeä. Söin vielä lisäksi homeopaattista lääkettä joka auttaa leikkauksissa... en sitten tiedä oliko niistä apua, mutta en muista kipeä olleeni kun leikkauksen jälkeen kun tuli huono-olo, olin varmaankin niellyt verta aika paljon ja se laittaa heikottaan.

Vierailija

Mulla leikattiin ~23-vuotiaana, nielurisat olivat tavattoman isot ja angiinoita oli parhaimmillaan useita kertoja vuodessa. Nukutusleikkauksiin oli kovat jonot, joten mun leikkaus tehtiin puudutuksessa, koin sen itsekin miellyttävämmäksi vaihtoehdoksi. Puudutuksesta ja itse leikkauksesta ei ole pahaa sanottavaa (kiitos esilääkityksen, olin aika tillin tallin;) ). Mutta voi herran jestas niitä leikkauksen jälkeisiä maailmanlopun kipuja, kuten aiemmatkin kirjoittajat ovat maininneet. Itku silmässä piti nieleskellä ja syödä kaksi viikkoa mehujäätä ja keittoja (lähti 5 kiloa). Mutta ei kyllä kaduta yhtään näin jälkikäteen! Tosi vapauttavaa elää ilman jatkuvia antibioottikuureja ja puuroista ääntä.

Vierailija

Silloin ei ollut lapsia mutta muistan kyllä että viikko meni kaikenlaisia litkuja vaan syöden. Näkkileipää alkoi tekemään mieli =0) Kyllä se kannatti.

Vierailija

Leikattiin nukutuksessa, kuulema jos hereillään revitään risat, on se kauheaa. Itse vietin yhden yön sairaalassa.

Toipuminen kestää sen pari viikkoa, ja aivan helvetillisest kivut ovat siinä puolessa välin, kun peitteet irtoavat.

Kipulääkettä kannattaa ottaa säännöllisesti. Itse heräsin yölläkin ottamaan, eli oliko sen neljän tunnin välein, kun otin panacodin.

Leikkaus kannatti. Itse leikkaus on ihan piece of cake, mutta toipuminen on kivuliasta.

Vierailija

Sairaalassa tosiaan vain yksi päivä, yöksi kotiin, mut toipuminen kesti tosiaan pari viikkoa. Mulla oli silloin kolme alle viisivuotiasta lasta, se oli rankkaa, kun ei pystynyt puhumaan ja syöminenkin oli vaikeaa. En ole katunut, koska sen jälkeen ei ole kurkku ollut kipeä! Suosittelen!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat