APUA! Onko enterorokko vaarallinen raskaana olevalle?

Vierailija

Minä sairastuin enterorokkoon ja töissä on yksi työkaveri raskaana. Voinko saada pahaa aikaan jos hän saa minulta tartunnan?

Kommentit (12)

Vierailija

raskaana olevan ei pitäisi sairastua. En tiedä mitä aiheuttaa, mutta esikoisen päiväkodissa oli vauvapuolella enteroa ja minua varoiteltiin siitä. olen siis raskaana.

Vierailija

Itse en ole ikinä kuullut, että entero olisi vaarallinen. vesi- ja parvorokko kylläkin.

Enteroviruksia on NIIN moniakin, että niiltä on mahdoton suojautua...

Itse olin raskaana ollessa pk:ssa töissä ja siellä jollain lapsella oli parvorokko, enkä saanut sairaslomaa sen takia.

Vierailija

Enterorokko

Wikipedia

Loikkaa: valikkoon, hakuun

Enterorokko on enteroviruksen aiheuttama sairaus, joka ilmenee rakkuloina suussa, käsissä ja jaloissa sekä monesti alkuvaiheessa kuumeiluna, kurkkukipuna, päänsärkynä ja flunssaoireina. Toisinaan saattaa esiintyä hengitystieoireita ja ripulia.[1]

Enterorokko on lähinnä pikkulasten vaiva. Se paranee itsestään noin viikossa. Sairautta on toisinaan kutsuttu rakkuloiden sijaintien mukaisesti myös "suu- ja sorkkataudiksi", vaikka sillä ei ole mitään tekemistä karjaeläinten suu- ja sorkkataudin kanssa.[2]

Enterorokon itämisaika on muutama vuorokausi. Suun rakkulat saattavat pahimmillaan olla niin aristavia tai kivuliaita, että syöminen tuottaa hankaluuksia. Toisin kuin vesirokko, enterorokko ei tyypillisesti aiheuta kovaa kutinaa.[3]

Enterorokon sairastaminen raskauden aikana ei aiheuta vaaraa sikiölle. [4]

Eli ei haittaa raskaanaolevalle, eikä sikiölle!

Vierailija

Ote eräästä tiedeartikkelista:

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/rokkotaudit-ja-raskaus/#.U72bQ42Sw0Y

"

Äidin entero­virustulehduksen yhteydessä virukset voivat läpäistä istukan. Raskauden aikana sairastettu enterovirus 71 -tulehdus lisää keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä ja voi mahdollisesti aiheuttaa sikiön menehtymisen kohdussa.

Vaikka coxsackie B -virukset eivät aiheuta rokkotautia, ne ovat sikiön ja vastasyntyneen kannalta merkittäviä viruksia. Coxsackie B -virukset ovat sydänhakuisia ja aiheuttavat mm. myokardiitteja. Sikiöaikaisella coxsackie B -tulehduksella saattaa olla yhteyttä myös synnynnäisiin sydänvikoihin.

"

Olisin itse siis varsin varovainen.... (vaikka onkin tosi vanha ketju, ihan siltä varalta, että joku (kuten minä) tähän vielä törmää)

Vierailija

Olen itse ollut töissä monet vuodet päiväkodissa. Aina ollaan varoiteltu raskaana olevia vanhempia jos jollain lapsella Enterorokko. Enterorokko vaaraksi raskaana olevalle.

Vierailija

Kopoitu suoraan:

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/rokkotaudit-ja-raskaus/#.VA7mfvl_tAA

Enterovirukset

Enterorokko on yleensä coxsackie A -viruksen tai enterovirus (echovirus) 71:n aiheuttama tauti, jonka oireisiin kuuluvat kuumeilu ja rakkulainen ihottuma käsissä, jaloissa ja suun limakalvolla. Sitä kutsuttiinkin ”ihmisen suu- ja sorkkataudiksi”, nykyisin ”käsi-, jalka- ja suutaudiksi”. Enterorokkoa esiintyy pieninä epidemioina yleensä loppukesällä ja syksyllä. Tauti on useimmiten lieväoireinen ja paranee noin viikon kuluessa. Äidin entero­virustulehduksen yhteydessä virukset voivat läpäistä istukan. Raskauden aikana sairastettu enterovirus 71 -tulehdus lisää keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä ja voi mahdollisesti aiheuttaa sikiön menehtymisen kohdussa.

Vierailija

Enterorokko on yleensä coxsackie A -viruksen tai enterovirus (echovirus) 71:n aiheuttama tauti, jonka oireisiin kuuluvat kuumeilu ja rakkulainen ihottuma käsissä, jaloissa ja suun limakalvolla. Sitä kutsuttiinkin ”ihmisen suu- ja sorkkataudiksi”, nykyisin ”käsi-, jalka- ja suutaudiksi”. Enterorokkoa esiintyy pieninä epidemioina yleensä loppukesällä ja syksyllä. Tauti on useimmiten lieväoireinen ja paranee noin viikon kuluessa. Äidin entero­virustulehduksen yhteydessä virukset voivat läpäistä istukan. Raskauden aikana sairastettu enterovirus 71 -tulehdus lisää keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä ja voi mahdollisesti aiheuttaa sikiön menehtymisen kohdussa.

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/rokkotaudit-ja-raskaus/#.VC0QDGIaySM

Volume92

Äidin entero­virustulehduksen yhteydessä virukset voivat läpäistä istukan. Raskauden aikana sairastettu enterovirus 71 -tulehdus lisää keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä ja voi mahdollisesti aiheuttaa sikiön menehtymisen kohdussa. Varmaa tietoa!!!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat